Comma Chameleon Skrevet 10. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2015 Heey, trenger litt enkel og kjapp hjelp! Dama har solgt iMacen sin (ca 2011, 27"), men nye eieren får ikke til å logge på/sette opp maskinen. Han sa han pratet med eplehuset og de mener at gamle eier ikke har slettet alt selv om man tror det. Når han prøver å logge på med sin apple-id står det bare "Tjenesten er ikke tilgjengelig" sier han. Eplehuset sier at han burde få ID-en til gamle eier og logge inn, og så endre det derfra. Hva kan være galt? Noe man kan fikse uten å gi bort Apple-IDen? evt lage et midlertidig passord til ID-en som nye eier kan låne en times tid? Vet at hun formaterte hele PCen, OG kjørte sikker sletting (overskrev filene flere ganger). Lenke til kommentar
Runar Skrevet 10. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2015 Ikke gi bort Apple ID-en! Jeg kan ikke tenke meg at Eplehuset foreslår noe slikt. Igjen, ikke gi bort brukernavn og passord til ny eier. Kan du få ny eier til å mer spesifikt forklare hva som går galt? 2 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 10. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2015 Eplehuset anbefaler å gi bort bruker og passord? WHAT 2 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 10. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2015 Forøvrig bør du kontakte Eplehuset og be om en forklaring, dersom det viser seg å stemme at de anbefalte å gi fra seg private opplysninger. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 10. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2015 Ang saken: Kort sagt er det ikke ditt ansvar lengre. Den nye eieren kan fint reformatere pc'en uten noen apple id: https://discussions.apple.com/docs/DOC-5341 Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 10. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2015 Ikke samme problem som med iPhone da? Du får ikke satt den opp hvis den ikke er fjernet fra gamle eier. Dette er noe man gjør på icloud http://support.apple.com/kb/PH2702 If you’re no longer using an iOS device or Mac, you can remove it from Find My iPhone. When you remove a device, it’s removed from your Find My iPhone Devices list, and if your device has iOS 7 or later, Activation Lock is also turned off. Before giving away or selling your iOS device, be sure to erase your content and settings (in Settings > General > Reset > Erase All Content and Settings). When you erase your content, Find My iPhone and Activation Lock are also turned off. For more information, see the Apple Support article What to do before selling or giving away your iPhone, iPad, or iPod touch. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 10. februar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. februar 2015 Hørtes rart ut at de anbefalte det ja. Men i følge kjøperen var ikke han på eplehuset særlig stødig og trengte hjelp for å svare. Kjøperne er et godt voksent par med så godt som null datakunnskap, så tvilsomt at de prøver på noe. Men å gi bort ID og passord er i utgangspunktet uaktuelt. Med mindre jeg hadde vært der selv og gjort det, for så å fjerne alt etterpå. Skal få dama til å sjekke det med iCloud osv! Hvis ikke, så sender jeg en guide til han for å formatere (igjen). Vil jo såklart bistå kjøper litt så han faktisk får maskinen opp og gå. Skal høre med dama når hun kommer hjem fra jobb og få henne til å logge inn og sjekke iClouden! Kommer tilbake med mer. Takker! Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 10. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2015 min er forøvrig fra 2009 (27" imac). Ganske enkelt å sette den tilbake til stock. Slå av maskin, hold ned "option" key og slå på. Da kommer vanlig disk opp og recovery disk. Velg recovery og trykk enter, og voila, step by step hvordan man setter maskinen opp på nytt. Så enkelt at til og med Mullah Krekar kunne greid det. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 10. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2015 What to do before selling your Mac: http://support.apple.com/en-us/HT201065 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 10. februar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. februar 2015 min er forøvrig fra 2009 (27" imac). Ganske enkelt å sette den tilbake til stock. Slå av maskin, hold ned "option" key og slå på. Da kommer vanlig disk opp og recovery disk. Velg recovery og trykk enter, og voila, step by step hvordan man setter maskinen opp på nytt. Så enkelt at til og med Mullah Krekar kunne greid det. Hun har slettet alt, så rart hvis den nye ikke klarer å settes opp. Skal gi den infoen til nye eier så får han gjøre det selv. What to do before selling your Mac: http://support.apple.com/en-us/HT201065 Tviler på at hun fulgte alle stegene her, skal høre med hun etterpå. Men når alt blir formatert burde det vel ikke ha noe å si. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 10. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2015 Tviler på at hun fulgte alle stegene her, skal høre med hun etterpå. Men når alt blir formatert burde det vel ikke ha noe å si. Vet ikke. Men om maskinens "ID" er registrert på noen annen enn den som eier Mac'en nå, så kan det jo bli kluss i systemet. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 14. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2015 What to do before selling your Mac: http://support.apple.com/en-us/HT201065 Tviler på at hun fulgte alle stegene her, skal høre med hun etterpå. Men når alt blir formatert burde det vel ikke ha noe å si. Viktig å spørre seg om hun faktisk slettet disken før hun installerte på nytt. Det er mulig å installere OS X uten å formatere, dersom man ikke går innom Diskverktøy og trykker "Slett" først. Just sayin'. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 14. februar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. februar 2015 Viktig å spørre seg om hun faktisk slettet disken før hun installerte på nytt. Det er mulig å installere OS X uten å formatere, dersom man ikke går innom Diskverktøy og trykker "Slett" først. Just sayin'. Det ble slettet ja. Slettet hele og overskrev data flere ganger (via diskverktøy-menyen). Ny eier tok med macen inn til Eplehuset og får de til å hjelpe. Var tydeligvis noe rart. Evt. regning får han ta på hans kappe, var ikke noe galt med den når vi solgte den. Reklamasjonsfeil slipper han unna uansett da den ble kjøpt på eplehuset. Prøvde å guide han over telefon flere ganger, men vi kom ikke så langt. Var alltid problem med ett eller annet. Hadde vært lettere å være ved Macen selv og hjelpe. Så selv om selve problemet ikke ble løst, er saken over ser det ut til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå