Gå til innhold

Spørmål om ord før/etter et annet ord


NoisyPepper

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På norsk kommer adjektivene oftest/alltid foran substantivet.

 

Altså det blå huset, den grønne benken, det hvite huset (og sistnevnte er forskjellig fra det Hvite Hus...).

 

(Jeg skrev oftest fordi jeg i farten ikke husker om det finnes unntak, vi har nemlig noen tilfeller av invers ordrekkefølge på norsk, men jeg husker altså ikke om det gjelder adjektiv-substantiv rekkefølgen.)

 

Så "en personlig mening" er riktig ordrekkefølge - og dette gjelder, for ordens skyld, også i spørsmål (som ellers gjerne kan ha såkalt inversjon):

 

"Hva er Deres personlige mening om dette, herr Olsen ?"

"Hvor ble den frekke fyren av ?"

Lenke til kommentar

 

Det må da hete at ordet "personlig" kommer før "mening".

 

Jeg tror heller ikke vi kan ha et adjektiv umiddelbart etter et substantiv. "Ormen Lange" tror jeg ikke teller.

 

Ja, logisk sett burde det hete før, men jeg tror jeg har hørt at det heter etter.

 

Vi hører ofte ting som ikke er riktige. Adjektivet kommer etter substantivet når det står predikativt, som det heter. Men da kommer det ikke umiddelbart etter substantivet, da verb kommer imellom:

 

"Hun er personlig."

 

Det nærmeste jeg nå klarer å komme en konstruksjon med adjektivet etter et substantiv er, i tillegg til predikativ, noe sånt som:

 

"Han er en dust. Brun er han også rundt øynene"

 

Her kommer adjektivet etter substantivet "dust", men adjektivet og dette substantivet hører ikke sammen.

 

Adjektiv som attributt er foranstilt i norsk, som akroev nevnte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...