Gå til innhold

Cities: Skylines-tråden

Anbefalte innlegg

Basert på min lille (hands on) erfaring så har man ikke penger eller plass til å bygge optimalt i forhold til en langsiktig utvikling til å begynne med. Jeg hadde først industriområder til venste i min by, men flyttet de til andre siden av motorveien etter hvert som jeg kjøpte mer land. Da ble de gamle industriområdene sonet om til butikker og kontorer.

Om man river eller flytter noen soner så bygges ting raskt opp igjenn som lenge det er etterspørsel.

Måten trafikken fungerer på i spillet så er ikke nødvendigvis flere felt bedre. Bilene kjører alltid korteste vei, ikke raskeste. Hvis de skal til f.eks. høyre i ett kryss, vil de legge seg i høyre felt så tidlig som mulig. De er veldig dårlig på forbikjøring, hvis de gjør det i det hele tatt. Planlegg vei nettet i forhold til dette (eller nye "trafikk regler" etter evt. patching). Smart/riktig bruk av kollektiv trafikk ser ut til å redusere bil bruken en del.

Er nok også en fordel å se hvor hvilke type biler skal. F.eks. laste biler fra ett industriområdet frakter hovedsakelig varer til og fra enten jernbane godsterminalen, gods havnen eller fra andre byer utenfor kartet (via motorveien). Legg opp veiene deretter, og evt. forby tung trafikk i nødvendig distrikt for å tvinge dem rundt om nødvendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det største problemet med å oppgradere fra 2- til 6-filsvei er at du overskriver en rute på hver side av veien. Hvis du har passet på å utnytte all plass slik at det er 10 ruter mellom hver 2-filsvei får du med andre ord 8 ruter mellom hver 6-filsvei.

Nå kan du sikkert påstå at dette ikke er verdens undergang, men det er verdt å vite at hvis du i stedet legger veier med 12 ruter mellom seg i starten, så får du 10 ruter etter at du har gått over til 6-filsveier. Og _da_ får du utnyttet all plass.

Samtidig bør du ikke gå over til 6-filsveier overalt, det er bare bortkastede penger.

Lenke til kommentar

Bilene kjører alltid korteste vei, ikke raskeste.

Nja. Jeg hadde en situasjon der de tok omveien via to segmenter med av- og påkjøringsramper (80 km/t) istedenfor å følge den klart kortere veien (som var vanlig tofelts vei med 40 km/t). Kan hende det var bittelitt raskere da med ca. dobbel fart (noen svinger var det jo).

10 ruter

Hva bruker du 10 ruter til?

Lenke til kommentar

Jeg bygger firefelts i begynnelsen for å slippe å rive veien og bygge på nytt. Spesielt kjedelig er det når man må rive/flytte bygninger som politistasjoner og brannstasjoner for å oppgradere veien. Enda verre er det når man må rive/flytte kirkegård og søppeltomt, siden disse må være tomme.

Lenke til kommentar

Kartet har vært mitt største problem så langt. Spilte med et standardkart, men det var utrolig kjedelig terreng, omtrent helt flatt. Så prøvde jeg å lage mitt eget, men det tok veldig lang tid. Så fikk jeg generert et høydekart på noe som hette terrain.party eller noe sånt, av mitt eget område i Norge, og det var helt ubrukelig. Greit nok at det er mye fjell og knauser i landet vårt, men vi har da også litt plass til å reise våre hytter og koier, ikke minst her hvor jeg bor i et relativt stort byområde. Så prøvde jeg et område i Nederland, og det var massevis av mikrofjelltopper som jeg ikke skjønner hvor kommer fra.

Så jeg får prøve å lage noe på et vis ... har ikke lyst til å spille på et kart som 10 000 andre også spiller på.

Lenke til kommentar

Kartet har vært mitt største problem så langt. Spilte med et standardkart, men det var utrolig kjedelig terreng, omtrent helt flatt. Så prøvde jeg å lage mitt eget, men det tok veldig lang tid. Så fikk jeg generert et høydekart på noe som hette terrain.party eller noe sånt, av mitt eget område i Norge, og det var helt ubrukelig. Greit nok at det er mye fjell og knauser i landet vårt, men vi har da også litt plass til å reise våre hytter og koier, ikke minst her hvor jeg bor i et relativt stort byområde. Så prøvde jeg et område i Nederland, og det var massevis av mikrofjelltopper som jeg ikke skjønner hvor kommer fra.

Så jeg får prøve å lage noe på et vis ... har ikke lyst til å spille på et kart som 10 000 andre også spiller på.

Du må nesten ta bildene fra terrain.party inn i PS el. for å blurre de slik at du får jevnet det ut litt.

Lenke til kommentar

Det at kartene du lastet ned via den web-appen var i dårlig kvalitet skyldes at høydedataen også er i helt forferdelig tilstand - så det er ikke din eller spillets skyld - men datakilden.

Kartverket har hele Norge i databasen sin. Må virkelig kaste meg rundt og få til no..

Lenke til kommentar

Hvor mange er det som bruker kollektivtransport i byene deres? Gjerne ta med innbyggertallet slik at vi får et forholdstall.

Hos meg er det ca 8k som bruker metroen, i en by som nærmer seg 70k. Har fjernet bussene for å se om det gjør noe med trafikken eller ikke.

I forhold til trafikk så tar jeg ting litt mer rolig enn før. Har forstått at når man ser et rødt kryss på trafikkoversikten så er ikke det nødvendigvis noe krise. Har også godtatt lyskryss på veier med 6 felt, da trafikken flyter fortsatt relativt bra. Det er bare lett å få litt panikk når man ser klaser med biler stå i hvert kryss, men så lenge det ikke skaper kø, som igjen hindrer brannbiler/politi/ambulanser/søppelbiler osv, så er det ikke noe problem. Dog er jeg usikker på om jeg har laget for mange ramper på motorveien. Med boligfelt på hver side av motorveien så er det kanskje vanskelig å unngå.

Lenke til kommentar

Et lite tips til de som sliter med trafikken, rundkjøringer!

Jeg slet, som mange andre sikkert, med køer og idiotisk kjøremønster.

Har forsket lenge på forskjellige veityper, og per nå, er det overhode ikke noe poeng å bygge f.eks 4/6 felts enveiskjørte veier da bilene konsekvent legger seg enten helt til høyre eller venstre avhengig av hvilken retning de skal "etterpå". Dette gjør de så fort de kan, noe som medfører lange køer i filen helt til venstre eller helt til høyer.

Har funnet ut at enkel toveis kjørt vei, med rundkjøringer istedet for vanlige kryss gir best trafikkflyt.

Dette gjelder selvfølgelig bare hvor trafikken er høy (les: til/fra industriområde og butikker).

Sikker flere som har funnet ut dette selv, men ville bare dele :)

Endret av El Fantasma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange er det som bruker kollektivtransport i byene deres? Gjerne ta med innbyggertallet slik at vi får et forholdstall.

1207 (dog står det per uke men det må jo være averaged uke per dag?) av 13900, kun buss. Skal installere metro nå i kveld. Sliter med trafikken selv om jeg har få innbyggere. Nekter å bygge ut noe mer før jeg får kontroll på dem :p

Skulle ønske det var en enklere måte å se traffic flow på.

Lenke til kommentar

Kult at det funker, tjener du på bussene iforhold til kostnaden?

Absolutt. Buss koster 30k å bygge, og deretter bare 720 i uka. Det lønner seg veldig raskt. Totalt sett står det at jeg har spart ca. 40% av biltrafikk, men vet ikke om det gjelder bare de som benytter seg av kollektiv, eller all trafikk.

Hvor langt frem bør jeg tenke når jeg begynner på en ny by? Har så langt bare spilt et fåtall timer, men merker jeg blir litt opphengt i hvordan jeg vil byen skal se ut på sikt. Altså lenge før jeg har kronasjer eller åpnet det jeg trenger. Bør jeg f.eks begynne med den enkleste veien, eller hoppe rett på flere filer med en gang?

Hopp rett på. Jeg også er perfeksjonist og forsøkte å planlegge før jeg satte igang og endte opp med å restarte mange ganger og kom ingen vei med det. Nå prøver jeg å bygge organisk. Må nok bruke bulldozer heftig etterhvert og bygge om det aller meste.

Endret av idontevenknow
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...