gunnar453 Skrevet 12. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Første spørsmål: Jeg har laget ett rsync skript som skal kjøres av cron. Kan jeg kjøre to rsync kommandoer i samme skriptet eller må jeg lage ett skript for hver rsync kommando? Eks kan jeg skrive skriptet sånn som dette?: #!/bin/sh rsync -a /sdf/asd /asd/asd rsync -a /sdf/asds /asd/asds Andre spørsmål: Rsyncer mellom to servere. Har laget en rsa key fra backup serveren til bruksserveren. Jeg satte passord på key-en Når jeg da skal synce over ssh spør den om passordet på key-en istedenfor passordet til brukeren jeg logger på med. Er det dumt å ikke ha passord på rsa-key så jeg slipper passord? Kommandoen ser slik ut: ksn@Seagate:/etc/cron/b2backup$ rsync -avz --log-file=rsync.log -e ssh -i [email protected]:/home/d /media/hdd/home Enter passphrase for key '/home/ksn/.ssh/id_rsa': Etter det må jeg skrive inn passord, ikke så greit når en skal kjøre det i cron Fant en guide som skriver kommandoen slik: $ rsync -avz -e "ssh -i /home/thisuser/cron/thishost-rsync-key" remoteuser@remotehost:/remote/dir /this/dir/ Men jeg opplevde ingen forskjell... Endret 12. februar 2015 av gunnar453 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 12. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2015 cron bryr seg ikke om innholdet til hva enn det kjører, så å ha flere rsync kommandoer bør ikke være noe problem. Det kan dog hende du vil bruke `set -e` eller lignende for å tvinge at scriptet avsluttes om noe går galt. 1 Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 12. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Hvis den bare synker på lokalt nett og ssh ikke er åpnet mot internett burde ikke det være noe problem å droppe passord. Kan hende du vil legge til --delete til rsync. Sjekk "man rsync". Endret 12. februar 2015 av oj88 Lenke til kommentar
gunnar453 Skrevet 14. februar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. februar 2015 (endret) Hvis den bare synker på lokalt nett og ssh ikke er åpnet mot internett burde ikke det være noe problem å droppe passord. Kan hende du vil legge til --delete til rsync. Sjekk "man rsync". Det er nok over internett så er litt sketcy kanskje. Jeg kan vel kanskje slå på noe aksepterte ip adresser eller noe... Vet ikke hva som er best... Har sett på --delete men tror ikke jeg kommer til å slå det på med det første. Etter erfaring reit å ha litt sikkerhet om jeg skulle angre... Endret 14. februar 2015 av gunnar453 Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 14. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2015 Hvis den bare synker på lokalt nett og ssh ikke er åpnet mot internett burde ikke det være noe problem å droppe passord. Kan hende du vil legge til --delete til rsync. Sjekk "man rsync". Det er nok over internett så er litt sketcy kanskje. Jeg kan vel kanskje slå på noe aksepterte ip adresser eller noe... Vet ikke hva som er best... Har sett på --delete men tror ikke jeg kommer til å slå det på med det første. Etter erfaring reit å ha litt sikkerhet om jeg skulle angre... Har du faste IP-adresser kan du sette opp regler i routeren som kun tillater tilkobling fra disse på den porten SSH kjører (eller den porten du viderefører, anbefaler å ikke eksponere port 22 mot internett, bruker heller f.eks. 2222, som du viderefører til 22). Port 22 blir jevnlig skannet i massevis at roboter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå