Gå til innhold

Opprette Hjemmenettverk/NAS - Hvilken?

edorfen

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nettop flyttet ut i ny leilighet. Har funnet ut at jeg ønsker å sette opp et hjemmenettverk så jeg har alt på et sted.

Jeg har titta litt på nettet, og NAS ser ut til å være det jeg ønsker.

Jeg ønsker å lagre filmer og dokumenter på denne, slik at jeg kan spille av/åpne filmene, bildene og musikken på både PC, Ipad, Iphone og TV. Enkelt og grett så ønsker jeg en fast plass der jeg kan lagre alle mine filer, samt at de er tilgjengelige på alle mine enheter ved kun å være på det samme nettet.

NAS utdyper seg til å være veldig lovende til akkuratt mitt ønsket behov, da jeg ikke har noe erfaring angående server osv.

Spørsmålet mitt er hvilken NAS bør jeg kjøpe for mitt bruk?

Det er det viktig at jeg får tilgang til filene på Apple enheter(Iphone, Ipad Apple Tv), samt tv og vanlig pc.

Viktige punkter jeg ser etter i en NAS: -

- Må kunne være funksjonsbar mot apple produkter.

- Kunne ha tilgang til NAS'en når jeg er på nett andre plasser i verdenen.

- Enkelt og forståelig interface. (ser man må bruke nettleser for å få tilgang til NAS'en?)

- Støysvak

- Ikke det dyreste laget

Vennligst merk at hovedpoenget med NAS er at jeg skal kunne se filmer på alle mine enheter. Slik jeg unngår å måtte flytte den ene filmen til den ønskede enheten for å spille den av liksom. Ønsker å ha alt tilgjengelig på en plass for alle enheter.

Vennligst kom med forslag på hvilken NAS som vil passe mitt behov best.

Takker!

Endret av edorfen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med ferdig NASer er at teknologien de benytter seg av for RAID er temmelig gammel, de er dyre for hva du får om du skal ha litt flere harddisk porter.

Kan du å sette sammen en PC, så ville jeg heller brukt FreeNAS og resirkulert en gammel PC, så har du noe du billig kan smekke disker inn i, og samtidig ha ett RAID oppsett som ikke lider av de samme problemene som Synology og kompani har.

Uansett, skal du nå NASen fra utsiden så anbefaler jeg IKKE en Synalogy grunnet sikkerhetsproblemer, du vil uansett være utsatt for Kinamenn og lignende som kan prøve seg med skadevare ala Cryptolockeren som tok en god del Synalogy NASer for en stund siden.

Vurder istedet en VPN løsning for å komme hjem til NASen og enhetene dine sikkert, om du bare trenger media tilgang, så er Plex Media Center pluginen til FreeNAS løsningen, selv om jeg er litt skeptisk til denne også.

Det vil kanskje kreve litt studering, men du vil nesten garantert finne fram til at du ønsker litt mer avanserte funksjoner, en NAS blir oftest bare den første grunnsteinen.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Du finner også mange "ferdig" løsninger for mer skreddersydd NAS. Selv kjører jeg HP Microserver (dustin har visst kampanje på disse nå: https://www.dustinhome.no/product/5010784006/proliant-microserver-gen8-entry?ssel=true&gclid=Cj0KEQiAu_GmBRDhtK-kzqKcuJwBEiQAJvB8nzncigO1I9unnWEd_BHApdlZzenbJnf-Z_M6-kpRTeEaAoHj8P8HAQ#)om du vil kjøre eget OS som FreeNAS (noe jeg personlig kjører). Og det finnes uendelige måter å bygge ut et slikt NAS på via virtualisering rett fra det webbaserte kontrollpanelet. Det er veldig enkelt. Du kan f.eks virualisere en egen server i NAS serveren som kjører VPN f.eks, eller torrentnedlastning eller mye annet snadder

Lenke til kommentar

Du finner også mange "ferdig" løsninger for mer skreddersydd NAS. Selv kjører jeg HP Microserver (dustin har visst kampanje på disse nå: https://www.dustinhome.no/product/5010784006/proliant-microserver-gen8-entry?ssel=true&gclid=Cj0KEQiAu_GmBRDhtK-kzqKcuJwBEiQAJvB8nzncigO1I9unnWEd_BHApdlZzenbJnf-Z_M6-kpRTeEaAoHj8P8HAQ#)om du vil kjøre eget OS som FreeNAS (noe jeg personlig kjører). Og det finnes uendelige måter å bygge ut et slikt NAS på via virtualisering rett fra det webbaserte kontrollpanelet. Det er veldig enkelt. Du kan f.eks virualisere en egen server i NAS serveren som kjører VPN f.eks, eller torrentnedlastning eller mye annet snadder

Takker for svar.

Hmm.. Dette virker litt avansert for meg, da jeg ikke har vært borti noe slik før. Men kanskje det er noe jeg burde sette meg inn i? Virker i alle fall veldig interessant.

Hva er forskjellen på NAS og den microserveren du har?

Og når du nevner virualisere en egen server i NAS severen som kjøre VPN eller torrentnedlasting, kan du fortelle litt mer rundt dette?

FreeNAS er et eget OS, grett nok. Men trenger litt mer informasjon. Er veldig blå på akuratt dette temaet.

Men igjen, tusen takk for svaret ditt! Hadde vært spennende å sette opp en Microserver, som jeg antar er en vanlig server bare i mindre størrelse?

FreeNAS er det på en måte selve "programmet" til selve serveren da?

Enkelt og grett, Er det slik at jeg kan kjøpe heim den serveren med harddisker, koble den til routeren, installere FreeNAS(OS) og derfra finne den på nettet og begynne å bruke?

Forstår det slik at det er slik en "NAS" fungerer?

Håper på svar... :))

Endret av edorfen
Lenke til kommentar

Det er i prinsippet det samme. NAS står for Network Attached Storage, NAS er i prinsippet en PC du kobler opp mot nettverket og lagrer filene dine over nettverket på. Det er i grunn ikke noe forskjell på en slik NAS og en ferdigbygget NAS andre har tipset om tidligere. Forskjellen er operativsystemet og at med mikroserveren eller en hvilken som helst annen PC har du mer frihet til å oppgradering (minne harddisk o.l.)

Og når du nevner virualisere en egen server i NAS severen som kjøre VPN eller torrentnedlasting, kan du fortelle litt mer rundt dette?

Du kan fra web kontrollpanelet opprette flere servere med egen IP adresse som fysisk sett ligger i NAS serveren din og dermed kjøre flere tjenester adskilt som egne servere. F.eks webserver, video streaming server, egen server for filnedlasting over bittorrent - det er ingen grenser for hva du kan kjøre sånn sett med virualisering. Det eneste som begrenser deg er hardwaren og ytelse.

FreeNAS er et eget OS, grett nok. Men trenger litt mer informasjon. Er veldig blå på akuratt dette temaet.

http://www.freenas.org/

1. Last ned ISO

2. Overfør ISO'en på en USB minnebrikke

3. Stikk minnebrikken inn i datamaskinen du vil skal fungere som NAS

4. Boot

5. ...

6. Profit!

Men igjen, tusen takk for svaret ditt! Hadde vært spennende å sette opp en Microserver, som jeg antar er en vanlig server bare i mindre størrelse?

Tja, Mikroserveren min har 16 terrabyte med lagringsplass. Det er ikke noe datasenter, men ikke akkurat lite heller

Du burde også ta sikte på å ha minimum 8 gig med minne på den (anbefalt er 1 gig med minne pr. terrabyte under raidz, men for hjemmebruk er min erfaring at 8 gig holder massevis). Er denne i et kontorlandskap med 10+ folk som jobber mot NAS'en samtidig er kanskje dette litt lite, men for hjemmebruk holder det massevis.

Operativsystemet ja. Du må jo ikke kjøre FreeNAS på den heller, du kan kjøre Windows server, eller linux. Men FreeNAS sitt raidz filsystem er genialt til NAS bruk så jeg kunne ikke tenke meg å bruke noe annet personlig.

