Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

overnet dreper routere?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har hatt noen problemer av og til med treghet på internett linjen min fra h-nett (lokal leverandør som leverer trådløs internett). For noen dager siden så klaget far i huset over at det gikk grusomt tregt når han brukte vpn programvare mot en server på jobben. IT admin på jobben hans sendte da mail til h-nett for å høre hva som kunne være galt og fikk følgende svar:

Heisan

------------

Eter nærmere undersøkelser ser jeg at xxxx kjører e-donkey/eldonkey.

Det er dette programmet ene og alene som bruker båndbredden hans.

Programmet er det verste av sin sort nå det gjelder fildelingsprogrammer.

Det er ikke på grunn av båndbreddebruken edonkey tar men,

e-donkey kan forsøke å starte opptil 15000 tcp connections pr. sekund

og dreper enhver ruter i 150 000,- klassen. Ikke rart det går tregt.

Det dreper enhver PC med fildelingsystemet sitt, går ikke ann å bruke PC'n

til noe annet da det først er lagt inn.

Programmet er ulovlig/forbudt å bruke på h-nett.

Dette programmet må fjernes umiddelbart.

Mvh

xxxxxx

Driftsansvarlig H-Nett

Det er sant at jeg bruker e-donkey (eller overnet da) men det blir ikke kjørt på pappa's maskin.

Er det sant at overnet dreper routere i 150 000,- klassen? for da syns jeg det er veldig rart at routeren min til under 1000,- overlever. Eller er det bare noe de sier for å skremme meg bort fra å bruke overnet?

For opplysnings skyld så fungerte vpn programvaren fint neste dag (før vi fikk denne mailen) mens overnet fortsatt gikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det hørtes drøyt ut at eDonkey generer 15000 tcp connections pr. sekund. Videre høres det ut som om de har blitt lurt om de har kjøpt en ruter til 150k som ikke klarer dette.

Der problemet kan ligge forøvrig er at NAT-tabellen på ruteren din ikke takler alle disse connections eller at det bruker veldig mye CPU kraft som dermed senker ytelsen på ruteren betraktelig.

Kjører faren din en VPN programvare eller termineres dette i ruteren? Dersom endepunktet er i ruteren er det ruteren som må kryptere/dekryptere dataen (om det er IPSec da) og dette "krever sin mann". En kombinasjon av dette kan skape problemet.

Kjør en packetsniffer på maskinen din, da ser du hvor mye traffik og tcp connections den genererer.

Lenke til kommentar

Han bruker VPN programvare på laptoppen sin. Jeg skal vente litt med å kjøre packet sniffer på nedlastingsmaskinen ettersom de ringte for litt siden og klaga på bruken av linja. Kan de "straffe" meg for at jeg deler ut ting på overnet? jeg prøver å ungå å gjøre det, men de var ikke fornøyd.

I telefonsamtalen klaga de også på at vi brukte linjen for mye.. De kan vel ikke klage på meg hvis jeg bruker linja til det jeg har betalt for? Stussa litt på den. :shrug:

Lenke til kommentar

hmm..ja denne var litt snodig....

for å begynne med denne:

og dreper enhver ruter i 150 000,- klassen.

Her fortelles det faktisk at edonkey dreper enhver ruter i 150000,- klassen,

ergo vil enhver ruter i 150 000,- klassen drepes hvis dette programmet kjøres.

Jeg tviler brutalt på at edonkey ville hatt en eneste bruker hvis denne laban-uttalelsen var sann....

Enhver fornuftig person ville ordlagt seg aldeles anderledes, her hersker det liten tvil....

Så over til andre uttalelse:

Det dreper enhver PC med fildelingsystemet sitt, går ikke ann å bruke PC'n til noe annet da det først er lagt inn.

Ja her ser vi en aldri så liten gjenganger av det jeg tidligere kaldte for laban-uttalelse.

At "det dreper enhver PC med fildelingsystemet sitt" er jo åpenbart fullstendig latterlig å mene, siden dette enkelt og greit er feil.

Men ikke nok med at det dreper alt mulig nei, for det hjelper ikke å skru det av heller. Er det først lagt inn er det nemlig ingen vei tilbake, det må man jo skjønne......???

Her ser jeg meg nødt til å konkludere med:

Svarmailen ble skrevet av en moron.....

Over til noe litt mer seriøst...

Problemet kan vel ligge i at selv om man skrur av donkey, så vil fortsatt klienter sende en request til IP'en din.

Dette vil jo selvfølgelig utgjøre noe traffikk, men at det på noen måte "dreper enhver ruter i 150 000,- klassen" er vel ytterst tvilsomt.

Bajasen som svarte deg må vel ha testa ut en eller annen uheldig alpha-test release for 2 år siden eller noe sånt.

e_urkedal:

Kan de "straffe" meg for at jeg deler ut ting på overnet?

Vel...de kan vel i teorien det, men sansynligheten for at de klarer det er vel like stor for dem som for RIAA/MPAA.

Dessuten har ikke de noen direkte interresse av at du slutter med det.

Saksøking koster penger og gir ikke særlig god PR.....bare RIAA som driver med sånt....

Står det ikke i kontrakten at du fildeling er ulovlig, så har de ikke så mye de skulle sagt til det.

