Gå til innhold

Hvordan er egentlig livet som siving-student?

Mann190

Anbefalte innlegg

Tittelen sier vel egentlig det meste, hvordan er egentlig livet som siving-student? Jeg skal søke siving til høsten (NTNU og NMBU, i den rekkefølgen), og er spent på hvordan livet som sivingstudent egentlig er. Er det slik at det er veldig mange vanskelige fag og at man føler at man sliter seg gjennom hele året, eller er realiteten en annen? Hva med det sosiale?

Er veldig spent på å høre =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gikk på NTNU (fysmat), jeg vil si det er ganske hardt, jeg har tatt endel andre fag siving-fag og de har stort sett vært en god del lettere, selv om jeg har mest talent innen matte og fysikk. Men du kommer fint igjennom, har nok mere med vaner å gjøre enn mye annet. Jeg hadde dårlige vaner i starten fordi jeg var vant til å surfe igjennom uten nevneverdig innsats. Etter en stund skjønner man at det ikke nytter på siving om du ikke er ekstremt god. Og det er du ofte ikke, nesten alle (ihvertfall på fysmat) var blant de beste på VGS i fysikk og matte, på siving er man plutselig endel av mengden.

Bare vær klar over at du gjerne må jobbe litt (40 timer i uka er nok i utgangspunktet, så det er ikke snakk om 24/7 på noe vis), så går det nok fint. Husk at universitetet ikke bare er for å score bra i alle fag, det er også for å lære seg drite seg litt ut på egenhånd :)

AtW

Lenke til kommentar

En grei formel er:

-Møt opp hver dag, helst også Lørdager/Søndager. Se på studiene som en JOBB. Du kommer inn på et fast tidspunkt, jobber, og drar, akkurat slik som du ville gjort det i arbeidslivet.

-Jobb effektivt fra start til slutt.

-Være med på øvingstimer!

-Finn deg en motivert studiegruppe/medstudenter.

-Benytt alle hjelpemidler som er tilgjengelig. Foreleser, Stud.Ass, medstudenter, youtube, opencourseware, søkemotorer, osv.

-Start på øvinger, lab, prosjekt, eksamen så fort du får det utdelt.

-Lær deg å analysere problem. De fleste oppgaver og problem du får er formulert på en måte der brukbar data kanskje ikke er gitt på eksplisitt form, men heller der du må gjøre antagelser, samt skrive om formler og bruke identiteter. Derfor er det viktig at du har solid grep på det grunnleggende...det var utrolig mange studenter på både andre og tredje år som fortsatt ble satt helt ut av forskjellige Integraler eller Diff.Likninger i praktiske/anvendbare sammenheng, da de helt hadde glemt av veldig basic identiteter og regler de ikke hadde brukt siden førsteåret, eller til og med VGS.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gikk på NTNU (fysmat), jeg vil si det er ganske hardt, jeg har tatt endel andre fag siving-fag og de har stort sett vært en god del lettere, selv om jeg har mest talent innen matte og fysikk.

Det er egentlig et godt poeng å nevne. Arbeidsmengde og vanskelighetsgrad beror veldig på hvilken linje du tar. Fysmat er nok det hardeste med mange tunge matematikk- og fysikkfag. Bygg vil jeg tro er en del enklere. Jeg tok vann- og miljøteknikk ved NMBU og der var det veldig lite tunge realfag.

Lenke til kommentar

Det er egentlig et godt poeng å nevne. Arbeidsmengde og vanskelighetsgrad beror veldig på hvilken linje du tar. Fysmat er nok det hardeste med mange tunge matematikk- og fysikkfag. Bygg vil jeg tro er en del enklere. Jeg tok vann- og miljøteknikk ved NMBU og der var det veldig lite tunge realfag.

Bygg på NTNU kan nok også være temmelig krevende. Ser man har et par mekanikkfag og hydromekanikk de første par årene i tillegg til de vanlige mattefagene. Dette krever absolutt arbeid. Og det gjelder nok mer eller mindre alle siving-linjer ved NTNU. Man skal gjennom 4 tøffe mattefag + statistikk + minst 2-3 ulike fysikkfag innen f.eks mekanikk, elektromagnetisme, fluidmekanikk og termodynamikk. De 2 første årene inneholder derfor temmelig mange krevende fag.

Etter den tid kommer mye an på valg av studieretning. På de fleste av linjene kan man velge retninger som enten medfører mye tyngre og analytiske fag, f.eks studieretning konstruksjon på bygg eller marin hydrodynamikk på marin. Eller man kan velge retninger som er mindre matte og fysikk, men mer prosjektledelse, økonomi, miljø, etc.

