Gå til innhold

Moonwalk Innovation - spørsmål.

Skribenten_

Anbefalte innlegg

Kom over dette konseptet på nettet og lurte på om andre har noen erfaringer med dette. I bunn og grunn så dreier det seg om at man kjøper en medlemspakke. Det er en begrenset antall pakker som selges. 350 tror jeg, så det er første mann til mølla. Prisene varierer fra 3000 til 30000. Da blir man såkalt moonwalk medlemmer. Det er meningen at disse medlemmene tilslutt skal danne en gjeng entusiastiske innovatører som ønsker å skape noe. Sammen skal dem skape et selskap, og etter ca 1 år vil pengene dem har betalt inn bli gjort om til aksjer i det selskapet. Planen er at selskapet da skal bygge opp et markedsverdi og avkastning av eventuelt salg, blir så fordelt tilbake til medlemmene etter hvor mye aksjer dem har.

Er det noen som har erfaringer med den type metoder å bygge en innovativt og lønnsomt selskap? Høres jo logisk og spennende ut, men som med alt annet på nettet, så er det greit gjøre litt research.

Endret av Skribenten_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så, kort og godt, en gjeng medlemer skal danne en gjeng entusiastiske innovatører som skal skape noe?

Og dette skal ett firma ha penger for?

Hva betaler man for her egentlig, kunne ikke denne gjengen, uten firmaet, dannet noe?

Ellers er jeg skeptisk til å sette sammen en gruppe random personer uten felles interesser og målsettninger til å skape noe felles...

Lenke til kommentar

Så, kort og godt, en gjeng medlemer skal danne en gjeng entusiastiske innovatører som skal skape noe?

Og dette skal ett firma ha penger for?

Hva betaler man for her egentlig, kunne ikke denne gjengen, uten firmaet, dannet noe?

Ellers er jeg skeptisk til å sette sammen en gruppe random personer uten felles interesser og målsettninger til å skape noe felles...

Er ikke slik at en gjeng skal danne en annen gjeng.. Er medlemmene som melder seg inn, som danner gjengen. Og ja.. Jeg er helt enig med deg at det høres merkelig ut, og vet heller ikke helt hva man betaler for her.
Lenke til kommentar

Høres ut som en lukrativ idé for bakmennene som selger "investeringspakker". Høres nesten ut som et pyramidespill, der eneste verdiskapning er verving...

Forskjellen på et pyramidespill og ut i fra hva jeg leser om dette konseptet. Så er det ikke noe takhøyde på hvor mange medlemmer et pyramide spill kan ha. Dette konseptet er det et maks person på 350. 2 vesentlige forskjeller.

Lenke til kommentar

Ser for meg kaos på generalforsamling... Så mange mennesker som helt vilkårlig har startet selskap sammen... Ingen felles filosofi, visjon, mål eller livssyn.

Tror jeg hadde brukt pengene mine andre steder enn på dette opplegget.

Men av nysgjerrighet; hvor mye tar "tilretteleggerne" i provisjon for arbeidet? Hvis innsats er mellom 3k og 30k fordelt på opptil 350 "medlemmer" er det en betydelig sum. Et akseselskap i seg selv er ikke dyrt å etablere, ihvertfall ikke etter at egenkapitalskravet ble senket til 30k.

Lenke til kommentar

Ser for meg kaos på generalforsamling... Så mange mennesker som helt vilkårlig har startet selskap sammen... Ingen felles filosofi, visjon, mål eller livssyn.

Tror jeg hadde brukt pengene mine andre steder enn på dette opplegget.

Men av nysgjerrighet; hvor mye tar "tilretteleggerne" i provisjon for arbeidet? Hvis innsats er mellom 3k og 30k fordelt på opptil 350 "medlemmer" er det en betydelig sum. Et akseselskap i seg selv er ikke dyrt å etablere, ihvertfall ikke etter at egenkapitalskravet ble senket til 30k.

Ut i fra siden så var det 300 stk "3000 kr medlemmer", mens 30 stk "30 000 kr medlemmer", Det blir vel rundt 1 800 000 kr i innskuddskapital. Da kan man bare regne på hvor mye prosent hver får da..må huske på at de som betaler 30 000 kr, får jo 10 ganger mer i aksje enn de som betaler 3000 kr.

Lenke til kommentar

Ville vel nesten anta at den reelle innskuddskapitalen blir vesentlig mindre enn 1,8m. Iogmed at tilretteleggere tydeligvis ikke får eiendeler i det merkelige selskapet, vil nok de sikre gevinst før baluba på generalforsamlingen starter...

Tanken bak dette opplegget er sikkert god, men jeg klarer ikke å se at 350 personer med litt egenkapital skal klare å samarbeide på en fornuftig måte som gagner aksjonærer på en hensiktsmessig eller optimal måte.

Hvordan skal selskapet bestemme hvilke produkter det skal satses på? Med 350 kreative sjeler kan det bli mye rot... Hvordan ansettelsesforhold skal det være? Hvis én sjel med basispakken får en skikkelig god idé, vil han da sitte med eiendeler lik innskuddet i selskapet? Isåfall kan det være skikkelig dårlig business.. Den personen vil da sitte på 3000/1800000 dels eierskap, altså nesten 0,2%...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaringer med den type metoder å bygge en innovativt og lønnsomt selskap? Høres jo logisk og spennende ut, men som med alt annet på nettet, så er det greit gjøre litt research.

Logisk?

Kva skal dette selskapet tjene penger på? Først må man ha ett produkt man kan tjene penger på, er det ikkje det som er utgangspunktet så er det bare svindel. Det er min logikk :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...