AnonymDiskusjon Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Hei. Jeg er 18år gammel. Jeg synes det er rart, men jeg blir veldig tiltrukket til smarte jenter. Hun må selvøflgelig være greit trent da, men en 5er kan fort bli en9 eller 10, og da er det intelligensen som trekker opp. Et eksempel er denne jenta. Hun fortalte mye om seg selv og fortalte at hun hadde over fem i snitt på ungdomskolen. Dette, sammen med forholdene rundt, trigget følelsene. Og når jeg begynte å komme i et godt humør mot sommern ble jeg helt besatt. Bokstavelig talt. Jeg ble en skikkelig stalker. Men det viste seg at hun ikke var så smart som jeg trodde, siden ja hun gikk drastisk ned på vgs. Og da var jeg ikke like keen lenger. Var en annen jente om dagen, hun er godt trent, men var ikke av like mye interesse som nå. Jeg fant ut at hun hadde tatt opp fag og fått seksere, itillegg til at hun har seksere nå. Jeg føler meg mye mer interessert nå enn tidligere. Ikke det at jeg er smart selv, for det er jeg ikke. Jeg har et snitt på fem(REALF) og noen seksere, men jeg er ikke smart, selvom jeg liker å tro det. Jeg jobber skikkelig hardt for å oppnå mine resultater, og noen ganger failer jeg for det om jeg jobbet hardt. Jeg er helt elendig praktisk anlagt, det er nermest åpenbart, og heller er jeg ikke noe smarte enn denne jenta jeg referte til. Jeg mener at intelligens har flere faktorer; gener, relasjoner, motivasjon, og kosthold. Svikter kanskje litt på gener, kosthold, og relasjoner. Jeg bor på et av de fattigste østkantene, er for meg selv(Ingen jeg har å gå/går til når jeg trenger støtte), og det er gjerne dyrt å kjøpe sunn måt når man er mange i familien og kun far jobber. Fake it till you make it, hørte jeg engang. Motivasjon derimor scorer jeg øyt på, skolen er viktig for min del. (Kanskje også grunnen; Naturlig med seleksjon som inngår i dine prioritering?, i mitt tilfelle er skolen) Hmm. Anonymous poster hash: b94fc...d64 Lenke til kommentar
Populært innlegg SweetDollarTee Skrevet 11. februar 2015 Populært innlegg Del Skrevet 11. februar 2015 Tiltrukket av mener du? Tiltrukket til? Tror du fikk over 5 i snitt på en ganske ghetto videregående skole. 10 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2015 Tiltrukket av mener du? Tiltrukket til? Tror du fikk over 5 i snitt på en ganske ghetto videregående skole. Nei, det er det ikke. Går på en av de skolene som dominerer av vestkant-folk. Anonymous poster hash: b94fc...d64 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Tiltrukket av mener du? Tiltrukket til? Tror du fikk over 5 i snitt på en ganske ghetto videregående skole.Nei, det er det ikke. Går på en av de skolene som dominerer av vestkant-folk. Anonymous poster hash: b94fc...d64 Blir lærene saksøkt for å gi lave karakterer? Uansett, hva er poenget ditt? Hva vil du frem til? Og hva er problemet? 1 Lenke til kommentar
kjekset Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Hva du blir tiltrukket av bryr meg null og nada. Lykke til, hvis det hjelper deg. 6 Lenke til kommentar
Jedi Jordal Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Og du lurer på? Fin forklaring om deg selv, men spørmålet ditt er? ... 2 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Jeg synes det er litt skummelt at gode skolekarakterer likestilles med høy intelligens, spesielt når inflasjonen i karakterer er velkjent. En 6-er i dag tilsvarer vel en 4-er for 20-30 år siden. Ellers vet jeg ikke helt hva jeg skal si... 2 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 spør du meg er det kun matematikk som kan indikere "smarthet" og da kun på høyt universitetsnivå og med gode resultater. vgs nivå kan alle få toppkarakter i og likevel ikke være veldig smart.... Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Det blir litt fristende å spørre om du har minst mastergrad i matematikk med karakteren B eller bedre? Regner med at du har det. (ikke ironisk...(så en skremmende formel du hadde skrevet)) Men da blir det mange smarte folk som aldri får sin smarthet indikert på den måten. Det finnes sikkert smarte folk som holder på med litteraturvitenskap, pedagogikk, sosialantropologi, renovasjonsarbeid eller snekring. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Intelligens kan hvertfall ikke måles i karakterer. Uahvengig av om de er fra ungdomskolen eller masteroppgaven. Og en 6er i matte på universitetet tilsier heller ikke at personen er noe mer intelligent enn en som ikke har tatt høyere utdanning i det hele tatt. En IQ-test er noe som vanligvis brukes for å måle intelligens, og der er bare matematikk en av flere deler som inngår i vurderingen. Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Dette virka mest som en blogg. De fleste synes det er et pluss at dama er smart. Vil selv ikke vært sammen med min dame hvis ho var sløvere enn en smørkniv på psykiatrisk. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Det blir litt fristende å spørre om du har minst mastergrad i matematikk med karakteren B eller bedre? Regner med at du har det. (ikke ironisk...(så en skremmende formel du hadde skrevet)) Men da blir det mange smarte folk som aldri får sin smarthet indikert på den måten. Det finnes sikkert smarte folk som holder på med litteraturvitenskap, pedagogikk, sosialantropologi, renovasjonsarbeid eller snekring. Ånei overhodet ingen mastergrad i matematikk, men mastergrad maskiningeniør med gode resultater det har jeg. Men så har jeg aldri sagt at jeg selv er noe smart heller Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 spør du meg er det kun matematikk som kan indikere "smarthet" og da kun på høyt universitetsnivå og med gode resultater. vgs nivå kan alle få toppkarakter i og likevel ikke være veldig smart.... Farlig å sette sin lit til matematikk såpass mye. Veldig ofte er en person som er god i matematikk god i andre ting, og vil da generelt bli kalt smart. Det er dog nødvendigvis ikke sånn. F.eks. da jeg gikk på videregående gikk jeg på skole med en fyr som var veldig god i matematikk, såpass god at han kom til finalen i Abelkonkurransen, men han var en 3'er elev i Tysk og 4-5 i alle de andre fagene. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 (endret) spør du meg er det kun matematikk som kan indikere "smarthet" og da kun på høyt universitetsnivå og med gode resultater. vgs nivå kan alle få toppkarakter i og likevel ikke være veldig smart.... Farlig å sette sin lit til matematikk såpass mye. Veldig ofte er en person som er god i matematikk god i andre ting, og vil da generelt bli kalt smart. Det er dog nødvendigvis ikke sånn. F.eks. da jeg gikk på videregående gikk jeg på skole med en fyr som var veldig god i matematikk, såpass god at han kom til finalen i Abelkonkurransen, men han var en 3'er elev i Tysk og 4-5 i alle de andre fagene. hvis man ikke orker jobbe i et fag får man ikke god karakter, men det betyr ikke at man ikke er smart.... men matematikk er et fag man kan jobbe mye i og likevel ikke få god karakter.... spør du meg er det kun matematikk som kan indikere "smarthet" og da kun på høyt universitetsnivå og med gode resultater. vgs nivå kan alle få toppkarakter i og likevel ikke være veldig smart.... Ok og hva slags jenter liker du da? Vær helt ærlig? helt vanlige jenter, personlighet betyr så uendelig mye mer enn hvor smart jenta er for meg Endret 14. februar 2015 av Henrik2k Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2015 (endret) helt vanlige jenter, personlighet betyr så uendelig mye mer enn hvor smart jenta er for meg Mener du matte på universitets-nivå? At man kan jobbe hardt å likevel ikke få god karakter i det? (Litt off-topic, men nysgjerrig) Anonymous poster hash: b94fc...d64 Endret 20. februar 2015 av Tvillingsjel Sitatpyramide Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Farlig å sette sin lit til matematikk såpass mye. Veldig ofte er en person som er god i matematikk god i andre ting, og vil da generelt bli kalt smart. Det er dog nødvendigvis ikke sånn. F.eks. da jeg gikk på videregående gikk jeg på skole med en fyr som var veldig god i matematikk, såpass god at han kom til finalen i Abelkonkurransen, men han var en 3'er elev i Tysk og 4-5 i alle de andre fagene. hvis man ikke orker jobbe i et fag får man ikke god karakter, men det betyr ikke at man ikke er smart.... men matematikk er et fag man kan jobbe mye i og likevel ikke få god karakter.... Han jobbet hardt på skolen, men fikk ikke veldig gode karakterer i Norsk, Tysk, Engelsk, etc. Du har et veldig snevert syn på hva det vil si å være smart er. En person kan f.eks. være utrolig flink med språk, enten være utrolig flink til å lære nye språk. Eller være flink til å uttrykke seg skriftelig, være en forfatter. Smart kan også være det forstå absdrakte konsepter. