Gå til innhold

HP ze5430

arevs

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt ein HP ZE5430 med p4 2,8 Ghz til studiebruk og videoredigering. På SIBA.NO til 14000. Har også kjøpt ekstern harddisk. Men den bråker som ein flymotor! Går på eit nivå som er sjenerende heile tida, og innimellom kjem vifte nr to på, og det tar av. Er det noko eg kan gjere for å demme opp for dette? Hvis ikkje dette kan kontrollerast må eg levere den tilbake.

Er 4417 mykje betre? Treng kanskje USB 2.0 for den eksterne harddisken. Kan dette fiksast på ein ze4417?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4417 er mye bedre. Når jeg bruker maskinen går vifta på en gang i timen ved vanlig "office" - word, excel, surfing. Om du rendrer DV-film til MPEG2 f.eks vil vifta gå hele tiden, men den har to hastigheter, og den laveste er ikke veldig høy. Dessuten har den PowerNow, det betyr at når det er lite som skjer i maskina går den ned til omlag 500Mhz, som gir lite varme og lengre batteritid.

Mht. ekstern harddisk så er ikke det noe problem, maskinen har jo FireWire som er like kjappt som USB 2.0.

Den er forøverig på tilbud på komplett.no til 9.500kr

Lenke til kommentar

Men det blir kanskje vanskelig når eg skal ta inn fra DV-kamera på firewire til ekstern harddisk, som då må gå på USB? Eller er ikkje dette noko problem? Kor sakte går harddisken på USB 1.1? Er det mulig å kjøpe eit kort eller noko for å få USB 2.0 seinare?

Lenke til kommentar

Du kan lese om Firewire og USB 1.1/2.0 her:

http://computer.howstuffworks.com/firewire2.htm

Man kan bruke en USB eller FireWire hub for å få flere porter.

Om man ønsker USB2.0 på en laptop uten finnes det PCMCIA kort og Cardbus adaptere som gir USB 2.0, men disse er vanligvis rimelig dyre adaptere.

Andre maskiner som er interesange er jo Packard Bell som selges av Elkjøp og Lefdal for under 10.000 kroner med AMD Athlon XP2400+ prosessor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...