Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermkortdriveren kræsjer

Anbefalte innlegg

Helt siden jeg byttet ssd og innstalerete windows på nytt (w7) har pc'n min kræsjet titt og ofte. Får opp "skjermkortdriveren har stoppet, og har blitt gjennopprettet" (eller noe i den duren), andre ganger får jeg blåskjerm.

Kan kræsje både når jeg spiller, og når jeg bare scroller på nettsider, så virker ikke som om det har noe med belastning å gjøre.

Jeg har prøvd med ny windows innstallasjon flere ganger, har oppdatert drivere (både til skjermkort og resten), men det ser ikke ut til å hjelpe i det hele tatt...

Har ikke hatt NOEN problemer før jeg byttet ssd, så jeg vil nesten tro at den er synderen? Men åssen går jeg fram når jeg feilsøker eventuelt?

Oppsettet er som følger:

HK: MSI z87-g43

CPU: I5-4670k

GPU: Sapphire R9 270X 2gb

RAM:Kingston Hyperx 8gb 1600mhz

SSD: Crucial MX100 256GB

Strømforsyning:THERMALTAKE 700W Toughpower

I tillegg har jeg ett par lagringsdisker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja , jeg trodde egentlig ikke på at det skyldtes SSD.

Korrupsjon i data til fra cpu/minne og feilaktig kernel hooks etc fra drivere er det vanlige.

Første tilfellet får man jo med fuskende cpu (varme/overklokking/høy eller feil tilstrekkelig voltage) spesielt i minnekontrolleren men også på cores.

Lenke til kommentar

Du bør definitivt følge litt med på temperatur på cpu'en.

Har den vært overklokket eller gått varm over lengre tid kan dette få følger for stabiliteten og i verste fall må du klokke den ned litt for å få systemet 100% stabilt.

Kjør gjerne en stresstest på cpu for å se om systemet er stabilt. Jeg bruker Prime95 selv om mange andre unngår dette programmet fordi det belaster cpu alt for mye , men jeg liker å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar

Skal teste med en annen strømforsyning i morgen.

Finner ikke noe på administrative verktøy, er noen error's, men ingen virker å ha sammenheng med dette.

Kjørte PSU testen, etter ca 3-5 min så kræsja'n igjen.

Skal se om jeg finner disse strøminnstillingene å prøve å forandre de.

Takk for svarene!

Lenke til kommentar

Tenkte å prøve med annet grafikkort først, å klemte i det gamle 4870 kortet, å da virker den som den skal igjen, ihvertfall de timene jeg har rukket å spilt nå.

Kan det være skjermkortet som er gåent? Det hadde ikke gjort noe isåfall, det har jeg garanti på ennå så...

Tenkte å kjøre den PSU testen i morgen igjen, hvis det virker da så er det vel skjermkortet?

Lenke til kommentar

Det kan være forhøyet pci-e frequeny som R9 270x ikke tåler men 4870 gjør.

Har har det erfart samme før med både hovedkort fra msi og asus. De har autotuning i kortet som overklokker pci-e/bclk frekvensen noen få MHz og enkelte grafikk kort takler det mens andre må holdes på 100Mhz.

Løsningen for min del har vært å sette det manuelt . På nyere asus kort holder det i uefi å velge "normal/default" fremfor "performance/aggresive" profil og slå av tpu (turbo processing chip).

Det er denne funksjonen som gjør at hovedkortene dobbelt poster for å "liksom finne max settings" tynet ut. Men ofte får man ustabilitet på kjøpet.

Lenke til kommentar

Det er i OC meny

cpu base frequeny til 100Mhz .Står kanskje på auto . Du får sjekke.

Er samme klokke til pcie bussen.

Har hatt litt tid til å se på dette igjen.

"Adjust CPU base clock strap" har jeg satt til 1.0

Er det noe mere jeg må forandre på?

2015-02-22%2018.47.40_zpse9pqx5nf.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...