At du bruker "for mye" er vel egentlig ikke ditt problem (intill prisene økes på grunn av kostnadene du pådro dem med den vanvittige bruken din... :lol:)

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg har hatt noen problemer av og til med treghet på internett linjen min fra h-nett (lokal leverandør som leverer trådløs internett). For noen dager siden så klaget far i huset over at det gikk grusomt tregt når han brukte vpn programvare mot en server på jobben. IT admin på jobben hans sendte da mail til h-nett for å høre hva som kunne være galt og fikk følgende svar:

Heisan

------------

Eter nærmere undersøkelser ser jeg at xxxx kjører e-donkey/eldonkey.

Det er dette programmet ene og alene som bruker båndbredden hans.

Programmet er det verste av sin sort nå det gjelder fildelingsprogrammer.

Det er ikke på grunn av båndbreddebruken edonkey tar men,

og dreper enhver ruter i 150 000,- klassen. Ikke rart det går tregt.

Det dreper enhver PC med fildelingsystemet sitt, går ikke ann å bruke PC'n

til noe annet da det først er lagt inn.

Programmet er ulovlig/forbudt å bruke på h-nett.

Dette programmet må fjernes umiddelbart.

Mvh

xxxxxx

Driftsansvarlig H-Nett

Det er sant at jeg bruker e-donkey (eller overnet da) men det blir ikke kjørt på pappa's maskin.

Er det sant at overnet dreper routere i 150 000,- klassen? for da syns jeg det er veldig rart at routeren min til under 1000,- overlever. Eller er det bare noe de sier for å skremme meg bort fra å bruke overnet?

For opplysnings skyld så fungerte vpn programvaren fint neste dag (før vi fikk denne mailen) mens overnet fortsatt gikk.

Det samme problemet har jeg hatt.... kjipe greier det der... Sluttet å bruke så populære programmer :roll: Og slettet hele dritten... Det som de programmene gjør er at den åpner routeren og da er den fri for at virus og masse annet unødvendig dritt legger seg inn på pcèn din uten at du vet det...Finn heller noen andre programmer.... Finnes nokk av det :yes:;)

Lenke til kommentar
Det duden sikkert mener med at den dreper router'n er at router'n blir overbelasta, ikke at routern fysiskt dør !

Dette høyrest rimeleg ut og det kan fint skje at ruteren får over 100% cpu load og ikkje får utnytta kapasiteten på linjene sine.

Dernest, korleis ein klarar å sende so mange pakkar at ein ruter vert overbelasta over trådlaust nett, det lurar eg på. Er det nokon som sit på Trådlause nettverk med fleire brukarar? Kor mange pakkar kan ein sende pr. sekund før alt går i "stå". Kan sikkert berre teste med tomme tcp-pakkar. Hadde vore morro å vite.

Lenke til kommentar

Fyfaen, er det mulig... han mener som tidligere nevnt overbelastning og ikke at den går opp røyk... nesten morsomt dette :)

Om det er sant at den blir overbelastet er vel en helt annen sak... 95% av problemet er vel at det er "ulovlig" å bruke det på H-net som han sier i brevet/mailen... spørs om det eksisterer routerproblemer @all.

Lenke til kommentar

Dette må være tidenes overdrivelse. eMule, som bruker samme protokoll som edonkey (riktignok ikke overnet, men poenget er fortsatt gyldig), har en standard-setting på 20 tcp connections per femte sekund. Dvs. 4 connections per sekund! Denne kan endres, og dette advares det mot, fordi det kan senke ytelsen på routere. Overnet-klienten (dagens klient bruker overnet-nettverket og edonkey-nettverket) er utviklet av samme person som skrev selve edonkey og overnet-protokollen. Det er dermed helt usannsynlig at denne har en hardkodet tcp connections innstilling som dreper routere.

Mailen er ene og alene skremselspropaganda, og jeg skal ikke engang gå innpå sitatet om at en PC er ubrukelig etter installasjon av edonkey/overnet. :D

Til trådstarter kan jeg si; sett opp overnet til å bruke andre porter enn standard dersom du fortsatt ønsker å bruke det.

Lenke til kommentar

Han som skrev mailen ringte i sta. Tydligvis har jeg stått for 11.19% av hele forbruket dems i oktober. De har rundt 200 kunder. Føler meg nesten stolt :nice: .

Men jeg gikk med på å roe ned litt (like greit med tanke på at diskene mine er fulle). Men jeg stusser fortsatt over at de klager på kunder når de utnytter linja (eller overbruk som han kalte det) som de betaler for.

Lenke til kommentar

morsomt påstand det der :wow:

kjenner en kar som har en 3Mbit radiolink. på den linken er det fire hus tilkoblet med x antall maskiner i hvert hus. routeren på loftet er det en nettbruks måler (telnet/web) og den viser ekstremt sjeldent under 98% bruk, og da blir Kazaa, Kazaa Lite, Sharezaa, Edonkey, DC og andre fildelingsklienter brukt fordelt på de fire husene pluss diverse tilfeldig web surfing. viss det er snakk om en 150K's router som får overbelastning pga mange TCP koblinger av _en_ enkelt Overnet/Ed2K klient så hvordan i all verden kan en 5K's router handtere alle TCP koblingene fra 3 Sharezaa klienter, 1 DC, 2 Kazaa/lite og div andre fildelings klienter???

to svar, 'IT' personen har røyka sokkane sine og handlet en 200kroners router i en bakgate og stukket 149.800,- i lommen, eller så er den stakkars routeren så stygt feilkonfigurert at den får hikke når to IE vinduer åpnes på en av maskinene den skal tjene.. holder en liten knapp på siste alternativet, men skal ikke se vekk ifra at første kan stemme ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...