ShampooMacTavish Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Hei! Prøvde nettopp å skru på min stasjonære PC, men ett sekund etter at jeg startet den sa den "poof", så gikk sikringen. Jeg tok turen til sikringsskapet og prøvde å flikke opp sikringen igjen. Ved første forsøk gikk ikke dette, men etter å ha flikket den en gang til kom elektrisiteten i etasjen tilbake. Ting så ut til å være som normalt - skjermen, som er koblet til samme veggkontakt som PC-en, fungerte i begge uttakene i kontakten. Men PC-en vil ikke starte. Den gir ingen lyd fra seg i det hele tatt når jeg trykker på på-knappen. Jeg kan ikke så veldig mye om maskinvare, men jeg innbiller meg at det er strømforsyningen som har gått. Stemmer dette, eller kan det være andre årsaker? Om det allikevel er strømforsyningen, er jeg interessert i å erstatte den så snart som mulig. Hva trenger jeg, i så fall? Den som sitter i PC-en nå er en Corsair HX 750W, hvis det hjelper. Vet ikke om det er viktig med hovedkortet også, men tror det er av typen Asus 6GB P7P55D-E (usikker på om det er LX, LGA eller lignende, eller om det er viktig - si i så fall i fra). Eller er kanskje problemet noe helt annet? Takk på forhånd for hjelp! Endret 12. februar 2015 av ShampooMacTavish Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Jeg ville starter med å teste strømforsyningen. Du kan "tyvkoble" den ved å kortslutte 2 kontakter der, det skal gjøre at vifta og evt. Lys på den starter opp Starter den ikke da er den død, har du flaks er det kun den som er død. Endret 12. februar 2015 av aklla Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Spørs om ikke det er strømforsyningen (PSU) ja, men kan være hovedkort også. Har du forsøkt å jumpstarte PSU? http://seasonicusa.com/RMABeta/JumpStart/JS.pdf Hvis ikke det går (ha gjerne noen vifter elns tilkoblet når du tester, så den får litt last) så bestiller du en ny en. Jeg ville personlig tatt denne men du kan finne en fra Post#1 her. Velg og vrak! Hvis det viser seg at ny PSU ikke hjelper så er hovedkortet neste mistenkte. Siden du har socket 1155 anbefaler jeg nesten å lete på bruktmarkedet etter et "nytt" ett. Alternativt bytter du hele plattformen din (CPU+HK) men det blir jo litt dyrt .. Husk at komponenter du måtte kjøpe via nettbutikk kan leveres tilbake vba angrefrist, så pass på orginal emballasje og behandle varen pent. Edit: Lenke rot Endret 12. februar 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Takk for hjelpen! Tok hele strømforsyningen ut av PC-en og jumpstartet den slik bildene beskrev. Den reagerte ikke i det hele tatt. Kan jeg da være sikker på at det kun er strømforsyningen, eller er det en mulighet at hovedkortet (og/eller noe annet) har tatt kvelden også? Og er det noen måte å teste det før jeg får meg ny strømforsyning? Uansett må jeg vel få meg ny strømforsyning. Siden jeg ikke er så veldig kompetent på dette, er det vel en fordel å få en som er så lik den forrige som mulig, slik at ledningene passer og jeg slipper å dra ut alt av hovedkortet og sånt (eller er det mer standardisert i dag?). I så fall, siden jeg har brukt Corsair HX 750, er det noen som vet om det ville vært smart å skaffe en Corsair HX 750i? Ville ledningene jeg allerede har vært kompatible med det som er i PC-en fra før av? Endret 12. februar 2015 av ShampooMacTavish Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Det kan desverre være mer enn strømforsyningen, men du har ihvertfall bekreftet at den er død., noe som egentlig er ett godt tegn. Mulig du har en sikring i den? Det er mer eller mindre det samme hvilken, det er standardisert i dag, bare du har en av ok kvalitet og som leverer nok watt og nok kontakter. Det er ingen måte å teste noe mer før du har fått ny strømforsyning, med mindre du har en annen strømforsyning liggende da. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Det er mer eller mindre det samme hvilken, det er standardisert i dag, bare du har en av ok kvalitet og som leverer nok watt og nok kontakter. Vær OBS på at selv om lederene er like inn på komponentene dine (inn på HK, HDD/SSD skjermkort osv) så er det ikke nødvendigvis lik pinkonfigurasjon inn på PSU. TS: Kjøp en god strømforsyning, det har du igjen for. Men bytt alle kablene når du bytter, ikke forsøk å bruke de gamle. Det er fort å bytte alle disse, så får du ryddet/rengjort litt i kabinettet samtidg, Endret 12. februar 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) OK. Og når jeg kjøper en ny PSU får jeg med alle tilhørende ledninger jeg trenger, eller? Endret 12. februar 2015 av ShampooMacTavish Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Alt følger med (men tell over at den kommer med de tilkoblingene du trenger - og ta gjerne enn gull sertifisert). Endret 12. februar 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) OK. Hvordan vet jeg om en PSU er gullsertifisert, og hvordan vet jeg om den har de tilkoblingene jeg trenger? Endret 12. februar 2015 av ShampooMacTavish Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Sertifiseringen står på nettbutikken under spesifikasjonene for varen (80 Plus Bronze ... 