Gå til innhold

3-fases støpsel på egen sikring?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jobber en del i garasjen for tiden med varme og slikt og hender ofte sikringen går siden det bare er 16A. Er et blå 3-fases uttak i garasjen, men jeg finner ikke noe egen sikring til denne. Er kun 3 stk. 3-fases sikringer i sikringsskapet, en hovedsikring, en til en badstue og en til et boblebad. Går da 3-fases uttaket på sikringen til garasjen? Har ikke sjekket om det er strøm i det hvis sikringen til garasjen er av, men gir jo ikke mening..? Kan legge ut bilder så snart jeg har mulighet. Ellers kunne jeg gjerne kjørt en 5kw byggvifte på denne i garasjen og samtidig bruke varmepistoler osv. som jeg må i garasjen.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det altså er et uttak ikke tilkoblet strøm eller noe i den duren, så kanskje det kan være et alternativ å bruke varmepumpe til å holde garasjen varm?

 

De gir ikke bare mye varme og høy effektivitet, men trekker også vesentlig mindre effekt. Spesielt i et rom som kanskje ikke er fullt så varmt, 18-20 grader inne, så vil strømtrekket være desto lavere enn i et normalt rom på 21-23 grader. Selv om effektiviteten ikke nødvendigvis er høyere.

 

Edit: Hvorfor ikke bare skaffe seg et multimeter? Koster ikke mange ti-kroningene. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Nuvell... Vært borti noen som har jugd på seg sikkerhetsklasser/isolasjon da?

 

Brukt multimeterene fra biltema som en ekstra ganske lenge, funker helt kurant, og er nok ikke akkurat få solgte, så de tar nok ikke livet av folk om man ikke har hørt noe. Skal mer enn en dårlig lodding før du får direkte støt.

 

Billig utstyr som går på 230V er minst like farlig mtp. brann. Og de er i tillegg ment å trekke effekt fra veggen, i motsetning til et lite meter hvor det knapt går strøm. :)

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Multifunksjonell energimåler er jeg enig er ganske god, koster 100 kr men er verdt prisen, ikke farlig i det heletatt, men skal kanskje ha litt kritikk for å ha valgt knappebatterier av typen LR44 om jeg ikke husker feil, ser lik ut, er kanskje ikke mest nøyaktig på markedet, men funger fint til bruket her. Kan måle opp mot 16 amper. (Rund 3680 watt).

 

Digitalt multimeter sikker god nok, for å måle om strøm går hvis det er denne dere tenker på.

Har sikkert motstand så ikke enheten brenner opp, trekker vel neppe mye amper.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...