Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvem eier umts?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

G vil bli lansert kommersielt i 2002. I Norge vil det bli bygget fire selvstendige UMTS-nett. Disse vil bli drevet av:

1. Telenor

2. NetCom

3. Tele2

4. Enitel/Sonera (Denne operatøren er nå konkurs, og det er uvisst hva som skjer med lisensen).

I andre europeiske land har også lisenser blitt delt ut. I Storbritannia, Tyskland, Nederland mm. har disse lisensene blitt auksjonert bort til høystbydende leverandør. Disse auksjonene har i noen land generert utrolige summer for de respektive regjeringer. I Norge har det derimot vært avholdt en "skjønnetskonkurranse" hvor de viktige kriteriene har vært dekningsgrad og utbyggingshastighet.

Lima fra 3g.no

Lenke til kommentar
Hvilket selskap sitter på rettighetenen til teknologien bak umts/3g?

Det er forsåvidt mange teknologiar bak 3G. Mykje av 3G består av interoperasjonsspesifikasjonar (puh :-)) for å få til roaming og slikt. Men i store trekk er 3G ein open spesifikasjon som dei fleste kan nytte, da det overordna organet for utvikling er ITU (ein FN-organisasjon).

Men på litt lågare nivå er nok mykje a teknologien patentskydd av ymse firma. Vil tru at Nokia/Ericsson/Siemens/Alcatel/Qualcomm samt dei japanske teleselskapa er tungt inne her.

WCDMA - Europa, standard utvikla av ETSI - European Telecommunications Standards Institute.

TD-SDCDMA - Kina (dei vil ha sitt eige for å bygge sin eigen industri)

WCDMA - Japan(NTT DoCoMo - nesten lik som den europeiske)

CDMA2000 - Japan/Korea/Nord-Amerika - ein kan seie at denne er mest 'eigd' av eit enkelt selskap, da mykje av den er utvikla av Qualcomm.

Så som du har fått med deg er det vanskeleg å seie mykje om kven som sitt på rettane, da dei er spreidd rundt mellom private selskap som har utvikla ting på eiga hand, og konsortium som har gått i lag både på kommersiell og ideell basis.

Og det er jo (heldigvis) ITU som sit med frekvensspekteret, så naturleg nok har dei ein hel del makt.

Lenke til kommentar
Egentlig heter vel teknologien CDMA, som eies av Qualcomm. Digi.no konkurransen?

CDMA, eller WCDMA som vert brukt i UMTS i EUROPA er berre teknologien for sjølve radiohoppet(les, liten del av UMTS). Det er ITU som har definert 3G, ogso kjent som IMT-2000. Søk og les om ITU, IMT-2000 og UTMS og bli klok.

Lenke til kommentar
CDMA, eller WCDMA som vert brukt i UMTS i EUROPA er berre teknologien for sjølve radiohoppet(les, liten del av UMTS). Det er ITU som har definert 3G, ogso kjent som IMT-2000. Søk og les om ITU, IMT-2000 og UTMS og bli klok.

Poenget mitt var at jeg har mistanke om at spørsmålet var referert til ukeskonkurransen til digi.no, der det var spurt om hvem som sitter på mye av rettighetene til teknologien bak UMTS/3G. Mitt poeng her var at CDMA ligger i bunn her, og at Qualcomm eier mye av disse rettighetene.

In 1999, the International Telecommunication Union (ITU) approved an industry standard for third-generation (3G) wireless networks. This standard, called International Mobile Telecommunications-2000 (IMT-2000), consists of 5 operating modes, including 3 based on Code Division Multiple Access (CDMA) technology. These 3G CDMA modes are most commonly known as CDMA2000, WCDMA and TD-SCDMA.

Det at det er lagt en pakke av tjenester på toppen av CDMA, som danner UMTS, er litt på siden av det jeg ville frem til som svar til trådstarter.

Hvis det er noe annet jeg skal klargjøre, så står jeg gjerne til tjeneste.

