Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ufjortjent karakter, hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en gutt på 15 år som har nylig fått tilbake karakterer for en engelsk tekst. En engelsk oppgave angående hvorfor kjærlighet kan være umulig. Det viste seg ut til å være en 3`er men etter å ha brukt over 2 uker på å skrive den mener jeg at jeg burde fått litt bedre, men hvis dere mener jeg faktisk gjør det, hva burde jeg gjøre? Her er teksten

Why can love be such an impossible thing?

There are various obvious reasons for why we don’t achieve love. Some that may be hard to crack for others but for us, when we're the ones stuck in this rigid situation itself. It might just be difficult all in all, it depends on who we are and what we put aside to get what we want. Love is a wonderful thing, for every human being one another, for some more painful and demanding than it is for others, it’s easier said than done, but what truly makes that statement one to believe in? God created mankind for one comprehension, to feel, and in the act that were made; we are all committed to humbly live our lives to the fullest. Even though god gave us life on earth, we are all individually different, our line of thought, in the same manner in which we have our own definitions and feelings about the word love or just the sensation. For some, love is that magic sensation that hops and bounces to every part of your body when you lay your eyes on that special someone you admire, just as much every single time you do. You start halting and constantly hesitating on your words, no matter how much you practice on them. Even though we call the experience love, we still don’t understand what happens or why. If we understand love, then how come we can’t expect who we are going to fall in love with and neither can we control whom cupid’s arrow is about to collide with in our love life either. “Love goes by haps; Some Cupid kills with arrows, some with traps” - William Shakespeares love quotes, Much Ado About Nothing – Act 3 Scene 1 We all have to admit that love will never always be all fun and cozy, it has its ups and downs. For instance, how many times have we witnessed or been shown all kinds of love stories by media, news, the internet or even books. A part of them are based on true stories whilst others are just fictional tales or novels made up. Love is almost everything, from sadness to the deepest depths of pleasure and happiness by sympathizing with the reader by co relating his or hers experience with the reader. There’s quite the quantity of frustrated people that seem culled to being heartbroken. At the same duration of being blindly in love that they start fearing the act of looking for love, caring a little more or being loved. “Cupid is a knavish lad, thus to make females mad” - William Shakespeare’s love quotes, a midsummer night’s dream act 3, scene 3 In this part of Shakespeare’s acts, he brings onward the part of sadness, frustration and basically all of the dissatisfaction that love is capable of putting a woman or man through. In my personal experience, I have had a clump of girls talking about and telling me about their agonizing heartache after their partner’s bitter actions. I privately don’t believe that their stories are anything additional but a bit of overreaction and a hint of grief, but that’s just my opinion when It comes to the situation I’m in, I mean, the girls weren’t any older than 16 damn it. I remember one of them told me “Why does cupid desire to ruin our lives?” Which I remembered was a perfect case in point towards Shakespeare’s quote. But I do not measure this with Shakespeare as an example, but in that of his point I agree. Since all the ladies that have shared these kinds of thoughts with me, really seemed to be having a terrible time, and they definitely meant it when they stated that they’ve been cursed of falling in a trap continuously rather than love. This impression pretty much forces love to be sat down to wait, or maybe even never open itself to another person, ever. Religious reasons, for example; your parents may think you’re not going to be fully practice your religious goals if you marry a person who does not acknowledge your belief. Neither will it be easy to teach your children about what you believe in. Maybe your family is in a gang of mafias, if your Romeo and the one you cherish is Juliet in another competitive clan, which clashes in with your family business. Like in Shakespeare’s famous Romeo and Juliet, and to grasp each other’s sweet love, would be a death wish. Who knows, maybe cupid actually desires for the love experience to never be everlasting and rather has it take end at a miserable, grey place. Love is possible, but love does not last forever between me and you, him and him, her and her or him and her. Closing my essay about the previously mentioned, sensational feeling, love, I do have something to say about it. Love may be impossible to you, or me, we are all different and we all have our reasons that may stop us from love, but maybe it’s a sign, maybe your not destined for the “boyfriend” or bride that awaits you. What I have to say, is that love is more worth it wheniyouiwait. There’s no need for haste, and that’ll result into conclusions, which leads you forth to the big, scary heartbreak. So flip that frown upside down, don’t be afraid, fall in love, because nothing’s stopping you but yourself.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Her var det mye bra engelsk, men det er åpenbart at du mangler endel kunnskap om noen av ordene og uttrykkene du benytter deg av. Bra setningsoppbygning og lekende setninger trekker opp hos meg. Likevel finnes det ting å trekke på, som for eks. ingen avsnitt!? Jeg triller til terningkast 5-.

15 år er 10.ende klasse right?

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

Er det noe mer til oppgaven som vi ikke vet om?

Engelsken din er grei, men det er noen setninger som flyter så godt. Hvilken karakter det er verdt skal jeg ikke uttale meg om. Du får som oftest begrunnelser på karakter om du tar kontakt med lærer.

There are various obvious reasons for why we don’t achieve love.

Kunne f.eks vært skrevet:

There are a number of obvious reasons to why we don't achieve love.

There are a variety of obvious reasons to why we don't achieve love.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Her var det mye bra engelsk, men det er åpenbart at du mangler endel kunnskap om noen av ordene og uttrykkene du benytter deg av. Bra setningsoppbygning og lekende setninger trekker opp hos meg. Likevel finnes det ting å trekke på, som for eks. litt kort tekst og ingen avsnitt!? Jeg triller til terningkast 5-.

Er 10.ende klasse ja. Hadde avsnitt, men kopierte bare over fra word så den ble rotete. Fikk beskjed om å ha mellom 1-2 siders lang tekst fra læreren så det passet. Takk for tilbakemelding! Hva tenker du jeg bør gjøre for å heve karakteren forresten?

Lenke til kommentar

Er det noe mer til oppgaven som vi ikke vet om?

Engelsken din er grei, men det er noen setninger som flyter så godt. Hvilken karakter det er verdt skal jeg ikke uttale meg om. Du får som oftest begrunnelser på karakter om du tar kontakt med lærer.

Teksten skulle være lenket til Shakespeare, ihvertfall litt, ikke noe mer enn det ihvertfall. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Når jeg limte teksten inn i word så så jeg at den var mye større enn det jeg trodde hehe. Særs merkelig at du fikk den karakteren.

Har dere flere engelsk-lærere på skolen? Møt opp på kontoret og spør om han/hun kan ta en titt på den, ikke si hva du fikk. Hvis de mener du burde få bedre ville jeg bedt læreren din om en second opinion.

Mitt tips til deg er å alltid skrive sakprosa. Fordi all statistikk, erfaring og hva jeg har blitt fortalt sier at du får bedre karakter med en sakprosatekst.

Lenke til kommentar

Når jeg limte teksten inn i word så så jeg at den var mye større enn det jeg trodde hehe. Særs merkelig at du fikk den karakteren.

Har dere flere engelsk-lærere på skolen? Møt opp på kontoret og spør om han/hun kan ta en titt på den, ikke si hva du fikk. Hvis de mener du burde få bedre ville jeg bedt læreren din om en second opinion.

Mitt tips til deg er å alltid skrive sakprosa. Fordi all statistikk, erfaring og hva jeg har blitt fortalt sier at du får bedre karakter med en sakprosatekst.

Hahhaha, ja, det har vi faktisk! Tusentakk for tipset, skal prøve det med en gang. Er enig, foreldrene mine ville ikke tro det heller, virker som hun liker meg mindre, har alltid holdt meg under 4:( de vurderer å sende en mini klage ellernoe sånt.

Takk for tipset, skal se på det, men denne oppgaven skulle være en essay så jeg var litt tett i mellom der:/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Teksten skulle være lenket til Shakespeare, ihvertfall litt, ikke noe mer enn det ihvertfall. Takk for svar!

Kanskje læreren din mente at du skulle analysere Shakespeare sitt perspektiv på kjærlighet og fordype deg i emnet. Jeg føler du muligens avblåser Shakespeare litt i din tekst.

Lenke til kommentar

Kanskje læreren din mente at du skulle analysere Shakespeare sitt perspektiv på kjærlighet og fordype deg i emnet. Jeg føler du muligens avblåser Shakespeare litt i din tekst.

Tviler sterkt på det, hun snakket bare om "tomme setninger" i teksten min. Deretter spurte hun meg om et par ord og hva de betydde, da jeg svarte fortsatte hun å bable i vei om det med at det var for avansert for alderen min. Er ikke det en elendig tilbakemelding så vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Jeg prøver å sette meg i perspektiv til læreren din, men jeg er enig i at dette er håpløst, ihvertfall slik du forklarer situasjonen.

Men jeg vil si meg enig i at du tar deg litt vann over hodet. Du har et godt ordforråd, men jeg føler du forvirrer deg selv ved å lage komplekse setninger som du ikke helt får til.

Ta f.eks:

If we understand love, then how come we can’t expect who we are going to fall in love with and neither can we control whom cupid’s arrow is about to collide with in our love life either.

If we understand love, then why can't we predict whom we will fall in love with? Neither can we control whom Cupid's arrow will collide with.

Setningen over er en forenklet og mer elegant versjon av det du skrev, men det er fortsatt en kronglete måte å skrive på. Om jeg ville fremmet det på min egen måte så hadde jeg skrevet:

If we understand love so well, then why can't we predict whom we fall in love with?

Det trenger ikke å være mer komplisert enn det. Resten er bare overflødig.

Om du vil bruke "Cupid's arrow" så er dette et godt alternativ:

If love is so well understood, then why can't we predict whom Cupid's arrow will hit?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Teksten inneholder noen skrivefeil, rare formuleringer og rotete setninger. Men med tanke på at dette er 10. klasse, er det i grunn en god tekst. Hvis ikke du bommet på oppgaven, som du sier at du ikke gjør, ville jeg tro at besvarelsen din er verd karakteren 5, eller i det minste 4.

Lenke til kommentar

Kjenner jeg blir irritert når jeg hører lærere som sier: "Dette språket er for avansert for din alder". Eleven brukte kanskje ord/setninger h*n ikke behersker 100%, men skal eleven bli straffet for å sikte høyt? Etter min erfraing på skolen lærer en stort sett mer av å utforske språket, enn å gjenta det man allerede kan.

Det er så jantelovskt at jeg blir kvalm.

"Ikke tro du er bedre enn du er"

Lenke til kommentar

Teksten er litt irriterende å lese. Det virker som du prøver å skrive et par hakk over det du egentlig er kompetent til. Avanserte fraser knyttes sammen på ugrammatiske måter. Jeg er enig med tyskspesialisten ovenfor i at dette blir rart og rotete, selv om det også er tidvis bra.

Jeg tror du bør forsøke å skrive enklere og bruke mer tid på å forbedre det du har skrevet.

Greit at man skal eksperimentere med språket og forsøke å bli bedre, men i denne situasjonen skal en vel vise hva en kan og ikke hva en nesten kan? Det viktigste oppgaven når man skriver, er jo å gjøre seg forstått. Jeg synes ikke teksten er lettforståelig. En annen sak er at læreren burde belønne tekstskriveren med en fyldig tilbakemelding, fordi teksten oser av vilje til å skrive godt og interessant.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg er en gutt på 15 år som har nylig fått tilbake karakterer for en engelsk tekst. En engelsk oppgave angående hvorfor kjærlighet kan være umulig. Det viste seg ut til å være en 3`er men etter å ha brukt over 2 uker på å skrive den mener jeg at jeg burde fått litt bedre, men hvis dere mener jeg faktisk gjør det, hva burde jeg gjøre? Her er teksten

Hei du!

Kunne du skrive inn oppgaventeksten her? Ordrett? Det vil gjøre det mye enklere å si noe fornuftig.

Du sier at du har brukt over to uker, så da antar jeg at du har hatt god tid, samt muligheten til å bruke alle mulige hjelpemidler.

Her er mine inntrykk av teksten din. Jeg velger å fokusere på det du kan gjøre bedre, da andre har dekket positive aspekt ved teksten din. Der jeg trekker frem eksempler fra teksten din anbefaler jeg deg å være sikker på at du forstår hva jeg mener er problematisk og tenke ut hvordan du kan løse det bedre. Det er en god øvelse. Spør gjerne hvis det er noe du lurer på, eller syns at jeg tar feil i når jeg vurderer dette.

• Formuleringene dine er veldig norske. Det er tydelig at du bare har direkte oversatt en del setninger fra norsk, uten å tenke over hvordan det flyter på engelsk. Dette vitner om en noe begrenset kjennskap til engelskspråket. Eksempler på dette er følgende:

- It might just be difficult all in all

• - (...)just as much every single time you do
  • - A part of them are based on true stories whilst others are just fictional tales or novels made up.
  • Andre setninger roter du deg virkelig bort på. Jeg kan gjette på hva du mener, men det er alt annet enn god engelsk. Eksempler er følgende:

- Theres quite the quantity of frustrated people that seem culled to being heartbroken.

• - Closing my essay about the previously mentioned, sensational feeling, love, I do have something to say about it.
  • Du bruker en del ord som ikke passer. Det er, igjen, tydelig at de er oversatt fra norsk til engelsk. Å oversette ordrett kan gå litt feil, da det ikke nødvendigvis er en en-til-en sammenheng mellom norske og engelske ord. Eksempler på dette er:

- God created mankind for one comprehension(...)