80 Plus Gold osv). Du kan enkelt finne ut hvordan tilkoblinger du trenger ved å telle opp hardwaren din - Antall harddisker/SSD'er - Antall og type skjermkort (viktig) - Øvrig hardware som frontpanel og DVD rom. Har du en "standard" PC med 1-2 harddisker/SSD'er og 1 skjermkort så kan du nesten ta hva du vil. I bunn og grunn så har du: - 4 eller 8 pin til CPU (dette har alle strømforsyninger) - 20 eller 24 pin til hovedkort (dette har alle strømforsyninger) - Sata kabler (går til HDD, SSD, DVD rom, enkelte vannpumper o.l) - Molex (går til frontpanel, gamle harddisker, vannpumper o.l) - PCIE til skjermkort. 6 eller 8 pin og/eller kombinasjon av flere av disse. De fleste strømforsyninger har iallfall 2 av disse. Noen skjermkort (low-end) bruker ingen kabler (får strøm fra PCIE sporet) Endret 12. februar 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 Hm. Har to harddisker, en SSD og et Gigabyte GeForce GTX 670. To hav harddiskene fikke jeg for to år siden, den ene for rundt fire år siden, hvis det hjelper. Burde det passe med https://www.komplett.no/corsair-corsair-hx750i-750w-psu/824075?cks=ASS&assoc=D17C9206-4ABF-4D73-94BE-9D52E5984D4D, eksempelvis? Beklager om jeg virker i overkant hjelpeløs her, men ting som dette er litt utenfor min komfortsone hva PC-mekking angår. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Den vil gjøre alt du trenger og litt til platinum koster litt men har du råd så kjør på Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 Flott, da blir det nok den. Men er det da sikkert at de sender med alle kablene jeg trenger, siden jeg har tre harddisker (pluss et skjermkort)? Det er jo ikke alle som har det. Eller skulle jeg bruke de som sitter inne i maskinen allerede allikevel? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 En liten notis : Corsair sine strømforsyninger krever også en viss belastning for at du skal kunne teste den med det trikset som er beskrevet ovenfor , du MÅ derfor koble til et par vifter for å gi den noe belastning for å være 100% sikker på at den er død... Men ja, HX serien til Corsair er ikke av den beste , har selv hatt 3x 650HX som er døde ( Bronze ) , antar den du hadde var et par år gammel minst? Hvilken type og revisjon var det? Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Ikke sikker på nøyaktig hvilken type det var, men ja, den var noen år gammel. Rundt fire, tror jeg. Må dog innrømme at jeg ikke koblet den til viftene da jeg testen den i stad. Hvordan gjør jeg det, da? Trodde den bare var koblet til harddisker, SSD og grafikkort. Eller er harddisk = vifte? Endret 12. februar 2015 av ShampooMacTavish Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Når du prøvde å bruke "pin" metoden som er beskrevet av aklla i post nr 2 i denne tråden , hadde du noen vifter eller andre komponenter tilkoblet strømforsyningen da? Hvis ikke så finner du en vifte eller to og sørger for at denne er tilkoblet til strømforsyningen sånn at du får testet den. Kan også la seg gjøre å bruke en HD men det er mer risikabelt om strømforsyningen har en alvorlig feil og ikke å anbefale. Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 Nei, ingen komponenter var koblet til strømforsyningen da jeg testet den med den metoden der. Det jeg ikke skjønner er hvordan jeg skal finne ledningene til viftene og koble disse til strømforsyningen. Tidligere hadde jeg fem ledninger som var plugget i strømforsyningen, to fra grafikkortet og tre fra de ulike harddiskene. Betyr det at viftene tidligere ikke har vært koblet til strømforsyningen? Hvordan finner jeg i så fall ledninger til viftene? Ser ingen som ser åpenbare ut nå, så kanskje jeg må skru opp PC-en enda mer..? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Skru opp pcen og ta noen bilder så skal vi forsøke å hjelpe deg videre. Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Her er kablene som var koblet til strømforsyningen da jeg åpnet PC-en: Et lite blikk inne i PC-en, inn mot harddiskene Er dette veggen jeg må skru opp, kanskje? Foran PC-en, der viftene sitter. Edit: Vakre bilder, ser jeg, men jeg skjønner nå hvor ledningen til disse viftene (som satt bak, doh) er. Skal jeg bare plugge den ene ledningen (som ser ut til å gå til flere vifter) inn i en tilfeldig slot på strømforsyningen? Endret 12. februar 2015 av ShampooMacTavish Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Du skal i alle fall sørge for at du bruker en av kablene som skal være koblet til strømforsyningen og som kan kobles til viften. Sørg for at du ikke kobler til noe mer enn 1-2 vifter. Så tar du testen over, funker psu fortsatt ikke er den nok død. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå