Gå til innhold

E-tjenestens trusselvurdering Fokus 2015.

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234
Etteretningstjenesten er Norges sivile og militære utenlandsetterretningstjeneste, og har det koordinerende og rådgivende ansvaret for all etterretningsvirksomhet i Forsvaret.

Lenke til sendingen på NrK2

Kokken 10 i formiddag legger E-tjenesten sin trusselvurdering, kalt Fokus 2015. Rapporten gir innblikk i geografiske og tematiske områder som
Etterretningstjenesten mener har særlig interesse for norske beslutningstakere og for opinionen, heter det i en pressemelding.
Følg fremleggelsen av trusselvurderingen direkte på NRK.no fra klokken 10.
Det er femte gang Etteretningstjenesten legger frem en åpen vurdering.

Kilde: http://www.nrk.no/norge/e-tjenesten-legger-frem-trusselvurdering-1.12203862

Se også

http://forsvaret.no/aktuelt/pressemeldinger/etterretningstjenesten-legger-fram-fokus-2015

http://www.nrk.no/fordypning/--nedrustningen-har-gatt-for-langt-1.12202574

Lenke til direkte sendingen her:

http://www.nrk.no/norge/e-tjenesten-legger-frem-trusselvurdering-1.12203862

eller her:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Folg-E-tjenestens-trusselvurdering-2015-pa-AftenpostenTV-7895232.html

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Noen ganger er det vel bra at bukken passer havresekken eller ...

Det er uansett folket som betaler havren.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Terrortrusselen mot Norge vil øke!

Vi vil øke forsvarsbudsjettet, her har dere politikere en grunn som folket vil svelge.

mvh

Forsvaret

Ja, for Forsvaret har vi jo ikke hatt bruk for de siste 60 årene. Jeg grøsser ved tanken på alle de pengene vi kunne ha spart om vi ikke hadde hatt et Forsvar.

Ved nærmere ettertanke så hadde alt blitt billigere om jeg skulle tenke slik. Jeg har f.eks ikke hatt en eneste ulykke med bil siden jeg kjørte opp for 25 år siden. Om bare produsentene kunne kuttet vekk alt det tullet som er der for sikkerhets skyld så hadde bilene nesten ikke kostet noe som helst. For jeg mener, hva skal jeg med airbag, deformasjonssoner, sikkerhetsbelte, antispinn, stålbjelker her og der når jeg ikke har hatt bruk for det de siste 25 årene? Gi meg heller en billigere bil sier nå jeg.

Eller er det slik at jeg nettopp har unngått en ulykke pga. at bilen har vært fullpakket av sikkerhetssystemer? Det får vi vel egentlig aldri vite.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du at de skal sitte og forklare nøyaktig hva de bruker dagene på? Ikke en gang en FRP'er hadde vært dum nok til å beordre det.

Nei, tenker på de rammene som er satt og som gir for lite rom for forsvaret å jobbe i. Forsvarssjefen og så vel som alle andre som jobber i militæret har vel uttalt at det de får nå, ikke holder til de oppgavene vi står overfor.

Lenke til kommentar

Mener du at de skal sitte og forklare nøyaktig hva de bruker dagene på? Ikke en gang en FRP'er hadde vært dum nok til å beordre det.

Jeg tror han peker på spriket mellom politikernes ambisjoner for forsvaret og hva forsvaret er dimensjonert for.

Jeg skjønner fremdeles ikke det ut fra det han skriver...

Lenke til kommentar

Nei, tenker på de rammene som er satt og som gir for lite rom for forsvaret å jobbe i. Forsvarssjefen og så vel som alle andre som jobber i militæret har vel uttalt at det de får nå, ikke holder til de oppgavene vi står overfor.

Bull. Den største ressursen forsvaret både har nå og trenger i fremtiden er folk. I stedet for å sende dem til Syria for å droppe bomber for millioner av kroner, kan vi prøve å hindre folk å dra fra oslo til syria for å bli bombet i stedet.

Lenke til kommentar

Bull. Den største ressursen forsvaret både har nå og trenger i fremtiden er folk. I stedet for å sende dem til Syria for å droppe bomber for millioner av kroner, kan vi prøve å hindre folk å dra fra oslo til syria for å bli bombet i stedet.

To tanker i hodet på en gang hadde vel vært enda bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

"Ja, for Forsvaret har vi jo ikke hatt bruk for de siste 60 årene. Jeg grøsser ved tanken på alle de pengene vi kunne ha spart om vi ikke hadde hatt et Forsvar."

Jeg håper dette var ironisk ment.

Å fjerne et forsvar på det grunnlag at vi ikke har behov for det er jo bare tull, ingen land har jo sånt sett behov for et forsvar, men man må ha et forsvar hvis det eventuelt skulle oppstå terror i vårt kongelige rike. Vi kan ikke kutte forsvaret på det grunnlaget, det blir for tåpelig..

Men vi kan spørre oss selv, "Tenk på hvor mye penger vi kunne ha brukt på veiutvikling, boligbygging, eldre omsorg, sykehusene. Hvis vi ikke hadde brukt penger og skattekroner på innvandring/asylhjem."

Nå er det jo slik at Russland faktisk er en reel trussel mot rikets sikkerhet, dermed er det høyst viktig med et forsvar stort nok til å bekjempe Russland dersom en eventuell krigssituasjon skulle skje, men det har jeg liten tro på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...