• - (...)people that seem culled to being heartbroke(...)

- If we understand love, then how come we cant expect who we are going to fall in love with(...)

• Jeg la ikke merke til noen råd tråd gjennom hele teksten din. Hva var egentlig temaet ditt? Noe med kjærlighet? Kjærlighetssorg? Gud og religion? Dette er nok noe påvirket av at avsnittene dine ikke overlevde å bli kopiert vekk fra Word, men jeg merket ingen fornuftig struktur.
  • Hvis teksten skulle kobles opp mot Shakespeare så kom ikke det tydelig frem. Du slenger inn noen løsrevne sitat her og der, men inntrykket mitt er at det er mest tilfeldig.
  • Har du egentlig svart på oppgaven? Har du svart på hvorfor kjærlighet er så "umulig"? Jeg syns ikke det virker som om du har gitt noe godt svar på dette.
  • Du veksler veldig mellom et muntlig og uformelt språk, og en veldig formell tone. Det er litt forstyrrende, selv om det også kan gjøres veldig bra.
Kort oppsummert, så syns jeg at teksten var vond og tung å lese. Teksten flyter ikke, og jeg må stoppe opp flere ganger underveis for å prøve å forstå hva det er du prøver å få frem.

Hvis du vil ha noen tips, så slenger jeg på noen der óg. Tre tips, for å begrense det litt.

• Les engelsk: Det vil løse mange av problemene dine med at språket ditt er, vel, veldig norsk. Det vil også være lettere å se om setninger gir mening. Liker du å lese bøker? Da burde det gå greit. Liker du ikke å lese, så se om du finner noe som virker spennende (jeg er selv en fan av fantasy - Brandon Sanderson og Patrick Rothfuss er i så fall verdt å sjekke ut). Hvis bøker ikke er noe for deg, så les artikler om noe du interesserer deg for. Finn nettsider hvor man skriver om det du syns er spennende.
  • Kontroller om du har svart på oppgaven: Vær sikker på at du forstår hva oppgaven spør om før du starter å skrive. Vær klar over vurderingskriteriene, og sjekk oppgaven opp mot dem. Vær selv-kritisk.
  • Strukturer oppgaven din: Som en tommelfingerregel så kan du dele inn oppgaven din omtrent slik som dette:

- En kort innledning hvor du presenterer temaet, og hva du kommer til å diskutere i oppgaven din.

- En lang hoveddel, hvor du diskuterer temaet. Ha gjerne flere klart adskilte deler her.

- En kort oppsummering, hvor du snakker om det du allerede har skrevet opp. Her er det sjeldent noe poeng å dra inn nye poeng som du ikke har nevnt tidligere.

Edit: Jeg ville neppe gitt deg mer enn en 3'er. Endret av Imlekk
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Karakterene settes etter forskrift til opplæringslovens kapittel 3.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4

Etter § 3-4 så angir karakteren 4 en middels måloppnåelse i faget. Karakteren 3 angir en karakter som indikerer en noe under middels grad av måloppnåelse. Måloppnåelsen vurderes ut i fra målformuleringen i læreplanen. I dette tilfellet så er det vel kanskje denne læreplanen:

http://www.udir.no/kl06/ENG1-03/Kompetansemaal/?arst=98844765&kmsn=-1974299133

I alle tilfeller så vil læreren ved karakterfastsettingen og den påfølgende veiledning av eleven være bundet opp av § 3-2 og § 3-11

I dette ligger det jo at eleven i alle tilfeller har krav på en veiledning i forhold til hva som er læreplanmålene i forhold til den aktuelle oppgaveteksten, og hvordan eleven skal kunne besvare oppgaven på en slik måte at dette kan lede fram til et bedre mestringsnivå og en bedre karakter.

Jeg er enig i at det kunne vært en god ide å poste hele oppgaveteksten. Det kan jo hende at teksten er bra men at eleven har bommet litt på oppgaven. I så fall så vil det være lærerens oppgave å veilede i forhold til dette slik at eleven kan forstå hvordan man kan gå fram for å oppnå en bedre karakter.

Eleven bør kunne spørre sin lærer hvilke kompetansemål i læreplanen det er man arbeider fram i mot, og hva som behøves for å nå fram til disse målene.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Her var det mye bra engelsk, men det er åpenbart at du mangler endel kunnskap om noen av ordene og uttrykkene du benytter deg av. Bra setningsoppbygning og lekende setninger trekker opp hos meg. Likevel finnes det ting å trekke på, som for eks. litt kort tekst og ingen avsnitt!? Jeg triller til terningkast 5-.

Er 10.ende klasse ja. Hadde avsnitt, men kopierte bare over fra word så den ble rotete. Fikk beskjed om å ha mellom 1-2 siders lang tekst fra læreren så det passet. Takk for tilbakemelding! Hva tenker du jeg bør gjøre for å heve karakteren forresten?

Det er klart teksten din ikke fortjener en 3'er. Selv om ikke alt står perfekt, så er dette en meget god engelsk tekst for en på 10 klasse. Karakteren du har fått er ikke basert på teksten din. Enten har læreren noe personlig mot deg, eller så er han/hun psykopat, rett og slett. Du skulle bare ha visst hvor mange offentlige ansatte er psykopater, som elsker å fremme elendighet og lidelse hos andre.

Jeg vil foreslå at du tar dette videre, for du fortjener ikke denne karakteren. Det er så utrolig mange som får dårlige karakterer basert på andre ting enn besvarelsen, og læreplanmålene!! Og ikke nok med det, lærerne får fortsette med det så mye de vil!! Snakk med rektor, og foreldrene dine.

Læreren din vil kunne ramse opp alle slags unnskyldninger til hvorfor du har fått karakteren 3.

Som det sies i opplysningstiden:

Å snakke fornuft med en som ikke har fornuft, er som å fortelle mennesker i middelalderen at

jorda er rund. De vil bare ikke godta det.
Endret av MartenAndre
Lenke til kommentar

Hahhaha, ja, det har vi faktisk! Tusentakk for tipset, skal prøve det med en gang. Er enig, foreldrene mine ville ikke tro det heller, virker som hun liker meg mindre, har alltid holdt meg under 4:( de vurderer å sende en mini klage ellernoe sånt.

Takk for tipset, skal se på det, men denne oppgaven skulle være en essay så jeg var litt tett i mellom der:/

Miniklage? Dette fortjener forside på media. Gå hardt inn mot henne, for det er klart hun har noe mot deg, eller at hun er psykopat. Det er ikke akseptabelt, og alt for mange lærere for holde på med slikt mot elever. Jeg ønsker at du holder oss oppdatert her på forumet om hva som skjer, og hvordan prosessen utvikler seg. Vil hun ikke endre karakteren, vil jeg selv bli innblandet, og ta saken videre.

Endret av MartenAndre
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan noen kan få seg til å mene at det kan trilles terningkast 5-6 for dette?

Teksten er tung å lese. Setningene er knotete oppbygd. Tegnsettingen er mildt sagt fantasifull. Og det virker som om forfatter har brukt mer tid på å finne fancy ord i ordboka, enn å sette fornuftige ord sammen til meningsfulle setninger.

Tre er fortjent. Absolutt ikke verdt mer enn en firer.

De som kaller læreren til vedkommende for psykopat bør ta seg en pille og en virkelighetssjekk.

For øvrig var Imlekks gjennomgang ganske dekkende.

Endret av Star Fox
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Jeg skjønner ikke hvordan noen kan få seg til å mene at det kan trilles terningkast 5-6 for dette?

Teksten er tung å lese. Setningene er knotete oppbygd. Tegnsettingen er mildt sagt fantasifull. Og det virker som om forfatter har brukt mer tid på å finne fancy ord i ordboka, enn å sette fornuftige ord sammen til meningsfulle setninger.

Tre er fortjent. Absolutt ikke verdt mer enn en firer.

De som kaller læreren til vedkommende for psykopat bør ta seg en pille og en virkelighetssjekk.

For øvrig var Imlekks gjennomgang ganske dekkende.

Det er 10. klassende, please. Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

.. Og det er læreplanmålene for grunnskolen som gjelder. Hvis karakterfastsettingen skal være lovlig og korrekt gjennomført så skal den jo være ut fra en vurdering opp mot læreplanmålene, ikke ut i fra en mer eller mindre fri og fantasifull "synsing".

Det kan nok rent faktisk forekomme at det er andre faktorer som har betydning for karakterfastsettingen enn måloppnåelsen i forhold til læreplanen. For eksempel så kan karakteren bli satt ut i fra hva man heter.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/jobb/Navnet-pavirker-karakterene-3105671.html

Det er vel mangt og mye man kan sette en karakter på her i verden inklusive også evnen til å sette karakterer på en korrekt måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...