Gå til innhold

Hvem har vikeplikt?

svirrum

Anbefalte innlegg

jeg er litt i tvil om hvem som har vikeplikt her.

i det området der jeg bor blir det praktisert forskjellig fra kryss til kryss.

er det slik at bil A skal følge høyre regelen her, eller ha bil B vikeplikt da bil A har kjørt ut på en forkjørsvei??

post-373870-0-02790100-1423760253_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bil B først og så A.

Bil A vil få bil B på sin høyre side og ettersom begge kjører inn med vikeplikt så vil regel 2 gjelde, regel 2 vil si hvilken regel som kommer etter den gjeldende regelen. Her er den gjeldende regelen Trafikkskilt, men ettersom begge har samme skilt vil da regel 4 gjelde (Trafikkreglene) dette vil da si høyreregel.

Om bil A hadde vært ute på veien og bil B hadde kommet mot krysset så ville bil B fått vikeplikt.

1) Anvisninger fra politi, Statens vegvesen, tollvesenet, militærpolitiet og andre med myndighet
2) Trafikklys
3) Trafikkskilt (f. eks. vikepliktskilt)
4) Trafikkreglene (f. eks. vikeplikt for trafikk fra høyre)

Ganske sikker på at 1) gjelder alle i nødetaten og militæret.

Jeg er ikke en mester på dette, men dette er noe jeg tror er rett. I hvert fall etter egen erfaring og kunnskap. Rett meg gjerne om det er feil :)

Endret av deaf
  • Liker 3
Lenke til kommentar

okey. var mye trafikk på veien i dag så jeg hadde en nesten ulykke. jeg var da bil A og akselererte kjapt ut for å ikke komme i konflikt med en bil ifra høyre. men da jeg var ca midt i krysset så akselererte også bil B ganske hardt. jeg hadde øyenkontakt med sjåføren i bil B og det så ut til at han siktet seg inn på min bakskjerm. men bommet med minimal margin! så jeg begynte å tenke litt på dette i ettertid, og lurte på om det var en som ville ha ut forsikringspenger. og om det da var min feil

Lenke til kommentar

okey. var mye trafikk på veien i dag så jeg hadde en nesten ulykke. jeg var da bil A og akselererte kjapt ut for å ikke komme i konflikt med en bil ifra høyre. men da jeg var ca midt i krysset så akselererte også bil B ganske hardt. jeg hadde øyenkontakt med sjåføren i bil B og det så ut til at han siktet seg inn på min bakskjerm. men bommet med minimal margin! så jeg begynte å tenke litt på dette i ettertid, og lurte på om det var en som ville ha ut forsikringspenger. og om det da var min feil

Hadde nok blitt en liten konflikt der ja, men selv tror jeg at bil B ville da fått skylden.

Men dette er kun om du var midt i krysset, om begge hadde vært like langt ute i krysset ville du fått pepper.

Bedre å ta seg litt ekstra tid enn å ta en unødvendig sjanse, pass på neste gang så du ikke havner i samme klemma.

Lenke til kommentar

Utifra det du beskriver og tegner så ville det bli din feil, høyreregelen gjelder.

Å akselerere raskt skal du være forsiktig med, du kan fort få skylden for en ulykke og miste lappen dersom en som har vikeplikt for deg ikke klarer å stoppe, for eksempel om du kjører fort inn eller ut av en rundkjøring. Det går innunder uvettig/farlig kjøring.

Lenke til kommentar

ja du har rett i det. men jeg leter etter klare regler, men det finnes kanskje ikke i denne situasjonen. om A og B kjører samtidig i samme hastighet så burde det ikke bli noen konflikt da bil B vil ligge litt foran pga avstanden

Om A og B kjører samtidig ville det blitt A sin feil uten tvil, men regler gjelder etter skadeomfang og andre ting også. Tror nok ikke det finnes helt 100% klare regler, men det å akselerer ut fra et kryss for å komme først er ingen god måte å teste dem ut på.

Lenke til kommentar

A har vikeplikt for B. Om A er raskest ut på veien og dermed hevder å være på forkjørsveien når B kjører ut kan A fortsatt stå igjen med regninga siden det må bevises.

Det blir vel i stor grad som i rundkjøring hvor du faktisk ikke har vikeplikt for trafikk fra venstre men for de som er inni rundkjøringen. Du får et problem i å bevise at du var inne først når dere møtes og bilen fra venstre har kjørt lenger inne i rundkjøringen enn du selv. Kamera er faktisk en fin ting.

Lenke til kommentar

Her ser dere mer nøyaktig hvilken situasjon det var. Fra der bil A(rød) og bil B(blå), sto og ventet, og hvordan en evt kollisjon kunne ha blitt til. høyre felt på hovedvei er kollektiv om det skulle være ett tema.
Bil B hadde evt truffet høyre bakskjerm i bak kant

post-373870-0-51734700-1424279799_thumb.png

Lenke til kommentar

I denne situasjonen er det bil A(rød) som kjørte først. Bil B begynte ikke å kjøre før bil A var midt i krysset. Er det da bil A som får skylden om bil B kjører på bil A slikt som bildet viser??

synes ikke det er helt logisk.

Endret av svirrum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...