Andey96 Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Hei! Jeg har akkurat installert en billebro omega 21" subwoofer sammen en Ground Zero GZNA 1.2500D monoblokk, og trodde at dette skulle spille bra. Begynte med å trekke ny strømkabel, har en forsterker det fra før av, skal forstette å bruke denne. Det gikk jo greit. Så koblet jeg en remote-kabel fra remote-punktet på den gamle forsteren til den nye. Etter det koblet jeg en 6mm² kabel til samme jordpunkt som den gamle forsterkeren. Koblet så strømkabelen til batteriet og deretter inn på den nye forsterkeren. Denne kabelen er på 16mm². Etter det koblet jeg subben inn på forsterkeren, og til slutt phono inn, fra utgangen på den gamle forsterkeren. Satte så spent på spilleren og skulle spille noe musikk, men la merke til at subwooferen bare "pustet" eller "pulserte". Syntes dette var rart. Uten noen god grunn koblet jeg ut phono kablene, den fortsatte å pulsere. Noen som har en ide om hva jeg har gjort galt? Første gangen jeg gjorde dette helt selv, hadde en til å hjelpe meg når jeg installerte den gamle forsterkeren. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Jizzes, du har jo alt for tynne kabler til det der! Pulsinga kommer av dårlig jording.... Dette er ikke en forsterker fra Boss, så den trenger endel strøm, for den leverer faktisk 2500w rms ved 1ohm, noe som tilsvarer ca 250A strømtrekk, og det er ikke det elektriske i bilen din laget for. Du bør snarest koble fra dette utstyret, og begynne på nytt. Du bør opp i 52mm2 kabel fra batteriet og bakover til en fordelingsblokk, derfra tar du 2stk 25mm2, en til hver forsterker. Du skal da ha minst 25mm2 jording til forsterkerene, og disse fester du i bærende karosseri, feks setebeltefeste, husk å pusse ned til rent metall og bruk kabelsko. Så det viktigste av alt, du må oppgradere plusskabelen mellom batteri og dynamo, så kjøp litt ekstra av den 52mm2 kabelen. Du må også legge opp ekstra jording mellom batteri og motor, og batteri til karosseri. På denne måten får du maks ut av dynamoen din, samt god jording Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 (endret) Så er vel spørsmålet hvor stor dynamo har du? Hjelper vel lite med 52kv kabler om dynamo er på 65A. Endret 15. februar 2015 av FiveInline Lenke til kommentar
Andey96 Skrevet 15. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2015 (endret) Tusen takk for svar! Kan vel begynne med å si at den gamle forsterkeren er en Blaupunkt GTA 260, som jeg har 2 stk Boston Acoustics 797 på, husker ikke om de er 2 eller 4 ohm, men rms ved 2 ohm er 90 watt i alle fall. Til den har jeg bare brukt 6mm² strømtilførsel og jording, og det har fungert fint. Holder det da med én ny 25mm² til den nye forsterkeren? Er ikke sikker på hvor stor dynamoen er, men kan godt hende at den bare er på 65A eller i det området, er i en Toyota Carina e. Trenger jeg større dynamo, eller er det nok å bare oppgradere kablingen? Holder det evt å kjøpe en kondis på 1 Farad og koble på den? Har ikke brukt kondis før, kobler man bare den i serie fra batteriet til forsterkeren? Har også lest på spesifikasjoner til Ground Zero forsterkeren, og der sto det at den var på 1800 W rms og 2500W peak. Endret 15. februar 2015 av Andey96 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Kondensator kobles i paralell med batteriet så nærme forsterkeren som mulig. Men det vil i beste fall mildne symptomene. Mest sansynlig vil det kun gjøre lommeboka di tynnere. Bruk heller pengene på tykkere kabler (både plusskabel og jordingskabler mellom batteri, chassis, motorblokk og forsterker) og evt. ekstra batteri. Om mulig bytt også ut plusskabel fra dynamo til batteri med tykkere kabel. Lenke til kommentar
Andey96 Skrevet 17. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2015 (endret) Ok, takk for at du klarte opp i det, er noen som har fortalt meg at jeg måtte ha kondensator Skal fjerne den 16mm² og legge opp 25mm² fra batteri til forsterker, samme med jording til forsterker. Skal også oppgradere kabling med 25mm² mellom dynamo, motor, chassis, batteri og slikt. Må bare vente en stund på de kablene, pappa er elektriker og skal se om han kan skaffe det gratis fra jobben, hvis ikke så får han kjøpt det billig, som gir mer rom til et ekstra batteri. Det ekstra batteriet, det skal vel kobles i parallell, på samme måte som kondensator? Går ut i fra at det holder med et på 60-70 Ah? Er det det batteriet jeg har nå er på. Endret 17. februar 2015 av Andey96 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå