kvakse Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Hei! Har en noen år gammel Lenovo Thinkstation D20 med et NVIDIA Quadro FX 4600 på en PCI Express x16-slot. Jeg ønsker å kjøpe en ny skjerm med oppløsningen 3440x1440. Jeg er egentlig strålende fornøyd med datamaskinen som den er, men grafikkortet og DVI-tilkoblingen støtter ikke oppløsningen. Spørsmålet jeg stiller meg er da om det vil fungere å kjøpe et nytt skjermkort i tillegg til skjermen. Selv om skjermkortet skulle støtte oppløsningen, vil den kunne gjøre det gjennom den eldre PCIe v1? Etter å ha googlet en stund, er jeg fremdeles ikke så mye klokere, annet enn at 3440x1440@60Hz i følge denne kalkulatoren skal være godt innenfor PCIe v1 sin dataratekapasitet. Men kan jeg da være trygg på at det vil fungere? Det er jeg ikke. :-) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Det er skjermkortet som tegner opp bildet, ikke CPU, så PCIe-hastigheten har ingenting å si. Du vil ikke få full utnyttelse av skjermkortet på andre områder, men du skal klare full oppløsning fordet. 1 Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 Ah, det tenkte jeg ikke på! Takk for svar. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Avhengig av resten av maskinen (CPU) så er det ikke sikkert at du vil klare å f.eks. spille av video i full HD, 4K etc. uten å måtte bruke hardware-aksellerasjon på skjermkortet. Men her er det hastigheten (frame rate) som blir problemet, ikke oppløsningen. 1 Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 CPU er 2 × Xeon E5540 (åtte kjerner tilsammen, 16 hyperthreads). I følge cpubenchmark.net er det på nivå med øvre sjiktet av dagens forbruker-CPU. Jeg gjør et forsøk. Om det ikke skulle gå, kan jeg evt. kjøpe annen maskinvare å koble skjermen til. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Verdt å nevne at nyere AMD kort ikke er bakoverkompatible med PCIe v1, nViDIA derimot har full støtte for PCIe v1. Forøvrig kjører jeg selv på ett eldre hovedkort med 2x Opteron 2384 og 2x x16 v1. Og maskinen klarer seg strålende enda. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå