Bretteville Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Jeg ser på flybilletter til Sør-Amerika, og finner en rimelig billett med mellomlanding i Atlanta. Flyet lander da rundt halv seks på morgenen, og går ikke videre før i elleve-tiden på kvelden. Med hele dagen på flyplassen er det fare for at jeg kan gå på veggen, så da hadde det vært fint om det er mulig å forlate flyplassen litt. Hva trengs om jeg bare skal være der ett døgn, og har billett videre ut av landet? Må jeg gjennom en lang prosess på forhånd for å få lov til å gå ut av sikker sone på flyplassen? Må jeg innom konsulat eller ambasade i landet jeg bor i så vil det ikke være verd det, så da skal jeg fortsette å lete etter billetter. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Det går helt fint. Gå gjennom tollen/immigration på vei ut. På vei tilbake må du gjennom sikkerhetskontrollen. I tillegg, alltid sjekk på forhånd med flyselskapet for å se om du kan sjekke bagasjen din hele veien til stedet ditt i Sør-Amerika. Mange mellomlandinger (ofte opp til 24 timer) er faktisk ansett som en tilkobling, så ofte blir den sendt videre uten at du må gjøre noe. På en rekke flyplasser, vil du noen ganger bli nødt til å plukke opp og sjekke bagasjen din om igjen. Hvis du må holde på bagasjen selv, kan du alltid la den stå på flyplassen i et skap eller oppbevaring av bagasje område. Du kan også spørre om dette hos info-skranken på flyplassen. Ellers fant jeg noe om flyplassen som kan være verdt å merke seg: Flights in Atlanta do not arrive and depart from the Terminals - they arrive and depart from Concourses. Terminals at Atlanta airport are only used by passengers whose starting point or destination is Atlanta itself. As a transiting passenger, there is no reason to go to either of the Terminals. Your flight from *sted* will arrive at one of the Concourses, and you will make a normal connection to your departing flight at its (possibly different) Concourse. This assumes that both flight are booked on the same ticket and your luggage is checked through (which it should be if the flights are ticketed together). If they are ticketed separately (which is not likely) then the procedure is different. However I would be extremely surprised if that were the case. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Man må vel også ha visum for å gå utenfor kontrollen så vidt jeg vet, det får du ved å kontakte ambasaden. Tror ikke det er så mye pes å få tak i det, med mindre du har noe på rullebladet ditt... 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Trenger ikke visum og gå til ambassaden. Men du må ha ordnet innreisetillatelse, eller "transit visa": https://esta.cbp.dhs.gov/esta/ Så lenge du ikke har stjelt eller drept noen/noe på rullebladet. Endret 12. februar 2015 av Lami 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Hva trengs om jeg bare skal være der ett døgn, og har billett videre ut av landet? Må jeg gjennom en lang prosess på forhånd for å få lov til å gå ut av sikker sone på flyplassen? Må jeg innom konsulat eller ambasade i landet jeg bor i så vil det ikke være verd det, så da skal jeg fortsette å lete etter billetter. USA er helt forskjellig fra andre land her. De har ikke noe som kallers internasjonal sone på flyplassen. På den første flyplassen du er innom i landet må du gjennom immigration og fortolling med alle bagasje og helt ut av flyplassen før du må levere inn bagasjen igjen og gå inn igjen gjennom sikkerhetskontrollen. Absolutt alle skal altså ut av flyplassen. Det er noen ytterst få unntak fra dette med flighter med mellomlanding som fortsetter med samme flightnummer. Om du skal til USA eller kun er i transit der er det altså de samme forberedelsene før (Du slipper ikke inn på flyet til USA uten ESTA) og de samme formalitetene ved ankomst. 1 Lenke til kommentar
Bretteville Skrevet 13. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2015 Sjekket med den amerikanske ambasaden i Madrid, og de sa at jeg kunne velge mellom visum eller ESTA. Transit visa kostet 160 dollar, så det ville blitt noen dyre timer i USA, så får finne på noe annet. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 ESTA koster $14, så hvorfor går du ikke heller for det? Du trenger ikke mer enn ESTA og reisebevis. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Søk (elektronisk) om ESTA (visa waiver) først, du får svar på kort tid. Dersom du av en eller annen grunn ikke får godkjent ESTA, må du søke om visum. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 (endret) Sjekket med den amerikanske ambasaden i Madrid, og de sa at jeg kunne velge mellom visum eller ESTA. Transit visa kostet 160 dollar, så det ville blitt noen dyre timer i USA, så får finne på noe annet. I tilfelle du ikke har fått det med deg så spiller det ingen rolle om du skal besøke nærmeste by eller bare holde deg på flyplassen under transiten, du må uansett ha visum eller ESTA for å slippe på flyet til USA. Endret 14. februar 2015 av robertaas 2 Lenke til kommentar
Bretteville Skrevet 15. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2015 Sjekket med den amerikanske ambasaden i Madrid, og de sa at jeg kunne velge mellom visum eller ESTA. Transit visa kostet 160 dollar, så det ville blitt noen dyre timer i USA, så får finne på noe annet. I tilfelle du ikke har fått det med deg så spiller det ingen rolle om du skal besøke nærmeste by eller bare holde deg på flyplassen under transiten, du må uansett ha visum eller ESTA for å slippe på flyet til USA. Ja, det er jeg klar over. :-) ESTA koster $14, så hvorfor går du ikke heller for det? Du trenger ikke mer enn ESTA og reisebevis. Da tror jeg heller jeg prøver det ja. Takk for tipset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå