MartenAndre Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Hei!Trenger hjelp til en fysikkoppgave (se vedlagt bilde). Jeg vet ikke hvordan jeg skal finne ut av dette? Skal jeg ta hensyn til lenz regel? Tusen takk for svar!! Endret 12. februar 2015 av MartenAndre Lenke til kommentar
MartenAndre Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Ingen? Sitter fortsatt og sliter med dette :S Endret 12. februar 2015 av MartenAndre Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 c) ingen indusert spenning pga AB er konstant d) indusert strøm går fra A til B, fordi AB blir mindre ettersom magnetfelt er svakere lenger unna ledning, og den induserte strømmen går alltid i retning som reduserer endring i AB. Dvs hvis AB blir mindre, så vil strømmen gå slik at magnetfeltet som skapes av indusert strøm har samme retning som magnetfeltet skapt av strømmen i ledningen Lenke til kommentar
MartenAndre Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 c) ingen indusert spenning pga AB er konstant d) indusert strøm går fra A til B, fordi AB blir mindre ettersom magnetfelt er svakere lenger unna ledning, og den induserte strømmen går alltid i retning som reduserer endring i AB. Dvs hvis AB blir mindre, så vil strømmen gå slik at magnetfeltet som skapes av indusert strøm har samme retning som magnetfeltet skapt av strømmen i ledningen Tusten takk for svar! Blir det ikke indusert noe strøm, pga at AB er konstant? Hvorfor? Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 E = -d/dt AB -d/dt AB = 0 -> E = 0 -> I = 0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå