Gå til innhold

Nanoelektronikk og robotikk (UiO)

Lasseg

Anbefalte innlegg

Oppretter nok en post ift. om noen har erfaringer fra dette studiet, da jeg selv skal søke universitet/høyskole i år og er _meget_ usikker på hva jeg skal velge...

Så spørsmålet mitt er egentlig om noen har erfaringer fra dette studieprogrammet? Hva lærer man og hvordan er arbeidsmarkedet og lønnen (bachelor+master)?

Hva er likhetene/forskjellene mellom dette studiet og elektroingeniør med spesialisering i automatiseringsteknikk (HiST) -> Kybernetikk og robotikk (master NTNU)?

Har selvsagt lest skolenes nettsider, men trenger litt "hands on" innspill :-)

Setter stor pris på alle innspill!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg studerer nanoteknologi siv.ing på NTNU der nanoelektronikk er en mulig og populær fordypning vi kan velge fra våren i 3. klasse (går 5 år til sammen, siv.ing er integrert master). Vet ikke helt hvor lik den er den linja på UiO, kan se for meg at det er litt mer progging (til simuleringer) og mindre tung (kvante)fysikk på UiO. Hos oss er det veldig mange som velger å ta en doktorgrad etter masteren hos Institutt for elektronikk v/ NTNU. Samtidig er det flere bedrifter som i større eller mindre grad etterspør denne kompetansen, alt fra store elektronikkselskap som utvikler og lager små elektroniske komponenter, til små, relativt nyoppstartede bedrifter som lager alt fra elektrisk ledende lim til gudvethva. Det virker som nanoelektronikk i større eller mindre grad er i ferd med å integreres inn i elektrostudiene for øvrig på NTNU også (valgbar fordypning på Elsys (?), 4. års studenter fra elektro som tar halvleder komponent- og kretsteknologi med oss osv osv). Nanoelektronikk er et spennende felt i utvikling som elektronikkindustrien i økt grad etterspør. Så du behøver nok ikke være bekymret for hverken jobbmuligheter eller lønn, men selvfølgelig  er det da en fordel om du er motivert til å også ta master. :)

Endret av potetfisk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...