Lenke til kommentar
Poenget mitt var at jeg har mistanke om at spørsmålet var referert til ukeskonkurransen til digi.no, der det var spurt om hvem som sitter på mye av rettighetene til teknologien bak UMTS/3G. Mitt poeng her var at CDMA ligger i bunn her, og at Qualcomm eier mye av disse rettighetene.

Du kan sei at CDMA er teknologi brukt i UMTS, men ikkje at CDMA ligg i botn eller bak. Det vert feil. I botn for UMTS ligg nøye vurderingar om korleis ein skal få systemet til å skalere godt, gode handovers, god tjenestekvalitet osb. Og bak UMTS ligg ITU.

Lenke til kommentar
Du kan sei at CDMA er teknologi brukt i UMTS, men ikkje at CDMA ligg i botn eller bak. Det vert feil. I botn for UMTS ligg nøye vurderingar om korleis ein skal få systemet til å skalere godt, gode handovers, god tjenestekvalitet osb. Og bak UMTS ligg ITU.

Har du tungt for det, eller er du bare ute etter å krangle?

Jeg sier ikke at CDMA står bak UMTS regulatorisk, jeg sier at CDMA ligger teknisk i bunn. Qualcomm, som utvikler av første generasjon av CDMA, er en viktig bidragsyter til standardene i IMT-2000 som er vedtatt av ITU. Det er i dag to hovedlinjer av CDMA som er brukt, WCDMA/UMTS og CDMA2000, som forhåpentligvis skal føre frem til en felles teknologi. Du kan jo prøve å forklare bort denne, denne og denne linken. Det virker faktisk som at du ikke er klar over at WCDMA og UMTS er to navn for den samme teknologien.

Hvis du fortsatt mener at det er noe annet enn CDMA som danner det teknologiske grunnlaget for 3G, så får du vise til no mer konkret enn den svada du hittil har kommet med. Siden du er så glad i slå om deg med ITU, så kan du ta en titt på side 6 i denne presentasjonen som ITU har på sine sider. Og så kan du komme tilbake og fortelle oss hvilken teknologi som ligger i feltet for 3G.

Eller har du bare problem med å forstå ordene teknisk og teknologi?

Lenke til kommentar
Det virker faktisk som at du ikke er klar over at WCDMA og UMTS er to navn for den samme teknologien.

Eller har du bare problem med å forstå ordene teknisk og teknologi?

UMTS er ikkje ein teknologi i den forstand, det er ei heil teknologisk løysing som ogso inneheld mykje meir enn WCDMA.

Slike nettlinkar har eg ikkje, men om du vil få nærmare kjennskap til sanninga får du lesa:

3G Wireless Networks" (utgitt av McGraw-Hill 2002)

Lenke til kommentar
UMTS er ikkje ein teknologi i den forstand, det er ei heil teknologisk løysing som ogso inneheld mykje meir enn WCDMA.

Slike nettlinkar har eg ikkje, men om du vil få nærmare kjennskap til sanninga får du lesa:

3G Wireless Networks" (utgitt av McGraw-Hill 2002)

Jeg har i kveld brukt 3 timer på å gjennomgå endel sites om dette fagfeltet, inkl. itu.int, 3GPP.org (som koordinerer UMTS/WCDMA utviklingen), amobil.no, qualcomm.com, 3gtoday.com m.m. for å se om det er noe hold i det du sier, og du kan ikke komme opp med en eneste som støtte for svadaen din? Leste du ikke, eller forstod du ikke linkene jeg gav deg? Siden du er en så stor ekspert, så må du da kunne spesifisere hva som er feil med infoen i linkene jeg har gitt deg? Det eneste du har kommet med til nå, er udokumenterte påstander som blir bare mer og mer vage. Inntil du kommer med noe mer konkret, så gidder jeg ikke å bruke mer tid på deg. Hvis du kommer drassende med applikasjoner/tjenester, så er dette utenfor diskusjonen. Vi diskuterer her teknologien.

Og nei, jeg går ikke ut og kjøper en bok for å diskutere med deg. Er det tynneste argumentet noen har kommet med hittil i diskusjoner i dette forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...