Cilla Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Jeg er en student som har lyst til å bo i båt det neste skoleåret, men leste en artikkel om at det kunne være vanskelig å få ordnet med lån og stipend i og med at det å bo i båt ikke går under å ha en fast boplass. Det jeg lurer på er derfor hvordan dette kan ordnes i og med at jeg er nokså avhengig av å få et studielån. Går det an å bruke adressa til en eventuell postboks for som adresse i forhold til dette? Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 http://www.ba.no/Sondre_bor_i_b_t__men_if_lge_staten_er_han_bostedsl_s-5-8-17641.html 1 Lenke til kommentar
tobixen Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Som hovedregel skal man registrere seg uten fast bosted (UFB) dersom man bor i båt. Pga ulempene dette medfører, er det mange som velger å ha en fast adresse som bosted i folkeregisteret. Hvordan Lånekassa stiller seg til UFB'ere, det må du spørre Lånekassa om - men etter hva jeg vet, er det vanlig og også lovlig (?) å ha hjemmeadressen registrert i folkeregisteret mens man studerer i en annen by, samme om man bor i studenthybel eller i båt. http://www.baatwiki.no/wiki/Bo_i_båt 1 Lenke til kommentar
tobixen Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Forøvrig, jeg mener å ha lest at man har rett på gratis postboks dersom man er registrert som UFB. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Å registrere seg som UFB kan ikke anbefales. Det medfører problemer med alt mulig som krever kreditt.. Forsikringer kan bli vanskelig, mobilabonnement osv. Å sende en melding om flytting til folkeregisteret kan ende opp med at du får det godkjent, eller med at flyttingen ikke godkjennes.. Det er bare å prøve. Å bo i båt er ikke veldig gunstig økonomisk sett, selv om mange liker å mene det. Jeg har 6 års erfaring som båtboer, men bor nå på land. 1 Lenke til kommentar