Buzz76 Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Jeg vil ha ny skjerm og har siklet litt på FG2421, men ser at den ikke akkurat er så populær. Hvorfor? Hva er galt med den? Den får jo masse skryt på reviews... Ser på Dell U2415 også da jeg helst ville hatt 16:10, med gode farger/kontrast men samtidig dugelig respons til spill (CS og BF). Vil ikke ha noe TN panel med elendig innsynsvinkel og blasse farger. Allergisk mot sterk AG coating. Samtidig er vel min eldgamle 20WGX2 noget utrangert... Pris: 3-4000 tenker jeg. Endret 12. februar 2015 av Buzz76 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Hvis du bor i nærheten av et pickup point til komplett kan du jo umulig tape annet enn litt tid på å prøve eizoen? 25% rabatt på den de neste 9 timene passer jo bra? Endret 12. februar 2015 av Gabri3L Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 Har venta på at den skulle komme på tilbud, så skulle til å bestille når jeg fant ut at den kanskje ikke var så gull allikevel. Prisen er jo veldig bra akkurat nå. Bor i tromsø, men det er jo ikke værre enn at jeg sender den i retur evt. Lenke til kommentar
Teodor1979 Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Jeg har veldig gode erfaringer med den Kalibrerte den likt som de gjorde i denne testen, og hadde user 1 for desktop og surfing, og user 2 for gaming med "240Hz"-modus aktivert. http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1383107475 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Jeg har den gamle Foris'en (FS2333) og var fornøyd med den veldig lenge før jeg skaffa ROG Swift.Tror du kommer til å like den, som sagt over her, så kan du jo eventuelt levere den tilbake hvis du ikke liker den. Den får absolutt mye skryt. Lenke til kommentar
c7Nn Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 <1ms g2g Ja, nå ser jeg på siden til Eizo. Rart det står feil på komplett og andre steder da Lenke til kommentar
Teodor1979 Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Jepp, men jeg må innrømme jeg ikke forstår helt forskjellen når det blir oppgitt i g2g og vanlig. Må google litt her tror jeg Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Personlig ville jeg styrt unna et VA-panel til spilling av raske spill. Når IPS- og VA-paneler kjøres opp med overdrive så forsvinner også en del av fordelene med bildekvalitet, og de gir et generelt grumsete bilde under bevegelser. Jeg forstår at konkurransespillere vil ha overdrive fordi de bryr seg mer om å se ting raskere enn om bildet er bra. FG2421 har en black-to-black-responstid på 12 ms. Studér nøye diagrammet der, så ser du at den har typisk VA-problematikk hvor responstid er generelt "greit" utenom når en piksel går fra sort til lysere, da blir responstiden ekstremt høy. Det finnes nok ingen skjerm som gir virkelig gode farger og god responstid samtidig. Jeg mener at de som ser etter en allroundskjerm bør ta utgangspunkt i følgende: Eizo FlexScan EV2416WFS - 24" 1920x1200 16:10 - 5 ms black-to-black (ingen juks) - Veldig solid fot - TN-panel med god horisontal innsynsvinkel men begrenset vertikal innsynsvinkel - Relativt jevn og god matt overflate Det er hovedsaklig to problemstillinger kjøper da bør vurdere, er vertikal innsynvinkel et problem og er riktig gode farger viktig? Hvis farger er viktig så er ikke billig-IPS/-PLS noen reell oppgradering. Da må du se på wide-gamut 10-bits paneler. Da snakker vi om skjermer som Dell U3014, Dell U2713H eller Dell U2413. Ingen av disse skjermene er raske, men de har gode paneler. Og skal du ha en virkelig god skjerm bør du se på noe som Eizo CS240. Skal du ha utbytte av high-end-IPS bør du også spandere på deg en kalibrering. Uansett så vil jeg minne på at når IPS- og VA-paneler er riktig kalibrert så er de ikke lenger fargesprikende og langt mer "kjedelige" enn slik de kom fra fabrikken. God bildekvalitet handler om presisjon, ikke om intense farger. (som med lyd, HIFI handler om gjengivelse ikke lydvolum) Men eg må altså skuffe deg, det finnes fremdeles ikke en universalskjerm. Så har du vurdert å skaffe to? Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 Takk for tips. Takk for tips Jeg trenger ikke noe proff skjerm. Men jeg ønsker allikevel ikke blasse farger og smal innsynsvinkel. Min gamle 20WGX2 (var pop i sin tid) Duger. Men den skulle vært større. Den er også veldig behagelig å se på... blir ikke sliten i øynene. Så... jeg vil ha en oppgradering av denne... og i så måte er kanskje alle disse ok valg. Kanskje U2415 er det beste valget for meg når alt kommer til alt. Ser også EIZO FlexScan EV2455 har samma panelet. Får vel begynne et sted og bestille en... og evt. pøve meg litt frem om første valget ikke faller i smak. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) U2415 er betraktelig dårligere enn U2413. U2415 og EV2455 er middemådige IPS-panel med standardgamut og 6-bits fargedybde, ikke mye fordeler av IPS der. Endret 12. februar 2015 av efikkan Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 Takker for heads up! Men du mener vel "U2515 og EV2455" da og ikke "U2413 og EV2455"? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Stemmer. Dell har fryktelig forvirrende modellbetegnelser så det er lett å si feil i farten. Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 Hvorfor er U2413 bedre enn U2415? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 [table] [/td] U2415 U2413 [td]Fargegamut: Standard gamut ~99% sRGB, ~72% NTSC (samme som typiske TN) Wide Gamut 103% NTSC (CIE 1931), 99% Adobe RGB, 100% sRGB coverage Fargedybde: 16.7m (6-bit+FRC) (samme som typiske TN) 1.07 billion (8-bit + FRC) Kalibrering: begrenset bedre Pris: 2600 kr 4000 kr [/table] Hvis du skal absolutt ha IPS (som ikke er godt egnet til spilling) så bør du i det minste kjøpe en skjerm av kvaliteten til U2413. Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 18. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2015 Jau jau. Bestilte FG2421 jeg... man må jo starte et sted og jeg hadde lyst å prøve den siden den var på tilbud. Skjerm ankommet og eeeh... hvor i svarte er vesa festet??? ffs.. for en noob fail. Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 24. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2015 Så, bare en liten update. Eizoen ble returnert. Intet vesa feste (big deal) og fargene var blasse. I tillegg kunne jeg se det teite mønsteret det prates om. Bestilte så en DELL U2515H. Oppløsningen er som på enkelte 27" og dermed blir det litt smått, men det går an å zoome. Plassmessig er det knall. Fargene er fine og skjermen er skarp. Vesa festet er der og jeg kan spille CS. Beholdt denne jeg. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Den er vel ikke noe førstevalg for CS akkurat da, men men. Syns det beste er å ha to skjermer, en 27 ips for film surfing osv, og en tn 120 hz 24" for fps spill. Også uvurderlig for multitasking. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå