Specss Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Har problemer med å sette opp Airport Extreme med Telenor fiber uten å bruke Telenors multimodem/ruter. Har kun ONT, fibertermineringsboksen, vil bruke egen ruter (AE), pga koneakseptansefaktoren Slik jeg skjønner det det skal det holde med ONT -> Airport Extreme, altså ingen grunn til å ha ONT -> multimodem -> Airport Extreme ? Trenger ikke to rutere med én i bridge modus, og regner med at Airport Extreme gjør det meste bedre og raskere enn Telenors utstyr.AE kobles til med DHCP, men så får jeg noe feilmeldinger om ip crash. Jeg får nett på et par dingser med AE i bridge, men kan det være at det da er Telenor som deler ut IP-adresser? Det vil jeg jo ikke. Forsøker AEen min å dele ut IPer i samme range som jeg får fra Telenor?Noen som vet hvilken IP-range som tildeles fra Telenor. Muligens at det er noe crasj der? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 AE kan ikke stå i bridge dersom du ikke bruker multimodem til TN, da vil den forsøke å dele ut offentlige IP-adresser fra TN til alle dingsene dine (og da når du taket veldig fort). Du må sette AE i routermode. Lenke til kommentar
Specss Skrevet 10. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2015 @zanta: Nettopp. Men ikke noe hell når jeg setter AE i "Router mode: DHCP and NAT", da blir det "ip crash" (beklager, husker ikke exakt feilmelding). Hvis jeg vet i hvilken range den offentlige IP-adressen ligger kan jeg kanskje sette en annen range på AEen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 DHCP-server på AE skal ikke gi ut public IP-adresser, men ikke-routbare private. Ta en full reset på AE, sjekk også om den har nyeste FW. Lenke til kommentar
Specss Skrevet 11. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2015 Alt det er gjort, fortsatt ikke noe nett. Og ingen hjelp fra Telenor. Endret hvilken range de private ipene fra AE skal ligge i, og da får jeg i det minste ingen feilmeldinger om ip-crash. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Hva er din DHCP-range? Hva er ekstern IP til din AE? (Stryk de siste xxx!!) Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Hvilken IP du får fra Telenor er revnende likegyldig. Om så routeren ved en tilfeldighet bruker samme IP internt som den mottar eksternt (det skjer i praksis ikke), skal det likevel fungere. Hvilken router du bruker er også likegyldig. Problemet ditt er i internnettet. Enten er det routeren som dummer seg, eller så er det en annen enhet i lokalnettet som deler ut IP'er samtidig, og i samme range. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Ar'Kritz: Sier du at dersom jeg får for eks 85.186.55.145 som ekstern IP fra ISP på min router, og har DHCP-server som deler ut samme IP til en av mine enheter på innsiden av min NAT, så fungerer dette fortsatt? Har ikke testet, men hvordan skal den klare å route da? TS: Så først nå at du ikke får IP-konflikt lenger. Dersom du logger på din AE med kabel, får du internett da? Feiler tilkoblingen via kabel også, eller bare på WiFi? Lenke til kommentar
AlexCenezo Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Fungerer det ikke om du tilbakestiller den og bare kobler den til? Det burde fungere.Sjekk at du kobler kabelen fra ONT til rett port på ruteren, ikke sett den i switchen.Du trenger ikke ruteren fra telenor nei. Endret 12. februar 2015 av AlexCenezo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå