Gå til innhold

Appletalk win/linux -> mac

Anbefalte innlegg

sliter litt med basis kunskapen på atalk.

Macene har fin tilgang på filer som ligger på linux og windows maskinene, men hvordan får jeg tilgang på macene fra win/linux?

Jeg tror løsningen er ganske enkel. Hvis jeg skal ha tilgang fra linux til windows kan jeg gå til adressen "smb://ipadresse". Tilsvarende med andre protokoller:

ftp://ipadresse, http://ip, telnet://ip....

Det er sikkert noe tilsvarende for atalk protokollen, men hva?

-pg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom meg litt nærmere målet.... svaret på spørsmålet mitt var AFP://ip

Problemet videre er at explorer tolker "afp" som feilskrevet "ftp", og velger derfor å rette opp det -> feil.

Både linux og windows2k maskinene kjører appleshare server uten problem. Full tilgang for alle mac'er.

Som PC-bruker i grafisk firma er det jeg (og 2 andre) som må tilpasse meg (oss) de andre, selv om det ikke er noen bra løsning for noen.

En annen snodig sak i windows er at appleshare kun er tilgjengelig i NT/2k, ikke i 98, ME eller XP.

Klarte faktisk nå å få w2k til å printe på appleshare printeren ved å koble den i samme fysiske nett, men w2k maskina står normalt ikke i det nettet - den er i et adskilt nett.

Det jeg helst skulle ønske er at en linux maskin eller en w98 (regnskaps) maskin kunne tatt seg av å være printerserver som gir windows maskinene (uansett versjon og delnett) tilgang på appleshare printerene. W98 maskina er idag printerserver som gir disse mulighetene for en svart-hvit printer, men fargeprinterene er bare tilgjengelig fra macene (eller w2k maskina om jeg flytter den til nettet med macene).

Så, kort fortalt: jeg trenger appleshare printertilgang for w98 eller linux.

(Lisensbetingelser og kompatiblitetsproblemer for regnskapsprogrammet gjør at w98 maskina ikke kan kjøre w2k.)

-pg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...