Milhouse85 Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 (endret) - Endret 13. januar 2017 av Kris85 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Så vidt jeg har skjønt, når en kommer så langt går de inn for at de som skal ha pengene sine, de skal ha pengene sine. Om du har mulighet til å gå eller ta buss til jobb så blir det salg. Det skal altså noe til for å unngå det. Og så har en problemet med at tvangsauksjonerte biler ofte selges et stykke under takst, er jo ikke mulig å reklamere på slikt, og folk uten penger tar ofte ikke helt god vare på bilene sine. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Hvilken bil er det snakk om? Antar de går etter listepris, så det er mulig å sjekke listeprisene for å se hva din bil antagelig ligger på. Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 11. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2015 Hvor finner jeg listeprisen? Det er en Mercedes E200 Classic stasjonsvogn fra 1999 på 2 liter, bensin, kjørt 230 000,- Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 (endret) Http://skatteetaten.no/listeprissom selvfølgelig er nede for tiden... Vet ikke om det er listepris de bruker altså men er ikke uvanlig å bruke den for å vurdere prisen på biler når man ikke faktisk kan undersøke den Endret 12. februar 2015 av aklla Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Regler om hva dine kreditorer kan beslaglegge finnes i dekningsloven. Når det gjelder det som spesifikt går på bil har man regler i dekningsloven § 2-3 første ledd bokstav b og annet ledd: Fordringshaverne har ikke rett til dekning i følgende eiendeler: a) klær og andre ting til personlig bruk for skyldneren eller dennes husstand samt innbo, utstyr og lignende løsøre som skyldneren trenger i sitt hjem, alt for så vidt verdien av tingene ikke er større enn at det etter forholdene er rimelig å unnta dem; b) redskaper, transportmidler og lignende hjelpemidler som skyldneren eller noen av dennes husstand trenger for sitt yrke eller til sin utdanning, likevel ikke utover en samlet verdi som svarer til to tredeler av folketrygdens grunnbeløp (avrundet til nærmeste hundre kroner). Varer eller materialer beregnet på salg eller bearbeidelse omfattes ikke av disse regler; c) ting som har en særlig personlig verdi for skyldneren eller noen av dennes husstand, dersom verdien ikke er større enn at det ville være åpenbart urimelig om tingene ble tvangssolgt.Dersom skyldneren eller noen som hører til dennes husstand lider av sykdom eller er ufør, skal det tas rimelig hensyn til det. I særlige tilfeller kan da ting som er nevnt under første ledd bokstav b, unntas selv om den samlede verdi overstiger to tredeler av folketrygdens grunnbeløp (avrundet til nærmeste hundre kroner). Trenger du transportmidler i forbindelse med jobben kan du kreve dette unntatt etter første ledd bokstav b, så lenge bilen ikke er verdt mer enn to tredjedeler av folketrygdens grunnbeløp (p.t. cirka 58 000 kr). Hvis bilen har lav verdi ("åpenbart urimelig å tvangsselge"-lav) kan en bil med særlig personlig verdi beholdes etter første ledd bokstav c. Det samme gjelder hvis det er nødvendig at du beholder bilen pga. sykdom eller uførhet, jfr. annet ledd. Merk at disse reglene ikke gjelder Skatteetaten eller kemneren, og heller ikke for NAVI når de krever inn barnebidrag, jfr. dekningsloven § 2-5 første ledd. Du vil ikke få en forhåndsvurdering fra namsmannen om hvordan de vurderer din bil. Det er noe de tar stilling til når det dukker opp en konkret sak. Å sette bilen i noen annens navn vil bare hjelpe deg i den forstand at det skjuler midler for kreditorene. Alt som tilhører deg kan i utgangspunktet kreves tvangssolgt, jfr. dekningsloven § 2-2, uavhengig av hvem det er registrert på. Her er det verdt å være oppmerksom på bevisregelen i tvangsfullbyrdelsesloven § 7-13 - alt som er i din besittelse antas å tilhøre deg med mindre du kan sannsynliggjøre noe annet. Når namsmannen får krav om tvangsfullbyrdelse skriver de til deg og spør om hva du har, og hvor mye du tror det er verdt. Det er utgangspunktet for verdsettelsen, så sammenligner man med listepriser og markedsdata (det vil i praksis si søk på finn.no) for å anslå en markedsverdi. 1 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 Alt dette har jeg lest grundig gjennom. Hadde jeg hatt en bil av nyere dato som er verd en god del penger - er tvangssalg en selvfølge. Men siden det innebærer en del kostnader og arbeid med tvangssalg, er det en grense for hva som blir tvangsinndratt også. Har du en Toyota Corolla fra 97 som har kjørt 350 000. Sier det seg selv at denne er det lite interesse i å sette på auksjon for salg, da verdien er så lav at kostnaden for å selge bilen er høyere enn verdien. Jeg fikk opplyst fra namsmannen i Stavanger at "biler over 10 år, og med en verdi under 15 000 normalt ikke blir tvangssolgt" - Så havner bilen jeg har blitt tilbudt under disse kriteriene tror jeg sjansen er minimal for at jeg får varsel om tvangssalg i posten. Men, skal aldri si aldri. Har søkt litt på nett. En såkalt "sekretær ved namsmannens kontor" påsto at hun gjennom 20 år kun hadde sendt ut varsel om tvangssalg på bil 1 eneste gang. En annen "ansatt" hos namsmannen sa at der solgte de titalls biler med lav verdi hvert år. Den ene motsier den andre osv. Det er derfor vanskelig å bli klok på. Bor du i en bygd, ta f.eks. Sauda i Rogaland. Så er det utenkelig at namsmannen i kommunen sender ut varsel om tvangssalg av bil fordi det sier seg selv at man trenger bil om man bor såpass "øde". Jeg bor midt i Stavanger, og kan forsåvidt klare meg uten bil hvis jeg bare går inn for det. Jeg har bruk for bil på jobben, men der har vi egen firmabil. Vel, jeg bruker min litt - men særdeles lite. Gjerne til et møte her og der, og henting av noen varer og innkjøp osv. Men det er ikke slik at jeg MÅ bruke bilen til det. Og selv en Toyota Corolla fra 1997 som har gått 350 000 kan være i "perfekt stand" bare man legger nok penger i bilen. Så listeprisen er jo någe spesiell å gå ut i fra syns jeg. Ser du tilsvarende biler jeg har fått tilbud om - går de for alt fra 12 000 til 50 000 på finn ser jeg. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Hei. Kort forklart -Tok meg kraftig sammen i 2012 og ble for første gang gjeldsfri. -Et år senere har jeg svimlende 2 millioner i inkasso etter diverse forbrukslån, kredittkort og lignende. -Jeg har ingen verdisaker, en nøktern kjellerleilighet jeg leier Har du på et år klart å få 2 millioner i inkasso og absolutt ingen verdisaker, ikke engang leilighet? Du har altså brukt opp 170.000 i snitt hver mnd? Eller missforstår jeg noe? Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 Hei. Kort forklart -Tok meg kraftig sammen i 2012 og ble for første gang gjeldsfri. -Et år senere har jeg svimlende 2 millioner i inkasso etter diverse forbrukslån, kredittkort og lignende. -Jeg har ingen verdisaker, en nøktern kjellerleilighet jeg leier Har du på et år klart å få 2 millioner i inkasso og absolutt ingen verdisaker, ikke engang leilighet? Du har altså brukt opp 170.000 i snitt hver mnd? Eller missforstår jeg noe? Fullstendig korrekt. De som er spilleavhengige ender som regel opp med å tape. Jeg hadde i den tiden et ganske så heftig lydanlegg. Det var vel det eneste av særlig verdi jeg hadde. Men det solgte jeg for å få penger til - nettopp - spill. Jeg har en ekstremt nøktern leilighet. Så nøktern at jeg ikke engang har tatt meg bry med innboforsikring, fordi jeg ikke har så mye at det er nødvendig. Det høyeste av verdi jeg har må være tven, den kjøpte jeg for 3800,- for 3 mnd siden på salg. :-) Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Ser du tilsvarende biler jeg har fått tilbud om - går de for alt fra 12 000 til 50 000 på finn ser jeg. Listeprisen på en 16år gammel bil (med mindre den var ekstremt dyr da den var ny) er nok ikke mer enn vrakpanten. Da den forrige bilen min dukka opp på selvangivelsen for første gang var den 8 år gammel, kjøpt for 180.000, men den sto listet til litt over 60.000. Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 Da har jeg vært i kontakt med Namsmannen, og de forteller at så lenge bilen er så gammel som den er - så trenger jeg ikke bekymre meg. Saksbehandleren jeg snakket med sa at når hun fikk inn saker, og så at bilen var fra 90'tallet. Gikk hun ikke engang inn å sjekket verdien på bilen. Men samtidig sa hun (selvfølgelig) for å gradere seg, at det er lite sannsynlig - men heller ikke helt umulig. Men da hun spurte om jeg hadde gjeld hos skatteetaten eller fra staten, og jeg sa nei. Ble hun helt sikker i sin sak - og sa at dette skal gå fint. Så da stoler jeg på henne. Registrerer bilen i mitt navn - og håper jeg slipper mer bry om det. Takk for hjelpa! Og PS - skulle det skje noe mer i denne "saken", poster jeg det her. Slik at andre som dumper borti tråden på nett og som er i tilsvarende situasjon kan bli litt klokere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå