Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fyllekjørt 2 ganger under 5 år.

ZitHless

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et problem, jeg var så dum at jeg fyllekjørte i 2010 etter en tur i kjelleren psykisk sett og ble tadd med 0.42 i promille og mistet lappen i 6 måneder som følge av hendelsen.

Var derimot i sverige for 2 helger siden, og drakk på fredagskvelden.
Litt utpådagen på lørdagen trodd jeg at jeg var blidd edru (dum som jeg var) og tok meg en tur ned til butikken, ble da stoppet i promillekontroll av det svenske politiet og ble målt til 0.19 m/g som tilsvarer 0.38% promille, ble da fratatt lappen (selvsagt) og fikk beskjed om at den kom til å bli sendt til norge.

så fikk det norske politi ta en avgjørelse hva som skjer angående sertifikatet, men at jeg mest sannsynlig kom til å få det tilbake ettersom jeg var under 0.4% promille som er grensen for å miste sertifikatet.

Har derimot hørt at hvis man fyllekjører 2 gang under 5 år så blir man fratatt lappen på livstid (5 år?), det jeg lurer på da er om det er tilfelle nå, da jeg i teorien ikke hadde nok promille til å miste lappen i norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Førerkortet inndras for alltid ved gjentagelse av promillekjøring eller dersom vedkommende nekter å medvirke til legeundersøkelse, utåndingsprøve osv. innen 5 år etter tidligere domfellelse.

fra: http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=15

Slik det skrives her så har det ingenting å si at du var under 0,4.

Du var fortsatt over lovlig grense. Håper de slår knallhardt ned, fyllekjøring er farlig og 100% unødvendig.

Moralpreken nevnt, det blir opp til politiet, og du har mulighet til å klage. For å få igjen førerkortet må du nok ta ny oppkjøring.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Kommer til å hyre advokat hvis det viser seg at jeg mister lappen (Merk: Livstid), når promillen var såppas lav at det ikke ville innebært at jeg hadde mistet lappen hvis det var første gang (under 0.4%), er virkelig spent på hva som kommer til å skje.

Jobber som rørlegger og kommer til å slite jobbmessig hvis det viser seg at jeg mister lappen såppas lenge, noe som kan resultere i nav (?) og som jeg ikke ser på som positivt for samfunnet sin del..

Lenke til kommentar

Nå postet han sikkert ikke dette for å få moral preken av deg eller andre.

On Topic: Dette er bare spekulasjoner, men jeg regner med at du vil få minst 2 år som fotgjenger siden det er så kort tid siden sist du ble tatt. Hadde det vært over 10 år siden forrige gang, så hadde du nok sluppet unna med 6 måneder, men siden gjentakelses faren er så stor, så tror jeg nok at politiet vil slå ned hardt på det. Her ville jeg bare gått med på tilståelse med en gang fordi du da kan slippe unna med det billigere å kanskje ikke miste lappen så lenge.

Endret av Malvado
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det nokon som veit kordan ein i praksis håndterer dette med å miste førarkortet på livstid?

Som andre har sagt så betyr livstid i denne samanhengen at ein kan søke om å få tilbake lappen etter 5 år, men er det automatikk i at alle som søker får tilbake lappen?

Nei.

Kjenner til flere som faktisk ikke har fått tilbake lappen på grunn av fyllekjøring og årsaken var at de (trolig) fortsatt hadde den samme utagerende adferden som før ( den ene hadde nylig fått bot pga slåssing i byen i beruset tilstand , den andre sitter i fengsel nå av en eller annen grunn).

Så det dreier seg ikke bare om å vente i fem år ,men også oppføre seg pent.

Når det gjelder trådstarter tror jeg nok han har sitt på det rene da han trodde i god tro at han hadde ventet lenge nok før han la ut på kjøretur , jeg kan ikke se at han har hatt som hensikt å kjøre i rus-påvirket tilstand og dette bør ha innvirkning på det norske politiet og den straffen (om noe) han får.

Lenke til kommentar

Kommer til å hyre advokat hvis det viser seg at jeg mister lappen (Merk: Livstid), når promillen var såppas lav at det ikke ville innebært at jeg hadde mistet lappen hvis det var første gang (under 0.4%), er virkelig spent på hva som kommer til å skje.

Jobber som rørlegger og kommer til å slite jobbmessig hvis det viser seg at jeg mister lappen såppas lenge, noe som kan resultere i nav (?) og som jeg ikke ser på som positivt for samfunnet sin del..

Du forholder deg til svensk lovverk i påstandene dine. Det er ingenting i norsk lovverk som sier at du ikke mister lappen med promille under 0,4.

Så vidt jeg klarer å lese ut fra vegtrafikkloven, §33, så skal ikke førerett inndras på livstid når man blir tatt for promillekjøring 2 ganger i løpet av 5 år, og promillen i siste tilfelle er under 0,5.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4/KAPITTEL_5#KAPITTEL_5

§33

Dersom rettighetshaveren tidligere er ilagt straff for overtredelse av § 22, jf. § 31, og han blir ilagt straff for ny overtredelse av § 22, jf. § 31 som er begått senest 5 år etter at reaksjonen ble fastsatt for den tidligere overtredelsen, skal retten til å føre førerkortpliktig motorvogn fratas for alltid. Dette gjelder likevel ikke for overtredelser som nevnt i § 31 annet ledd bokstav a.[/size]

§31 annet ledd bokstav a

Den som overtrer § 22 første ledd, straffes som regel[/size]

a) med bot ved alkoholkonsentrasjon i blodet til og med 0,5 promille eller alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften til og med 0,25 milligram per liter luft, eller ved nærmere bestemt konsentrasjon i blodet av annet berusende eller bedøvende middel,

Endret av Llandari
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...