Duckill Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Hei, jeg og to andre elever skal ha en presentasjon om hvordan ungdomsspråket skiller seg ifra de eldres språkbruk. Jeg lurer på hvordan vi skal gå frem i dette og lage en presentasjon på 12-15 min. - Roswall, 16 år (VG. 1 elev) Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Beklager, men jeg forstår ikke hva du prøver å si her. 3 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 (endret) Det er sikkert mye en kan se på. Ordfrekvenser for eksempel. Unge bruker ord som "hore", "pule" og "kvise" mer enn eldre gjør, vil jeg anta. Eldre har kanskje et større innslag av medisinske termer i sitt vokabular fordi de er har oftere helseplager enn ungdom. Så har du jo skiller som den nye og gamle tellemåten (eldre kan si toogførti, mens yngre sier førtito). Eldre vil vel også ha mindre innslag av engelske importord i språket sitt. Ulikheter knyttet til ulike erfaringer og oppvekstforhold. Eldre (i det minste på mindre steder) har ofte en stort ordforråd for praktisk arbeid som å fiske, snekre, drive jordbruk osv. Det gjelder selvfølgelig ikke alle. Yngre har nok en mer begrenset vokabular for disse tingene, men kan mange ord som er knyttet til nyere teknologi og databruk. Muligens har eldre også en renere dialekt enn yngre? Muligens snakker eldre saktere enn yngre? Det er sikkert mange ting en kan finne noe ut om. edit: er litt usikker på hva du mener med "eldre"...jeg tenkte på folk over 60....du tenkte kanskje på de som er 30-40.... Endret 10. februar 2015 av ærligøs 1 Lenke til kommentar
Duckill Skrevet 10. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2015 Beklager, men jeg forstår ikke hva du prøver å si her. Vi er en gruppe på 3 personer som har fått kompetansemålet "Gjør rede for hvordan skiller ungdomsspråket seg fra de eldre generasjoners språkbruk". Jeg lurer på hvordan jeg skal svare på denne oppgaven. Internett og slang er selvfølgelig essensielt å ta opp, men jeg vet ikke hvordan det skal holde til 12-15 min. Har du noen flere forslag? Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 (endret) Beklager, men jeg forstår ikke hva du prøver å si her. Vi er en gruppe på 3 personer som har fått kompetansemålet "Gjør rede for hvordan skiller ungdomsspråket seg fra de eldre generasjoners språkbruk". Jeg lurer på hvordan jeg skal svare på denne oppgaven. Internett og slang er selvfølgelig essensielt å ta opp, men jeg vet ikke hvordan det skal holde til 12-15 min. Har du noen flere forslag? Skatteflyktnings svar er åpenbart en morsomhet, og ikke et reelt spørsmål. Ta med flere eksempler. Stykk opp foredraget med spørsmål til resten av klassen. De gjetter, dere forteller svaret. Ha med et lite rollespill hvor en spiller en gammel person og en annen en ung (trenger ikke spille i den rollen, kanskje) og lag en dialog som viser forskjeller i språket. Endret 10. februar 2015 av ærligøs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå