Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 De fleste har sikkert fått med seg at Gmail/Google automatisk kan settes til å slette din profil ved inaktivitet. Dette kommer nå også på Facebook med en del options i tillegg. Men hva skjer med alle andre kontoer man har på nettet, som datingprofiler, annen epost og sosiale forum osv? Blir man liggende ung og vakker under søker kjæreste, til evig tid? Lenke til kommentar
kjekset Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Blir man liggende ung og vakker under søker kjæreste, til evig tid? Ja, det blir man. De fleste nettsteder er ikke programmert til å gjøre noe når en bestemt person dør. Ta Biip for eksempel, som har eksistert i herrens mange år nå. Det er garantert hundretalls som er registrert der som nå er død, men søker man på personen kan man garantert finne ut i hva personen var interessert i mm. De fleste nettsteder er derimot behjelpelig med å slette profiler, så lenge en i familien kan bekrefte dødsfallet. Det gjør også Facebook. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Uff, alle sider hvor man registrerer seg burde ha en slik inaktivitetskontroll. Håper dette blir mer vanlig etterhvert. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Tenker av og til på diverse samfunn ein blir medlem av på nettet, der ein gjerne ikkje brukar sitt eige namn eller har noko kopling til Facebook. Folk ein pratar med på Skype, diverse IRC-kanalar, nettforum osv. Døyr du så er det ikkje sikkert nokon får vite kva som skjedde. Folk forsvinn frå nettsamfunn heile tida, men ein veit ikkje alltid om vedkomande faktisk er i live lengre. Meiner det finnes nettsider der du kan legge inn ein epost som blir sendt når du døyr. Korleis det vil fungere i forskjellige land veit eg ikkje, og korleis dei får vite at du døyr. Eit alternativ er kanskje å skrive noko inn i testamentet. Eit brev til dei du kjenner over Internett og liste over epostadresser det blir sendt til. Enkelte nettsider kan stenge eller fjerne kontoen dersom familie ber om det, men dei fleste blir nok liggande der så lenge databasen er oppe og går. Lenke til kommentar
kjekset Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Det som kanskje irriterer meg mest er når døde personer har bursdag, og fordi vi er venner på Facebook blir vi bedt å gratulere personen med dagen. Eksempelvis en god kompis opp gjennom årene som gikk bort for noen år siden, lever fortsatt livet sitt på Facebook. For min del kan den profilen nå bare slettes, da jeg har ferdig sørget, men blir årlig påmint om hans eksistens. Livet går videre, men det er vanskelig når man får årlige påminnelser, og når man i tillegg blir oppfordret av Facebook til å gratulere han med dagen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå