Gå til innhold

Spørsmål om varme og luftstrøm


Zezner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det står 70 grader på databladet. Det er det man skal kan kunne kjøre på uten problemer. Jeg vil tro du kan risikere noe redusert levetid hvis du kjører på 105 grader 24/7/365.

Over 70 pleier å gå fint.

Erfaringsmessig begynner den å bli gretten når man passerer 80 mtp stabilitet osv.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke bestille ny kjølepasta, det fulgte jo med. Kastet du den? Hvis du brukte alt, brukte du alt for mye!!!

 

Du kan også forsøke å bare stramme skruene litt.

Dette er som sagt en stund siden, så husker ikke hvor jeg har gjort av den. Er 95% sikker på at jeg ikke brukte alt altså.. Så i boksen, men den var ikke der

 

Kremt: Har ikke hatt noe bluescreens (det jeg nevnte i starten av tråden var relatert til rambrikker)

Endret av Zezner
Lenke til kommentar

Emancipate: Sikker på det? Ser mange bilder av den kjøleren på google, og de fleste er hovedkortet montert loddrett i maskinen, dette er jo det som er vanligs vil jeg tro.

MEN ser at de fleste også har montert det 90 grader mot klokka i forhold til min! Så skal se på om jeg kan gjøre dette når jeg legger på ny pasta

Hvis til høyre på bildet ditt er ned mot gulvet så har du et stort problem. Kan du ikke bare midlertidig snu PCen så HK står vannrett og teste igjen?
Lenke til kommentar

Retninga på kjøleren har lite å si. Har testa selv og wikipedia er også enig. Men det sier seg selv at har du 90 grader på CPU så skal du kjenne det bra på kjøleren hvis alt fungerer.

 

Har et skjermkort som ofte kommer opp i den temperaturen. Der kan jeg ikke ta på kjøleren engang. :p Er til og med advarsel på det. "Caution! Hot! Do not touch!"

Lenke til kommentar

Ned på bildet er gulvet, så er det da riktig? Eller vil det være riktig å snu den 90 grader?

Det vanligste er å ha den blåsende bakover. Altså rotert 90 grader. I praksis tviler jeg på at det har noe å si. Men du gjør ingenting galt hvis du roterer den. Jeg testa på samme type kjøler og fikk 0 grader forskjell.

 

Jeg tror problemet ditt er enten mellom CPU-kjerne og varmespreder, eller mellom varmespreder og CPU-kjøleren. (Eller begge).

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Det står 70 grader på databladet. Det er det man skal kan kunne kjøre på uten problemer. Jeg vil tro du kan risikere noe redusert levetid hvis du kjører på 105 grader 24/7/365.

Det står Tcase < 70C. Tcase er definert som temp på varmesprederen, dette er ikke det samme som rapporteres av CPU (Som burde være nærere Tjunction)

Lenke til kommentar

SUKSESS!

 

Fikk demontert maskinen idag, måtte rydde litt der også tenkte jeg :) Fikk tatt av gammel pasta og lagt på ny, og tatt en liten runde i Test Rangen i BF4. Her hadde jeg 80-90 grader før, nå var det maks 50 :D

 

Hva jeg hadde gjort feil første gangen vet jeg ikke, men nå får jeg hvertfall tall fra RealTemp som er litt mer behagelige :)

Men har et spørsmål, jeg brukte litt tid på å få beina til kjøleren riktig, så det ble til at kjøleren ble litt vridd og dyttet rundt, er det dumt eller går det greit?

 

Fikk også snudd viften 90 grader :) Prøvde å gjemme unna litt kabler, men det er så utrolig mange som kommer fra PSUen, aner ikke hvor jeg skal gjøre av dem, så da ser det rotete ut.. I tillegg er den lille strømkabelen til hovedkortet veldig kort, så den må gå på tvers....

 

Uansett, tusen takk for all hjelp! :D

 

IMG_20150213_001750.jpg

Endret av Zezner
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...