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar

Noen retninger er jo generelt tunge uansett hvor du tar dem. Vil kanskje si at Elektro og FysMat er klassiske "tunge" retninger ved alle Universitet. Mye lab, mange prosjekter, tung teori.

Om en hater programmering så vil jo datateknikk og Informatikk også være ekstremt ubehagelig.

Vi kan heller si det slik: Jo mer du misliker fag, des hardere blir programmet ;-)

Lenke til kommentar

Bygg på NTNU kan nok også være temmelig krevende. Ser man har et par mekanikkfag og hydromekanikk de første par årene i tillegg til de vanlige mattefagene. Dette krever absolutt arbeid. Og det gjelder nok mer eller mindre alle siving-linjer ved NTNU. Man skal gjennom 4 tøffe mattefag + statistikk + minst 2-3 ulike fysikkfag innen f.eks mekanikk, elektromagnetisme, fluidmekanikk og termodynamikk. De 2 første årene inneholder derfor temmelig mange krevende fag.

Etter den tid kommer mye an på valg av studieretning. På de fleste av linjene kan man velge retninger som enten medfører mye tyngre og analytiske fag, f.eks studieretning konstruksjon på bygg eller marin hydrodynamikk på marin. Eller man kan velge retninger som er mindre matte og fysikk, men mer prosjektledelse, økonomi, miljø, etc.

Poenget mitt er at Bygg er relativt enklere enn FysMat. Det råder det ingen tvil om. Det var også for å belyse om hvorfor jeg muligens har en annen oppfatning en hva en som studerte FysMat har.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det noen som har gått/har erfaringer fra Marin Teknikk? Jeg har det som første prioritet, men vet egentlig ikke hvordan det er? Hvordan blir de første årene, hvordan er fagene osv?

Er veldig spent!

Tja, mye matte og fysikk i starten. De første par årene har marin tek 3 mattefag, statistikk, 2 mekanikkfag pluss termodynamikk og fluidmekanikk. Det blir mye arbeid. Men marin tek har også da noen relevante innføringsfag de første par årene i motsetning til mange andre siv.ing-linjer. Det blir litt mer motiverende når man får arbeid med (iallfall litt) mer relevante problemstillinger allerede tidlig i studiet.

Ellers foregår vel alle fagene i marin teknikk på Tyholt hvor instituttet ligger. Det blir gjerne slik at studentene i marin teknikk tilbringer mer og mer tid der dess lenger de kommer de kommer i studiet i stedet for på Gløshaugen der resten av siv.ingstudentene holder til. Tror det er særs bra miljø blant studentene på marin teknikk.

Lenke til kommentar

ZIP

Hvordan vil arbeidsmengden være? Er det noen særlig forskjell på marin kontra andre linjer?

Det vet jeg ikke. Jeg gikk på energi og miljø, så kan ikke si nøyaktig hvordan det var på andre linjer. Men på de aller fleste linjene har du 5 mattefag inkl statistikk + 4-5-6 ulike fysikkfag (mekanikk, elektromagnetisme, fluidmekanikk, termodynamikk) de første 2 årene, så det blir mye å gjøre uansett hvilken linje du går.

Lenke til kommentar

Er det noen som har gått/har erfaringer fra Marin Teknikk? Jeg har det som første prioritet, men vet egentlig ikke hvordan det er? Hvordan blir de første årene, hvordan er fagene osv?

Er veldig spent!

Eg gjekk Marin teknikk før eg hoppa av sist semester.

Eg vil tru at innføringsemnet i Marin teknikk, TMR4105 Marin teknikk grunnlag, er ekstra arbeidskrevande. Faget inneheld 13 obligatoriske øvingar, fire obligatoriske labøvingar med labrapport på alle, ei enorm semesteroppgåve (gruppearbeid) som har frist ved semesterslutt, og to eksamenar, éin munnleg og éin skriftleg. Det kjentes ut som cirka 12,5 studiepoeng.

Eg har eit generelt inntrykk av at svært få på Marin teknikk er interessert i faget. Eg veit berre om to stykker der som bryr seg ein døyt om båtar.

Lenke til kommentar

Eg har eit generelt inntrykk av at svært få på Marin teknikk er interessert i faget. Eg veit berre om to stykker der som bryr seg ein døyt om båtar.

Akkurat det faget? Hva er de interesert i da?

Når eg sa "faget" der, så meinte eg heile fagområdet med marin teknikk.

Elles har eg ikkje oversyn over interessene deira. Men dei fleste verkar veldig begeistra for all festinga på Marin teknikk. Linjeforeninga der, Mannhullet, blir ofte rekna som den mest aktive på NTNU. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...