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 (endret) Hei. Jeg er 18år gammel. Jeg synes det er rart, men jeg blir veldig tiltrukket til smarte jenter. Hun må selvøflgelig være greit trent da, men en 5er kan fort bli en9 eller 10, og da er det intelligensen som trekker opp. Dette har jeg lest at det er forsket på. Middels utseende jenter blir plutselig svært pene når de observeres på et universitetsområde. De trenger ikke å faktisk være smarte en gang. Tiltrekning styres naturlig nok av evolusjonen: Du er tiltrukket av jenter som er smarte, fordi det gjør barnet ditt smart, noe som øker barnet (og dermed dine geners) overlevelsessjanse. De guttene som er tiltrukket av dumhet har fått dumme avkom, og genene har dermed dødd ut. Dessverre så er det en grense, der økt intelligens ikke gir økt overlevelse, noe som gjør at ikke alle er einstein. Tvert i mot kan superintelligens være en sosial hemsko som hindrer en i å finne seg en partner (og dermed føre genene videre). For øvrig var visst Einstein en langt under middels fiolinist, og hans venn (som han spilte sammen med) utbrøt (da Einstein ikke kunne holde takten): "Albert! Kan du ikke telle?" Han kunne selvsagt telle, men tydeligvis ikke i takt mens han spilte. Ok og hva slags jenter liker du da? Vær helt ærlig?helt vanlige jenter, personlighet betyr så uendelig mye mer enn hvor smart jenta er for meg Intelligens er et mål på hvor effektivt man tenker, og hva man tenker er i høyeste grad en STOR del av personligheten. Intelligens er ikke et eget avlåst rom i hjernen der man har en maskin som forutsir firkanters bevegelser i små rutenett presist. Det er et mål på personens evne til å trekke konstruktive slutninger om varierte situasjoner. Hva hvis jenta ikke forstår humoren din? Fordi hun er for DUM. Du skylder kanskje på forskjellig personlighet, jeg skylder på manglende intelligens. Potæto, potato. Endret 15. februar 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 spør du meg er det kun matematikk som kan indikere "smarthet"Jeg er ikke enig i at det kun er matte. Gode kreative ferdigheter innen musikk mener jeg også kan indikere smarthet. Å være flink med algoritmer innen data går gjerne mer på logikk enn avansert matte, men jeg mener det er like intelligenskrevende. Jeg tenker ofte på intelligens som kombinasjonen av mange ting: 1. Sensitivitet, å kunne legge merke til all data/info man faktisk har tilgang til. Uten nok sensitivitet får man ikke brukt resten av intelligensen, fordi man mangler et fullstendig bilde av problemet - eller så mye av bildet at man ikke har oppdaget at det er problem å løse. 2. Evnen til å plukke ut de riktige databitene (de som er relevante/nødvendige for å løse problemet). Fortsatt at man i det hele tatt har sett databitene (sensitivitet) må man, uten å ha løsningen, plukke ut databiter som er sannsynlig nødvendige eller viktige for å finne løsningen. 3. Kreativitet - generere nye strukturer. Se helt nye sammenhenger. Se sammenhenger basert på forståelse av tilsvarende problemer. Forstå problemer bedre basert på tidligere forståelse av andre problemtyper. 4. Logikk Nødvendig for å validere om løsningsforslag fra kreativ tankegang er korrekte. Nødvendig for å sjekke om informasjon utenfra (f.eks. fra en lærer, bok eller erfaring) kan integreres som en del av strukturen nye løsninger kan utledes fra). Bruke gamle sammenhenger til å utlede nye som logisk følger av de gamle. 5. Evne til nøyaktighet (trenger ikke å bety at man er nøyaktig hele tiden). Muligens et underpunkt til sensitivitet. 6. Arbeidsminne Hvor mye informasjon man kan være bevisst samtidig, og dermed bruke resten av intelligensen på. 7. Langtidshukommelse All den informasjonen og kunnskapen man har samlet opp igjennom. Hvor mange ganger man må pugge eller forstå noe før det sitter. Hvor presist man husker det man husker. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 (endret) Han jobbet hardt på skolen, men fikk ikke veldig gode karakterer i Norsk, Tysk, Engelsk, etc. Du har et veldig snevert syn på hva det vil si å være smart er. En person kan f.eks. være utrolig flink med språk, enten være utrolig flink til å lære nye språk. Eller være flink til å uttrykke seg skriftelig, være en forfatter. Smart kan også være det forstå absdrakte konsepter. jeg har et snevert syn på mye her i livet men jeg er veldig snill som person Endret 20. februar 2015 av Tvillingsjel Sitatpyramide Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Hvis man absolutt skal sette en link mellom karakterer og IQ, så kan man si at de som ikke jobber noe særlig for det men likevel får toppkarakterer er smarte. Ellers er ikke karakterer en indikasjon på IQ, men heller hvor mye en jobber for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå