billywillie Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 (endret) Har kjøpt denne og den har en forholdsvis høy grad av ventiltikking. Har hørt at disse er veldig følsomme på oljekvalitet og tidligere eier har brukt orginal bmw olje 0-40. Men etter det jeg har lest så skal den visst ha 0-30 olje. Noen som vet om det gjør stor forskjell å bytte til 0-30 på den! Lyd: https://www.dropbox.com/s/kpgfr0tr0ja3dux/001.MOV?dl=0 Endret 11. februar 2015 av billywillie Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Skal og skal. Har man brukt en god olje fra BMW (Castrol), som er 0W-40 tror jeg neppe det har ført til noe skade på motoren eller har vært utslagsgivende for tikkingen. Du kan prøve med 0W-30 som er tynnere, men det er ofte ikke anbefalt å gå ned i viskøsitet på eldre motorer, kan begynne å svette ut her og der. Du kan prøve å kjøre en runde motorrens, enkelte har hatt suksess med det. På min hørtes det egentlig ut som at en del av lyden kom fra dysene, så jeg har enn så lenge latt ting være som det er. Finnes flere med tilsvarende lyd som har kjørt lenge uten problemer. 1 Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Vet du hvilken motor du har er det m40 eller m43? Tror motoren din er blandt de med et oljerør som ligger over kamakselen for å smørre den, men hullene i de rørene har vist seg å være for små så de tetter seg og man får ekstra slitasje på kamakselen. Du bør skifte det smørre røret samtidig som du skifter olje det koster ca 400.- Er du heldig hjelper det. Det kan og være de hydrauliske ventilløftere. BMW motorene er kresne på oljen fyll på 0-30 olje av god kvalitet. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Jeg har null erfaring med BMW sine maskiner, men endel erfaring med Royal Purple olje. Anbefaler deg å google etter Royal Purple og motoren din, så får du opp endel foruminnlegg vil jeg tro. Jeg har brukt det merket olje på flere maskiner som tikket, og fått de til å "holde kjeft".Ikke er den dyrere heller. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Royal Purple olje overholder ikke spesifikasjoner som BMW setter til oljen så jeg har ville kjøpt noe annet. Hele Royal Purple websiden gav meg assiasioner til snake oil. Skjekk at oljen er merket med LL01 eller LL04, kjøp Castrol EDGE Titanium 5w-30. Coop OBS bygg har solgt den rimelig. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Vel, nå vet jeg ikke hva BMW har for spesifikasjoner, men de holder rikelig kravene på alle maskiner jeg har brukt de på. Rikelig. Kan du vise til hvilken spesifikasjon de ikke overholder? Den BMW-mekkede LL-saken? Som er omtrent like seriøs som Nøkkelhull-merkingen av Grandiosa? Eller: Hvem betaler mest for å få vårt merke på flasken? Longlife-spesfikasjoner, uansett om det er GM, VAG eller hvem-det-måtte-være, er lureri og løgn og fanteri, intet mindre. Kan anbefale deg en tur innom www.bobistheoilguy.com og lese litt om oljeanalysene som er foretatt av Royal Purple VS diverse andre merker, siden du synser at dette er snakeoil. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Royal Purple er et kjent merke blant entusiastene, om enn de ikke har investert masse penger i PR og fancy nettsted. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 På generelt basis, og som gjelder alle oljer, så er det en tommelfingerregel at jo mindre sprik det er på gradene, jo større sjanse er det å få best mulig olje. Jo større sprik, jo mer tilsetningsstoffer er det. Ergo, som et beskjedent forsøk på svar på trådstarters spørsmål, en 0W-30 er normalt en bedre og mer langtlevende olje enn en 0W-40. Men unntakene står i kø her. :-) Castrol er en av få produsenter som er kommersielle, som har min tiltro. De har laget mye bra, så du bommer neppe stort med en slik. SVJV er det stort sett ester-baserte oljer de pusher, og det er sjeldent feil. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Riktig det fikse sier. Større variasjon mellom kald viskøsitet og driftsviskøsitet blir ofte oppnådd ved hjelp av diverse additiver som med tiden kan miste sin evne og man ender opp med andre viskøsiteter enn det man tror man har. Bruker man kjente merker og bytter ved 10-15k km så er man ganske trygg. Enkelte intervaller som BMW har anbefalt bør man ikke stole på, type 25k km for motorolje og "livstidsolje" på automatkassene. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 I følge BMW så er oljeskiftintervallet på min BMW 30.000km. Når bør en bytte girolje og diff-olje? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Intervall på automatgir kan du sjekke med produsenten av kassa. ZF som sitter i mange BMW'er har vel nevnt 90k km. Om du ikke tar en flush så får du kanskje 1/3 eller 1/2 av olja ut. Resten sitter i converteren og andre steder. Da føler jeg at 90k km kan være passe for et skift. Nytt filter og pakning til bunnpanna på kassa får man for 500-1000 kr. Diffolja kan man sikkert ta i samme slengen, så har man gjort vedlikeholdet på drivlinja for noen år framover. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Tenkte på manuell kasse. Tror den skal vare "evig" men aner ikke hvor lenge det er. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 LL01 og LL04 er ikke noe BMW har funnet opp det er krav som flere bilprodusenter krever. Har man automatgir bør man skifte minst vær 100000 km og det skader ikke med en flush. På en manuell bør den holde minst 300000 km. Diff oljen bør holde bilens levetid så lenge den ikke lekkker ut. Til sedsberg skift minst 1 gang i året maks 30.000 km, i Norge skifter tempen ofte rundt 0 noe som gjør at oljen trekker till seg vann. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Jeg vet om et forsøk som ble gjordt av et oljeselskap hvor de testet oljen 6 ganger i året på en drosje og den ble kjørt 500.000 i løpet av forsøket med samme oljen. Men det er ikke det samme som en personbil som kjøres varm 1 til 2 ganger i døgnet. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Kjører man mange småturer bør man generelt bytte før anbefalingen. Med mye langturer kan man kanskje strekke seg mer, men 30k er litt i drøyeste laget. Skal du holde deg innenfor garanti så bør du passe på LL spec, bytter du ofte nok er ikke det like kritisk. Også greit å ikke mikse mange oljer pga alle additivene som finnes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå