Cilla Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Jeg er en student som har lyst til å bo i båt det neste skoleåret, men leste en artikkel om at det kunne være vanskelig å få ordnet med lån og stipend i og med at det å bo i båt ikke går under å ha en fast boplass. Det jeg lurer på er derfor hvordan dette kan ordnes i og med at jeg er nokså avhengig av å få et studielån. Går det an å bruke adressa til en eventuell postboks for som adresse i forhold til dette? Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 http://www.ba.no/Sondre_bor_i_b_t__men_if_lge_staten_er_han_bostedsl_s-5-8-17641.html 1 Lenke til kommentar
tobixen Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Som hovedregel skal man registrere seg uten fast bosted (UFB) dersom man bor i båt. Pga ulempene dette medfører, er det mange som velger å ha en fast adresse som bosted i folkeregisteret. Hvordan Lånekassa stiller seg til UFB'ere, det må du spørre Lånekassa om - men etter hva jeg vet, er det vanlig og også lovlig (?) å ha hjemmeadressen registrert i folkeregisteret mens man studerer i en annen by, samme om man bor i studenthybel eller i båt. http://www.baatwiki.no/wiki/Bo_i_båt 1 Lenke til kommentar
tobixen Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Forøvrig, jeg mener å ha lest at man har rett på gratis postboks dersom man er registrert som UFB. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Å registrere seg som UFB kan ikke anbefales. Det medfører problemer med alt mulig som krever kreditt.. Forsikringer kan bli vanskelig, mobilabonnement osv. Å sende en melding om flytting til folkeregisteret kan ende opp med at du får det godkjent, eller med at flyttingen ikke godkjennes.. Det er bare å prøve. Å bo i båt er ikke veldig gunstig økonomisk sett, selv om mange liker å mene det. Jeg har 6 års erfaring som båtboer, men bor nå på land. 1 Lenke til kommentar
Cilla Skrevet 23. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2015 Da har jeg undersøkt litt med lånekassen, så til eventuelt andre som måtte lure på det samme som meg, så sa de at "Dersom du ønsker å bo i en båt ved neste skoleår, holder det med å registrere en postboks i søknaden du sender inn. Ta vare på dokumentasjon som leiekontrakt m.m., som sannsynliggjør at opplysningene dine om bostatus er riktige." I tillegg er det lov å ha en annen postadresse som hjemmeadresse når man er student. Dette gjør til at man ikke behøver å melde flyttemelding, noe som fører til at man blir ført opp som UFB, så lenge man bruker postboksadressa som adressa under studieåret. Lenke til kommentar
tobixen Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Det ordner seg, ser du Jeg oppdaterer båtwiki'en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå