Gå til innhold

Bygge pc 13-15.000?

Anbefalte innlegg

Hei. :)

Jeg har tenkt lenge på at jeg vil bygge en pc (har bare en laptop nå). Men har utrolig lite greie på dette egentlig.

Vil hovedsaklig bruke den til spilling. Og har tenkt på å muligens streame også etterhvert. Tenker å bruke ca. 15.000. Trenger skjerm og tastatur/mus.

Vet ikke hvor jeg bør bestille fra, og heller ikke hva som er best/viktigst å tenke på. Fått høre at jeg bør ha gtx 970 skjermkort, men vet ikke hvordan skjerm jeg trenger. Heller ikke om jeg bør ha i5/i7 prosessor og hva slags hovedkort jeg da bør kjøpe. Er vel kanskje en smakssak, men jeg vet ikke hva som er kompatibelt sammen eller noe, så derfor jeg må spørre :hmm::tease: vet heller ikke hva jeg får for den prisen!

Hvis det er noe som er best å kjøpe dyrt og andre deler som er best å oppgradere senere så lurer jeg egentlig på dette også, da jeg skal begynne å jobbe og har mulighet til å spare penger og bytte ut ting senere :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, takk for svar!

Når det gjelder skjerm så har jeg sett litt. Spiller mye forskjellig spill egentlig, så trenger bare en som fungerer til det jeg skal bruke den til, Aldri kjøpt skjerm før, så vet ikke hvor mye penger jeg bør bruke på en grei skjerm.

Har sett på denne http://www.netonnet.no/art/data/pc-skjerm/23-24-tommer/benq-rl2455hm/196783.3020/

Vet ikke om det er noe?

Og når det gjelder pc'en, fungerer dette?

https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/48330

er det noe som eventuelt bør byttes ut? haha har så lite greie på dette :mellow:

Lenke til kommentar

Spiller du mye skytespill kan det være kjekt med en 120+ Hz skjerm, som f.eks. denne: http://www.netonnet.no/art/data/pc-skjerm/gamingskjerm/aoc-g2460pqu/187174.8485/

Forøvrig er det svært lite fordelaktig med i7 over i5. Misforstå meg rett; i7 yter bedre enn i5, men kun så marginalt at det er nesten helt insignifikant. Leser du div. tester rundt omkring ser du at i7-4790K ligger på om lag 1-3% høyere FPS enn i5-4690K i de fleste spill, på tross av at den normalt koster ca. 1000 kr ekstra. i7 kan være ganske overlegen i5 til andre krevende arbeidsoppgaver enn spill, men til spilling spesifikt er det neppe verdt de ekstra kronene ettersom mellomlegget er ganske høyt. Jeg ville ha byttet til denne pakken som også inneholder RAM.

I tillegg ville jeg ha byttet til en større SSD. Minimum 240 GB, men helst i området 480-512 GB. Skal du ha både OS og spill på SSD går du fort tom for plass på 120 GB med kun få spill.

Lenke til kommentar

Selv om i7 ikke gir så mye over i5 akkurat nå ville jeg fremdeles gått for i7. Den gir mye mer ytelse til enkle programmer som handbrake o.l og den vil potensielt holde maskinen "datert" i lengre tid. Det er ikke umulig at fremtidige spill vil kunne utnytte i7n bedre.

Lenke til kommentar

Det er ikke umulig at fremtidige spill vil kunne utnytte i7n bedre.

Jeg kjøper ikke dette argumentet - jovisst er det en mulighet, men Hyperthreading har eksistert i 13 år nå, og spill har til dags dato ikke støtte for det, ergo er det ingen grunn til å gamble på at de før det før riggen til TS må oppgraderes neste gang heller.

På den annen side er det ikke umulig at streamingen kan dra nytte av det uten at jeg vet dette med sikkerhet, men om streamingen kjøres mer effektivt på i7 enn på i5 vil det antageligvis også redusere stremingens påvirkning av gamingytelse. Isåfall vil i7 kunne være et fortrinn.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...