Gå til innhold

Trådløs nettverk hjemme

Masimo

Anbefalte innlegg

Hei..

Trenger lidt hjelp til at få satt op nettverket ordentlig hjemme.

Oppsettet idag er :

Forbindelse -Fiber Altibox 75/75 Mbps

Huset er i 3 etasjer:

Kjelleren står Altibox Zyxel p2812

Denne kopler vores leietaker seg på, hun er sjeldent hjemme og er bruker derfor sjeldent nettet.

1 etasje er der ingenting da vi ikke har data uttak i 1 etasje.. Eller vi har det som vi får tv igjennom... Men er jo opptatt

men det er dog her alle kopler seg op på det trådløse.

2 Ipads - 1 Imac - 1 PC... plus apple tv når ungerne ser på ting der.

Er veldig sjeldent alle er på samtidigt.. men ca 2 stykker samtidigt.

2 Etasje står der en Netgear N300 - Kablet forbindelse til Altiboxen i kjelleren via data uttak.

Denne kjøpte jeg da vi flyttet inn i huset for ca 2 år siden.

Da signalet fra Altibox Routeren går svert dårlig opp i 1 og 2 etasje.

Alle vores enheter kopler seg på Netgear routeren, da den har best trådløs forbindelse.

MEN syns stadigvæk at den ikke klarer så mange forbindelser... får utrolig lite ut af den... Jeg skjønner godt at vi ikke får full forbindelse, med trådløs... men er ofte nede under 10 mpbs.. Når bare en enhet er koplet på ...

SÅ.. hva kan jeg gjøre.

Må jeg skifte ut netgear routeren... eller er den bra nok?

Har set på komplett.no at de har noen Wireless range extenders.. ved ikke om det kan hjelpe mig... syns ellers at jeg har bra nok "trådløs" forbindelse...

Trenger solide forslag her...

MVH

Masimo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk konkurrerende trådløse nett i nærheten. Ofte må ditt trådløse nettverk konkurrere om plassen, og dette gir støy og tregt nettverk.

Har selv Altibox hjemme, men hvordan Zyxel boksen er skal jeg ikke uttale meg om, den har aldri blitt montert.

Kjører egen router med openwrt som firmware, og denne tar seg av all trafikk 100% stabilt.

Skal ikke si at dette er hva du trenger, sjekk først hvor mange nett som befinner seg, og om du kan juster kanaler for å finne ledig plass.

Lenke til kommentar

Jeg ved om 2 andre nettverk i nærheden hvor jeg bor...
Bor landlig til, så er ikke så tett bebygget her.

Men har prøvet at skifte porte og resette routerne.

Skal sies at jeg har svert lite peil på nettverk osv.. men har fulgt et par guides på å forbedre routeren.. men lite har det hjulpet

Endret av Masimo
Lenke til kommentar

Hei

Da har jeg lastet ned inSSIDer...

Den fandt 3 nettverk, 2 av dem var mine.

Alle var på kanal 6... Dette har jeg nå skiftet.

Netgear er på Kanal 02 og Altibox Routeren på kanal 11

... Har tatt en hastighets test igjen... Får kun ut 20 Mpbs Nedlasting og 17 Mpbs Opplasting

Syns forsat dette er langt fra optimalt... ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har selv en gammel N300 router.

Denne er VELDIG Følsom overfor andre trådløse nettverk.

Uten andre nettverk i nærheten så kan du fint klare 40-50 mbit/s på denne men som sagt er den VELDIG følsom for interferens og derfor er mitt forslag at du bytter den.

Anbefaler å gå for netgear sin r7500 eller asus sin toppmodell.

Koster litt men du får det du betaler for.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei hei...

Beklager lang svar tid... Men har gået lidt i et i det sidste ...

MEN nå har jeg fået nok af den møkka routeren oppe...

Så nå blir det investeret i ny .. så da har jeg kigget lidt ..

Altibox tilbud:

Asus RT-AC66U 11AC AC1750 til 1090,-

Er denne grei nok, den må kunne kjøre en del enheter samtidigt... dvs 3-4 styks og ha en go signal styrke.. da den som sagt står i 2etg...

For min del er det vigtigt at der ikke er mye vedlikehold med routeren, dvs ofte resetting etc... Enkel og grei i opsett.. og være STABIL.

Så om i mener jeg bør legge lidt ekstra i er det selvfølgelig helt okay.. men vil gjerne være så sikker jeg kan før jeg investere.

Som jeg leste om nettgears routeren på elkjops hjemmeside, at for at få den stabil måtte man skifte software på den for at den skal bli stabil nok...

Håber på et par greie innspill .. ;)

Lenke til kommentar

Har ikke kjennskap til RT-AC66U.. jeg vil alltid selv ha det beste så jeg kjøpte meg en RT-AC87U og den er fantastisk :)

Jeg har noe ala samme som deg.. hus på nesten 300 m2 på 3 etasjer.. (kjeller + 1 & 2e).

Har selv 300 mbit linje, men på grunn av noen oppdateringer så ble jeg midlertidig satt ned til 75 mbit.

Plasserte den MIDT i huset oppe på veggen i 2e etasje og fra sofaen i første etasje så får jeg 74.5 mbit og alt funker knall. 

jeg er hvertfall kjempefornøyd med den.. Jeg har dog zyxel'en til altibox i første etasje og har satt den i bridge så den benyttes ikke. 

Har kabel ned til kjelleren hvor det står en annen trådløs router sak til leieboerene som er kablet via AC87U'en 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...