Gå til innhold

Spørsmål om varme og luftstrøm


Zezner

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skulle egentlig bare sjekke hvor mye BF4 krever av maskinen min, lastet derfor ned blant annet realTemp. Der fikk jeg noen tall jeg ikke likte i det heletatt... 90 grader Celsius mens jeg spiller på cpuen!

 

Husker jeg hadde noen problemer med bluescreens før, og kom vel frem til at jeg trodde det hadde noe med temperaturen å gjøre. Kjøpte derfor den gang en cpuvifte av typen Cooler Master Hyper 212 EVO.

 

Så lurte jeg på om kanskje det er noe med luftstrømmen i maskinen som gjør at det blir så varmt.

Sånn ser det ut inni.

 

IMG_20150211_194011.jpg

 

Har noen noen kommentarer til dette?

 

Vet som sagt ikke hva temperaturen har vært før, så om dette er noe nytt eller ikke, vet jeg ikke.

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva gjorde du når du monterte vifta? For mye eller for lite kjølepasta kan gi temperaturer som svir i sjela.

 

Selv sitter jeg med under 60C på full load, bruker selv en Noctua vifte siden alle veit at Noctua er det shit når det kommer til lyd og heftig kjøleeffekt

Faktisk så er Noiseblocker ``The shit`` når det kommer til lyd og kjøleeffekt ;)

 

 

Men de selger vel ikke CPU-kjølere?

Lenke til kommentar

Christian: Tenkte på det at jeg kanskje skulle snu den, men får inntrykket av det ikke kommer til å gå? Ser da ut som den vil være borti grafikkortet, eller er det bare mine øyne som ser :p Og ja, det er rotete der, men er så liten plass at jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre med det :(

 

deaf: Er en stund siden jeg monterte den, så husker ikke om det ble for mye eller for lite..

 

Emancipate: Ser ut til at de holder ca 30 grader, så det er vel greit. I følge speccy så er temperaturen på hovedkortet også 30 grader

 

98 grader er det høyeste RealTemp sier at cpuen er, er det sånn at den kan gå i stykker?

 

 

EDIT: Er det noen måte jeg kan få styrt viftene selv? Virker som om de ikke får noe særlig mer fart på seg selv om tempen går opp :/

EDIT2: Speedfan sier at CPU viften går på ca 1200 RPM. Får ikke justert farten via speedfan

Endret av Zezner
Lenke til kommentar

Kjenn på CPU-kjøleren når du har 90C på CPU-en. Er den skikkelig varm er det lyftflyten som er problemet. Er den kald er det overføringa fra CPU til kjøleribbe som er problemet.

 

Hadde samme problemet selv. Her var det "kjølepastaen" mellom CPU-kjerna og varmesprederen som isolerte is tedet for å lede varme. (Typisk problem på visse intel-prosessorer). Tempen gikk ned fra 105C til 80C. (Overklokket).

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Emancipate: Ser ut til at de holder ca 30 grader, så det er vel greit. I følge speccy så er temperaturen på hovedkortet også 30 grader

Da er det noe med overføringen fra CPU til kjøler (dårlig kontakt), eller fra kjøler til luft (for lite vifte).

 

98 grader er det høyeste RealTemp sier at cpuen er, er det sånn at den kan gå i stykker?

Ja. En vanlig Intel CPU er lagd for temperaturer opp til 70 grader. AMD pleide å ha prosessor som tålte betydelig mer, men ikke 98 grader.

 

 

EDIT: Er det noen måte jeg kan få styrt viftene selv? Virker som om de ikke får noe særlig mer fart på seg selv om tempen går opp :/

EDIT2: Speedfan sier at CPU viften går på ca 1200 RPM. Får ikke justert farten via speedfan

http://www.coolermaster.com/cooling/cpu-air-cooler/hyper-212-evo/

 

Denne bruker heatpipes for å distribuere varmen i kjøleribba. Heatpipes inneholder væske, noe som betyr at de må stå rett vei, så vannet renner ned til prosessoren. Mao håper jeg du har tatt bildet ovenfra og ikke fra siden. ;)

 

Vifta skal kunne gå fortere enn 1200 rpm. Gå inn i BIOS og se om du kan stille det inn.

Lenke til kommentar

http://www.coolermaster.com/cooling/cpu-air-cooler/hyper-212-evo/

Denne bruker heatpipes for å distribuere varmen i kjøleribba. Heatpipes inneholder væske, noe som betyr at de må stå rett vei, så vannet renner ned til prosessoren. Mao håper jeg du har tatt bildet ovenfra og ikke fra siden. ;)

 

Vifta skal kunne gå fortere enn 1200 rpm. Gå inn i BIOS og se om du kan stille det inn.

 

Dette vet jeg ikke helt om jeg skjønte ... Mener du at hvis man skal bruke den kjølern så må hovedkortet ligge vannrett??

 

 

98 grader er det høyeste RealTemp sier at cpuen er, er det sånn at den kan gå i stykker?

Ja. En vanlig Intel CPU er lagd for temperaturer opp til 70 grader. AMD pleide å ha prosessor som tålte betydelig mer, men ikke 98 grader.

Hvor lenge overlever den på den temperaturen da? Har jo spilt LITT BF4....

 

Hva slags CPU har du?

Har i5 2500

Endret av Zezner
Lenke til kommentar

Dette vet jeg ikke helt om jeg skjønte ... Mener du at hvis man skal bruke den kjølern så må hovedkortet ligge vannrett??

Ja.

 

Prosessoren slår seg av når den blir alt for varm. Fungerer den den ennå så er det for sent å bekymre seg. Fungerer den ikke så er det i hvert fall for sent å bekymre seg. :p

 

http://ark.intel.com/products/52209/Intel-Core-i5-2500-Processor-6M-Cache-up-to-3_70-GHz

Lenke til kommentar

Emancipate: Sikker på det? Ser mange bilder av den kjøleren på google, og de fleste er hovedkortet montert loddrett i maskinen, dette er jo det som er vanligs vil jeg tro.
MEN ser at de fleste også har montert det 90 grader mot klokka i forhold til min! Så skal se på om jeg kan gjøre dette når jeg legger på ny pasta

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...