Gå til innhold

Innkaling til drøftelsesmøte om mulig Oppsigelse

Anbefalte innlegg

Kan prøve å forklare situasjon kort;

Jeg begynte å jobbe for et privat firma (som leverer private helsetjenester til kommunene) i slutten av august. Da begynte jeg å jobbe natt men ble lovet vanlig dagstilling fra senest 1 november. Dette har ikke blitt noe av ennå pga. de har hatt mange tiltak som har blitt forsinket og de måtte for litt siden si opp 9 ansatte. Nå ser det dog lysere ut framover for meg for å få en valig dagstilling snart.

Siden jeg jobber natt og det er utrolig stille på avdelingen sa daværende avdelingsleder til oss nattevakter at det ikke gjorde noe om vi slumra litt på sofan mens vi jobba natt på akuratt denne boligen (har ikke dette skriftlig og den daværende lderen som sa dette har nå sluttet), noe også de andre ansatte som jobber der dagtid ser på som helt greit.

Min vanskelige situasjon oppsto for ett par uker siden da vi hadde fått inn en vikar på dagtid (vi går medleverturnus så de som jobber dagtid sover på huset). Denne vikaren kom da tilfeldigvis ut når jeg lå å duppa av på sofaen. Men jeg våkna når ho kom og vi satt å snakka litt før hun gikk å la seg igjen. Dette sjedde to netter på rad. Nå er problemet at hun har gått videre til ledelsen for å klage på at jeg sover på nattevakt. Hun mener at "jeg har lagt meg til for å sove", noe som selvfølgelig ikke stemmer. Men jeg har lett for å duppe av litt utover natten, men jeg setter alltid på vekkerklokka en gang i timen tilfelle jeg skulle sovne for å se at alt er ok på huset.

Så derfor er jeg kalt inn til drøftelsesmøte i forbindelse med oppsigelse.

Derfor er jeg nysgerrig på; er dette en reel oppsigelsesgrunn? Kun fordi en ansatt kommer å klager på meg? Har aldri fått noen klager tidligere og har nå jobba i denne boligen i snart 6 mnd.

Burde det heller vert gitt en advarsel enn å innkalle til drøftelsesmøte i forbindelse med oppsigelse?

Også lurer jeg såklart på om dette er noe som bedriften vil få gjennom hvis de vil si meg opp, eller vil jeg få gjennom mitt krav her hvis jeg står på mitt?

Endret av queen84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal vell ha X antall muntlige/skriftlige advarsler før du kan bli sagt opp, så lenge du ikke har gått grovt over streken ift retningslinjene i kontrakten din. Mitt tips, les "lovene" rundt oppsigelse og kontrakten din og ta med deg informasjonen i drøftelsemøtet. Hør med daværende sjef om hun kan gå "god" for at dere fikk duppe av under vaktene og få dette skriftlig. Forklar situasjonen som du har gjort her, om de ikke godtar det legger du frem informasjonen rundt oppsigelse.

Endret av Runar
Unødvendig sitering av forrige innlegg
Lenke til kommentar

Dette er absolutt ikke oppsigelsesgrunn med mindre det å sove på jobben din på noen måte er (grovt) uaktsomt. På dette møtet ville jeg påpekt at tidligere avdelingsleder hadde gitt tillatelse til at man kunne slappe av på sofaen, og at du fulgte de retningslinjer som hun hadde gjort gjeldende. Påpek at denne praksisen har blitt fulgt så lenge du har jobbet der, og at du aldri har fått noen advarsler eller klager på dette tidligere.

Jeg ville prøvd å få tak i tidligere avdelingsleder og fått en skriftlig tilbakemelding fra henne på at hun hadde gitt tillatelse til å sove/slappe av på nattevakt.

Det er en fordel å være medlem av fagforening i en slik situasjon som du er nå.

Du har vært ansatt relativt kort tid, og du nevnte at de nylig hadde kuttet 9 stillinger. Hvis jeg skulle sagt deg opp hadde jeg begrunnet det med nedbemanning/rasjonaliseringstiltak. Da følger de stort sett prinsippet last in, first out. De har også lov til å vektlegge kvalifikasjoner og egnethet ved slike oppsigelser, så de kan gi begrunnelsen at de anser andre som mer kvalifiserte enn deg. Dette blir selvsagt spekulasjoner, så du får heller gi en tilbakemelding på hva som blir sagt på møtet.

Stå på og lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...