Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Magesår?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Har hatt et problem siden før jul, det er at jeg blir veldig fort sulten, føler meg utilpass i magesekken, føles som om at når jeg spiser meg veldig god og mett, så havner maten på det området over navelen istedenfor under. Maten detter aldri ned som en "stein" i magen igjen, og oppnår aldri "ordentlig" metthetsfølelse heller.

Når jeg spiser meg så mett som jeg kan, så føles det som om det siste jeg spiste ligger rett under spiserøret og bare venter på å komme i retur, men det har det aldri gjort.

Har vært hos legen med dette, han diagnostiserte meg med for høyt nivå av magesyre, så da fikk jeg resept på en syrenøytraliserende kur som heter Esomeprazol Actavis, men dette har altså da ikke fungert, stakk til legen igjen etter det ikke funka, fått rekvirering til gastroskopi, og fikk beskjed om å ta avføringsprøver hjemme.

Har også gått ned rundt 4 kilo siden problemet oppsto, men virker som om jeg ligger nogenlunde "stabilt" på 61-62, normal vekt for meg før jeg fikk problemet var 65-66.

Etter nyttårsaften etter å ha drukket en god del sovna jeg, og våkna morgenen etter og det føltes som om jeg skulle dø, dette var ikke bare vanlig fyllesjuke, neida. Fylte opp en halv 10-litersbøtte og sleit med å komme meg fra a til b, men nå skal det sies at jeg drakk mange glass med vann/cola/melk som bare kom opp i retur igjen, andre gangen jeg drakk så var det opp om morgenen igjen, før jeg merket at det svartnet for øynene mine, det neste jeg visste var at jeg lå på badet der og følte at jeg måtte ligge der en stund for å komme opp igjen, men det har kanskje mer med utmattelse og lite søvn å gjøre.

Har også prøvd Titralac og fruktsalt jevnlig uten at det har hatt noe nevneverdig effekt.

Noen som har noen innspill eller har vært borti noe lignende før?

Anonymous poster hash: 500df...846
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! før jeg svarer trenger jeg å vite et par ting:

alder?

kjønn?

Hvordan er avføringen? (løs, fast, blod?, hyppighet, mengde)

Er det noen mattyper som forbedrer/forværrer?

Hvor ofte kaster du opp, er det noe som lindrer/forværrer? (evt. lindrer oppkast?)

Har du hatt noen smerter? i så fall hvor er de lokalisert? hvordan kjennes de? (vag, stikkende, brennende etc)

Er det noen variasjon i symptombildet? varierer symptomene over tid?

Hvor mye Esomeprazol står du på?

tar du andre medisiner (Spesielt ibux? paracet?) er det noe som lindrer/forværrer?

Lenke til kommentar

Hei! før jeg svarer trenger jeg å vite et par ting:

alder?

kjønn?

Hvordan er avføringen? (løs, fast, blod?, hyppighet, mengde)

Er det noen mattyper som forbedrer/forværrer?

Hvor ofte kaster du opp, er det noe som lindrer/forværrer? (evt. lindrer oppkast?)

Har du hatt noen smerter? i så fall hvor er de lokalisert? hvordan kjennes de? (vag, stikkende, brennende etc)

Er det noen variasjon i symptombildet? varierer symptomene over tid?

Hvor mye Esomeprazol står du på?

tar du andre medisiner (Spesielt ibux? paracet?) er det noe som lindrer/forværrer?

21, mann. Avføringen er ikke blodig, hender jeg har løs avføring noen ganger i løpet av uka, men føles som at når jeg klarer å spise meg ordentlig mett hver gang i 1 dag, så blir den fast og fin. Jeg tror også jeg bæsjer 2 ganger per dag og mindre enn før, det kan selvfølgelig ha noe med at jeg drikker kaffe å gjøre og, sånn at det forsterker bare enda mer.

Virker som om kaffe forverrer.

Jeg kaster aldri opp med mindre jeg har vært på fylla før, men da må jeg drikke veeeldig mye.

Hadde en viss smerte idag, virket som om noen klemte meg på innsiden av magesekken, har også til tider noe stikkende smerte, men ikke permanent.

Virker som om symptomene blir verre hvis jeg har drukket dagen før, da jeg føler meg utsultet dagen etter jeg har spist.

Sto på Esomeprazol kur i 14 dager, men hadde ingen virkning.

Bruker ingen andre medisiner bortsett fra en occasional smertestillende hvis jeg har vondt i hodet, men virker ikke som om det forverrer noe.

Dagen etter nyttårsaften fikk jeg et glass vann med samarin oppi, etter jeg var ferdig med å fylle halve bøtta, og vannet med samarinen var det eneste jeg klarte å holde på.

Lenke til kommentar

Det høres ut som om det kan være snakk om magesår, men det er en litt atypisk presentasjon. jeg tipper legen skal se etter sjult blod i avføringsprøven, og det er flott at han henviste til gastroskopi, da får man (antageligvis) et endelig svar.

Dette med stor reaksjon etter fylla, klarer jeg heller ikke å knytte helt til noe konkret mageproblem.

Om det skulle vise seg å,være magesår på gastroskopi, er det en ganske grei kur bestående av to typer antibiotika, og ppi (syrehemmer),

Masse lykke til, og beklager at jeg ikke kan være mer til hjelp

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det høres ut som om det kan være snakk om magesår, men det er en litt atypisk presentasjon. jeg tipper legen skal se etter sjult blod i avføringsprøven, og det er flott at han henviste til gastroskopi, da får man (antageligvis) et endelig svar.

Dette med stor reaksjon etter fylla, klarer jeg heller ikke å knytte helt til noe konkret mageproblem.

Om det skulle vise seg å,være magesår på gastroskopi, er det en ganske grei kur bestående av to typer antibiotika, og ppi (syrehemmer),

Masse lykke til, og beklager at jeg ikke kan være mer til hjelp

Fant "ikkenoe farlig" i gastroskopien, som for øvrig er noe av det mest ubehageligste jeg har vært borti.

Kan beskrive hvordan jeg føler meg etter jeg er ferdig med å spise, hvis det kan hjelpe til å stille en diagnose.

Spiste akkurat en hel hermetikkboks med joikakaker i, + en potetmospose (3porsjoner), jeg synes selv dette er mye..

Kan si at jeg slukte alt rett ned ganske fort, men når jeg var ferdig med å spise så "datt" liksom ikke maten godt ned i sekken, den havna liksom over navelen. Når jeg har spist godt før så har maten pleid å dette som en stein i området under navelen, og det er den følelsen jeg savner og vil ha tilbake.

Flere innspill?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...