Enkelt og grett, Er det slik at jeg kan kjøpe heim den serveren med harddisker, koble den til routeren, installere FreeNAS(OS) og derfra finne den på nettet og begynne å bruke?

Ja. Men du trenger faktisk ikke å installere FreeNAS, den kjører fra USB brikken. Du gjør førstegangskonfigurering ved oppstart (ip adresse, netmask, hostname, gw og slikt) og så konfigurerer du resten fra web kontrollpanelet. Flere screenshots her:

http://www.freenas.org/about/screenshot.html

Når du kjøper harddisker, kjøp for guds skyld harddisker som er beregnet på NAS, ellers vil de knele etter kort tid (gjelder spesielt ved strømavbrudd). Selv kjører jeg WD-Red. Så burde du være good-to-go ;)

Lenke til kommentar

Det er i prinsippet det samme. NAS står for Network Attached Storage, NAS er i prinsippet en PC du kobler opp mot nettverket og lagrer filene dine over nettverket på. Det er i grunn ikke noe forskjell på en slik NAS og en ferdigbygget NAS andre har tipset om tidligere. Forskjellen er operativsystemet og at med mikroserveren eller en hvilken som helst annen PC har du mer frihet til å oppgradering (minne harddisk o.l.)

Du kan fra web kontrollpanelet opprette flere servere med egen IP adresse som fysisk sett ligger i NAS serveren din og dermed kjøre flere tjenester adskilt som egne servere. F.eks webserver, video streaming server, egen server for filnedlasting over bittorrent - det er ingen grenser for hva du kan kjøre sånn sett med virualisering. Det eneste som begrenser deg er hardwaren og ytelse.

http://www.freenas.org/

1. Last ned ISO

2. Overfør ISO'en på en USB minnebrikke

3. Stikk minnebrikken inn i datamaskinen du vil skal fungere som NAS

4. Boot

5. ...

6. Profit!

Tja, Mikroserveren min har 16 terrabyte med lagringsplass. Det er ikke noe datasenter, men ikke akkurat lite heller

Du burde også ta sikte på å ha minimum 8 gig med minne på den (anbefalt er 1 gig med minne pr. terrabyte under raidz, men for hjemmebruk er min erfaring at 8 gig holder massevis). Er denne i et kontorlandskap med 10+ folk som jobber mot NAS'en samtidig er kanskje dette litt lite, men for hjemmebruk holder det massevis.

Operativsystemet ja. Du må jo ikke kjøre FreeNAS på den heller, du kan kjøre Windows server, eller linux. Men FreeNAS sitt raidz filsystem er genialt til NAS bruk så jeg kunne ikke tenke meg å bruke noe annet personlig.

Ja. Men du trenger faktisk ikke å installere FreeNAS, den kjører fra USB brikken. Du gjør førstegangskonfigurering ved oppstart (ip adresse, netmask, hostname, gw og slikt) og så konfigurerer du resten fra web kontrollpanelet. Flere screenshots her:

http://www.freenas.org/about/screenshot.html

Når du kjøper harddisker, kjøp for guds skyld harddisker som er beregnet på NAS, ellers vil de knele etter kort tid (gjelder spesielt ved strømavbrudd). Selv kjører jeg WD-Red. Så burde du være good-to-go ;)

Tusen takk for et bra og fyldig svar! Setter veldig pris på at du tar deg tid :)

Men Web panelet som du nevner? Er det selve panelet som følger med FreeNAS?

Beklager maset..

Lenke til kommentar
Edit: Kan også legge til at jeg har en UPS til 1100 kroner fra Kjell och compani, i tilfelle strømbrudd. Ja, jeg verdsetter det jeg lagrer på NAS'en
Lenke til kommentar

Kjører du zfs bør du også ha reg minne just in case.

Benytter du wd green/red hdd`s bør du sjekke også widdle.exe :)

Sistnevnte gjelder uansett hva du velger som operativ system

Niks, det trenger du ikke å slenge penger etter om du ikke har hardware som støtter.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=PV-ptjjZdzU#t=4265eller tidsmerke: 1:11:05 og det svaret kommer fra utviklerne av ZFS filsystemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...