Gå til innhold

Fjerne duplikater i Excel 2013 uten å endre annen informasjon

Tijiel

Anbefalte innlegg

Hei, har et relativt basic spørsmål.

Jeg har et datasett med ca 10 000 rader som ser noe slikt ut:

Ansattnr | Navn | Adresse | Epost | Avdeling

Det jeg ønsker er å fjerne duplikater på ansattnr da dette er unikt. Men i datasettet vet jeg at det finnes duplikater på dette samt noen blanke. Det jeg ønsker er å fjerne duplikatene fra ansattnr men er redd for at dette endrer data i de andre feltene?

Det er veldig viktig at de andre feltene er knyttet riktig til de andre kolonnene. feks at ansattnr: 1000 er Ola Nordman, [email protected], salg og markedsføring.

Sånn at det ikke blir:

Ansattnr 1000, Kari Pedersen, [email protected], tekstil og produksjon.

Er det bare å markere ansattnr og fjerne duplikater for den kolonnen eller vil dette endre data i de andre kolonnene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Ikke marker noe når du jobber med data (som i lister/tabeller). Ved sortering oppnår du f.eks. at bare den markerte kolonnen sorteres mens resten står stille.

Når du står i lista, klikk "Fjern duplikater" i Data-menyen. Da ser du at dataområdet merkes. Sjekk allerførst at hele lista er merket (du nevnte blanke, merkingen opphører ved første blanke rad eller kolonne). Så får du spørsmål om hvor duplikatene befinner seg. Her velger du ansattnummerkolonnen.

Da skal radene henge sammen som opprinnelig, altså nummer-navn-mail-etc. Men det du ikke har kontroll over er radene der ansattnummer er samme, mens navn eller mail forskjellig, hvilken slettes? Som regel beholdes første forekomst.

Det er uansett, som Zash sier, lurt å beholde råmaterialet og jobbe i en kopi.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...