Gjest Bruker-360061 Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Hei. Jeg har nå brukt lengre tid på å krangle med Multicom, som ikke vil ta inn PCen min på en klar reklamasjonssak, og sett meg ganske lei på praksisen. Vedlagt ligger mailkorrespondansen. Hei!Din retursøknad er mottatt.Du vil normalt få et svar på denne søknaden innen 1-2 virkedager.Noen saker kan ta noe lengre tid.08.12.2014- Den er åpenbart ikke helt død da det lyser gult nede ved batteriet. Enten er PSUen død, eller så vet jeg ikke. Jeg vet at batteriet er dårlig. Det er også enkelte taster i tastaturet som har sluttet å fungere. Maskinen starter ikke. Verken med eller uten strøm i veggen eller batteri.Hei!Din forespørsel er godkjent og har fått returnummer: 303331Innsendingadresse:Multicom Norge ASEngenes 174865 ÅmliMerk sendingen tydelig på adressekortet med "RMA#303331M"Informasjon angående innpakning og garantivilkår:http://www.multicom.no/InfoPopUp.aspx?q=sk:36Da 2 års garanti er utgått, så vil det sendes prisoverslag når PC-en har blitt undersøkt her hos oss.Undersøkelseskostnader på kr 600,- faktureres dersom reparasjon ikke dekkes, selv om det ikke ønskes reparasjon av produktet. 10.12.2014- Da har jeg fått levert PC på Posten. Kollinummer: KP015820568NO. Har dessverre ikke noe adressekort. Her hører jeg ikke noe mer, og bestemmer meg for å ringe.14.01.2014HeiBeklager sen tilbakemelding her.PC-en er undersøkt her, og det viser seg at strømkontakten er fysisk skadet.Bytte av barebone (kabinett inkl. hovedkort) vil komme på kr 3 200,- + frakt og oppkravsgebyr.Ønsker du at vi starter reparasjon her?- En sånn kontakt skal da ved normal bruk holde vesentlig lenger enn 2 1/2 år? Siden en PC er ment å vare i mer enn 2 1/2 år etter Kjøpslovens bestemmelser, og dere i tillegg glemmer retursaken min, så synes jeg det er rett og rimelig at dere dekker nytt hovedkort.HeiJa, men i dette tilfellet så er det jo snakk om en fysisk skade, som er påført denne kontakten.Vi kan jo ikke gi noen garantier for slike ting.Store deler av plasten ved denne kontakten er jo knekt av og forsvunnet.- Poenget mitt om at en sånn kontakt ikke bare skal gå i stykker etter 2,5 år ved normal bruk står fortsatt. Da selger dere dyre PCer med dårlig kvalitet på chassi. Og hvis ikke dere vil gjøre noe med den, så vil jeg ha den i retur.HeiBeklager, men dette er ikke noe som bare går i stykker av seg selv, men det må ha oppstått pga. en ytre påvirkning her.PC-en returneres da til deg ureparert.- Laptopen er blitt behandlet varsomt. Dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år kan du klage i inntil 5 år. En strømkontakt er ment å vare lenger når maskinen kostet 20 000. Jeg forventer at dere følger loven og tar inn laptopen til reparasjon og tar det under den lovfestede reklamasjonen på 5 år. Forbrukerkjøpsloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34 Forbrukerrådet: http://www.forbrukerradet.no Mvh HeiPC-en er allerede blitt returnert til deg på bakgrunn av e-post du sendte til oss.Ja, du har i utgangspunktet en reklamasjonstid på 5 år, men denne dekker jo ikke alle typer skader.En slik fysisk skade som dette, vil ikke kunne gå inn under reklamasjon eller garanti.19.01.2015 - Dette er ikke en skade som er blitt påført maskinen, det er en slitasjeskade som kommer av dårligere kvalitet på produktet. Strømkontakter skal ikke slites i stykker i løpet av 2 år ved veldig pen bruk. Laptopen har vært stasjonær for det meste, og dette er da en slitasjeskade som ikke skal forekomme så tidlig. I følge reklamasjonsloven så er det deres ansvar å sørge for at den blir reparert ved mangler, noe dette er. I dag: 11.02.2015HeiVi har mottatt PC fra service 7427907, RMA#303331M fra Posten som uavhentet.Skal denne bare skrotes her, eller vil du at vi sender den til deg på nytt?MvhHva nå? Det kan da ikke være sånn at de vil ha meg til å skrote en PC til en månedslønn fordi en plastikkring rundt strømkontakten er forsvunnet på grunn av en slitasjeskade? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Må faktisk si meg enig i Multicom her, dette er ikke noe som skjer uten videre etter min erfaring, selv ikke ved mye slitasje... Når deler faller av en pc har det generellt sett skjedd noe mer enn bare vanlig slitasje. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-360061 Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Da må de også kunne bevise at PCen er herja med. Noe den ikke er. Den har ikke vært ute av leiligheten siden jeg kjøpte den og har for det meste stått i ro. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Er vel bare innen 6 måneder de må bevise at den er herjet med, selv da er det antagelig vanskelig med en fysisk skade på produktet. Forøvrig er vel manglende plastik i seg selv beviser vil jeg tro. Uansett, jeg aner ikke hva som har skjedd og ikke, men ut ifra bildet og det du og de sier tyder det på at det en eller annen gang har skjedd noe mer enn bare vanlig slitasje. Du kan jo ta det opp med forbrukerrådet om du trenger mer hjelp. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 En gang i tiden har nok den PC'en fått seg en smell ved strømkontakten, selv om du ikke husker det eller merket det der og da. Det er ikke noe man nødvendigvis får symptomer av med en gang, men det fører til en svakhet i plastikken som gjør at denne senere kan gå i stykker. Jeg er enig med aklla. Jeg tror du har en dårlig sak ved fysiske skader. Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 For meg ser det og ut som en fysisk skade. Beklager, men det ser ut som Multicom har rett i forhold til hva som blir vist her. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Med slike fysiske skader etter flere års bruk er alle leverandører og verksteder like "vanskelige". 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Er igrunnen enig med Multicom i denne saken, på bakgrunn av hva du har fortalt og hva som står i posten. Men nå jobber jeg samme bransje og får daglig inn tilsvarende skader, som mer eller mindre aldri går igjennom som reklamasjon. Beste er vel kanskje om du bare får den tilbake mot et gebyr på 600kr, så evt reparerer den selv (lodde på ny plugg)? Iallefall billigere enn at du må ut med 3200kr. Fremtidig reklamasjon vil dog stå i fare. 2 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) De skadene du nevner er de mest typiske skadene der ute jeg er borti. Fikser en god del av de feilene i egen bedrift, men jeg seg også at folk flest bruker laptopen på en slik måte at de garantert kommer til å ødelegge kontakten. Enten de sitter i senga, sofaen osv.. med ladekontakten tilkoblet og uten at de er observante på at det er press på kontakten, som igjen nesten alltid gjør at den er under tung belastning. At du beskriver at den som regel brukes til stasjonær bruk er en forklaring jeg har hørt 1000 ganger. Måtte det være at de ikke tenker seg om, juger til seg selv og andre, eller at de rett og slett har et stasjonært bruk som også belaster tungt. F.eks at man snubler i kabelen, bretter den rundt/under laptopen slik at den blir stående i press osv... Jeg er helt enig i at de burde hatt bedre kotnakter (gjelder alle merker), helst kraftig forsterkede kontakter i syrefast stål og kobber m/ gullegering eller lading ved induksjon. Måtte det være fra kabelkoblingen eller fra en "pad" den sitter på. Uansett, med tanke på at folk gladelig betaler flere hundre kroner i å bytte dette hos meg kan i hvert fall indikere at mange får avslag på reklamasjon, og er et normalt problem. Og resten av problemene dine forsterker ytterligere at du ikke er spesielt snill i din bruk. Taster blir ødelagt av typisk to ting. Ekstremt hard bruk, svært mange trykk, eller vann/fukt. Man kan være uheldig, men når man ser flere ting hope seg opp, ja da spørs det hvor mye man som servicemann lar seg kjøpe. Personlig synes jeg Multicom har alt på sitt rene her, men er som sagt ingen jurist, og om du har noen sider av loven du kan prøver å klore deg til. Er man sta nok, og et sterkt nok ønske om å (ut)nytte lovene og systemet til de ytterste så har jeg tidligere blitt overrasket over hvor langt man har kommet. Edit: Personlig så har jeg tatt meg flere ganger i å være for brutal mot utstyret. Kontaktene er gjerne lange, og da blir det en voldsom kraftarm. Så har derfor byttet ut til induksjonslading (trådløs lading) på mobil, og plugger til hodetelefoner som stikker så kort ut som mulig. Endret 12. februar 2015 av Andrull 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Jeg tror du har en dårlig sak TS siden det er snakk om en fysisk skade som ikke skjer av seg selv. Jeg kan være enig i at mange ladekontakter har en design som ikke fremmer holdbarhet når man skal flytte på PC-en med ladekontakten i, ha ledninga i spenn eller flytter laderen frem og tilbake. Men jeg tror som sagt ikke at det argumentet holder her. Jeg ville enten betalt de 600 kr + frakt og fikset det selv eller betalt de 3200 kronene for 20 000 kr -maskina. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-360061 Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 OK. Greit. Slett denne tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg