Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av første bil, 20 år


Th0r

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tiden er inne for å kjøpe min første bil. Er ganske usikker på hva jeg faktisk burde gjøre. Er 20 år og tenker derfor litt på pris av forsikring og muligheter innen billån.

 

Bilen jeg tenker på (og ikke kan slutte tenke på) er Toyota gt86. Ja jeg vet dette ikke er den beste bilen som førstebil men har hatt lappen i over to år. Er jeg helt ute å kjører hær? Er dette noe jeg kommer til å angre på etter et halvt år?

 

Jeg har fast jobb, 100% stilling og er flink til å spare. Når det kommer til lån kan jeg nevne at jeg har egenkapital på 100 000. Kjører rolig i trafikken og har aldri krasjet.

 

Har tenkt meg en tur til banken i løpet av uken for å snakke me dem. Hva kan jeg forvente?

Toyota gt86, er dette noen bil å satse på?

Hva burde jeg forvente av forsiktig?

Eventuelle andre biler jeg burde ta en titt på?

 

 

Har tenkt mye på dette men kommer ikke til noe konklusjon. Hadde vært greit å høre fra noen med erfaringer.

 

Takker på forhånd for behjelpelige svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du ser på er en gt86 til fire hundre tusen kroner (brukt 13mod) som din første bil?

For å være helt ærlig trenger du ikke bruker hundre engang på din første bil.

Mitt beste råd er at du kjøper deg en grei bil for penga du har så slipper du lån med dyre renter.

Antar at du liker show-off biler, du kan jo bare skaffe deg en en bmw m3.

 

Min mening er at er spinnvilt å svi av slike summer på sin første bil.

Endret av HArild
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tror den største bekymringen din bør være hvor mye du må ut med i året for å få forsikret den bilen som en 20-åring som ikke har hatt forsikring før.

Vil ta å råde deg til å kjøpe en brukbar bil nå og heller vent til du er over 25 år og/eller 5 år med skadefri kjøring før du tar an helt ut.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner veldig godt hvordan du har det. Jeg skulle gjerne hatt en mye dyrere bil enn jeg hadde da jeg kjøpte min første, men jeg ble sterkt frarådet dette av mine foreldre (frarådet/ikke fikk lov, kall det hva du vil). Selv om jeg allerede som 18-åring anså meg selv som en god sjåfør og du sikkert gjør det selv også så har du utrolig mye å lære. Kanskje har man litt småting man gjerne må "teste" før man finner ut hvor dårlig ide det var også.

 

Min første bil kosta 40.000 og jeg hadde derfor bare ansvarsforsikring på den (når du nærmer deg 80-100.000 bør man som tommelfingerregel ha kasko med mindre man ikke har relativt god råd og/eller veldig lav bonus) og dette er tingene jeg som "god" sjåfør gikk gjennom med den:

  • Kjørte på en bakfra (Jeg vil si til mitt forsvar at dette neket i bilen i foran presterte å bremse ned fra 80 til 10km/t på en motorvei for å slippe inn en bil, men jeg kom allikevel bakfra). Følge: Knust frontlykt, knekk i panser og -10 i bonus (20 år gammel, GT86, full kasko og -10 i bonus tør jeg ikke forestille meg engang). Hadde nok kosta rundt 30.000 på verksted, men fikk ordna det rimelig gjennom en bekjent. Dette hadde nok kosta laaaangt mer på en bil til 400'.
  • Fant ut at jeg skulle snu midt i en vei (30 sone). Plutselig kommer det en bil mens jeg står på tvers i veibanen og jeg blir stressa. Rygger litt fort og smeller eksosanlegget i en høy fortauskant med den følge at det bøyer seg og dunker i understellet. Følge: Det må byttes noen deler og rettes ut.
  • Trodde jeg hadde nok klaring til å kjøre over et forhøyet kumlokk på en parkeringsplass. Det hadde jeg ikke så katalysatoren tok i mot smellet. Følge: Den knuste og jeg hadde igjen rasling i eksosanlegget. Kat måtte byttes.
  • Skylle rygge ut av en relativt lang vei der det var kortere tilbake en frem. Fikk følelsen av at det gikk litt for fort og trykka nok litt hardt på bremsen. Der var det glattere enn jeg trodde og en bil som rygger på glatta oppfører seg litt rart. Endte opp med å smelle inn i en tilhenger som sto der. Den var heldigvis gammel og ikke i bruk så eieren brydde seg ikke om det, men jeg sto der likevel med sprekt bakfanger (heldigvis var den i ulakkert plast, men det har neppe GT86'en).

 

Grunnen til at jeg tok meg tid til å skrive ned alt dette var at jeg tør med stor grad av sikkerhet si at jeg ikke ville havnet i disse situasjonene i dag. Dette til tross for at jeg var en så "god sjåfør" for 11 år siden. Det er menneskelig å feile og man lærer av sine feil. Det er bare veldig praktisk at de feilene kosta noen tusenlapper og ikke noen hundre tusen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når det kommer til forsikringen så begynner man ofte på 40%-ish med noen triks.

Jeg sa ja til første og beste, fikk 20% elle noe, så byttet jeg på dagen, fikk da 30% for at de skulle kapre meg.

Dagen etter byttet jeg ifjen, fikk da 40%

Nå har jeg 70%

 

Hei, jeg er forsikret i XXX, det har jeg 40% rabatt,(finn på noe random) kan dere slå dette? Blien er en..

Volla i boks.

 

Er litt enig her, ha råd til å reparere bilen også, bonustap er dyrt, da betaler man mer det året og alle årene etter helt til man kommer opp på en maksbonus.

Dvs en skade til 30K man tar på forsikringen koster deg da i teoreien hundrevis av tusen inn i fremtiden.

Lenke til kommentar

Hva med å heller skaffe seg noe litt billigere, hente litt erfaring, og deretter kjøpe en GT86 etter en 2-3 år? Tror det vil bli et dårlig valg som førstebil. Dyr forsikring, og garantert ikke billig å fikse om noe skulle skje.

Gt86 er en bil med, enn så lenge, fin historikk når det kommer til uhell så disse er ikke så ille å forsikre. De er relativt nye og ligger fortsatt høyt i pris så fartsgal ungdom har ikke råd til disse.

 

Da jeg selv tittet på en slik en, brz riktignok, så var det lavere pris på kasko enn det jeg hadde på Rangeren.

Det samme gjelder faktisk for Golfen og, selv om differansen mellom denne og Rangeren er veldig liten. 4-500,- mener jeg det var.

Lenke til kommentar

Når det kommer til forsikringen så begynner man ofte på 40%-ish med noen triks.

Jeg sa ja til første og beste, fikk 20% elle noe, så byttet jeg på dagen, fikk da 30% for at de skulle kapre meg.

Dagen etter byttet jeg ifjen, fikk da 40%

Nå har jeg 70%

 

Hei, jeg er forsikret i XXX, det har jeg 40% rabatt,(finn på noe random) kan dere slå dette? Blien er en..

Volla i boks.

 

Dette bør du snarest dementere.

1: Man starter alltid - ALLTID - på 20% bonus om man ikke kan vise til spesielle årsaker(firmabil, disponert bil etc) eller arve bonus.

 

2: At du kan øke 20% på 2 dager er ren løgn - det man kan gjøre er å bytte hver 6mnd + 1 dag, og øke 10%, og dermed doble klatrehastigheten - dette fordi nytt selskap har lov å bumpe opp bonusen ved nysalg dersom du har hatt nåværende bonus i mer enn 6mnd.

 

3: Å lyve om bonusen sin som ny kunde er en ekstremt dårlig idé - ikke bare bryter du vilkårene og vil således få avkortning ved en ulykke, men du vil også bli fersket meget snart da alle selskaper innhenter bevis på eksisterende bonus fra forrige selskap. Det er meget organiserte tverrselskapelige systemer på bonusoverføring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man har ikke gjort noe galt om man ikke vet.

Jeg fikk 20 som alle andre, så kommer bilbutikkens partner med lokketilbud på 40, takker ja.

Så ringer andre selskap pga man har lekt i kalkulatoren deres samme dag, de spør så hva har du nå, sier 40, de øker og kaprer.

 

Gjorde det sånn på min subaru, en av mange biler.

Man har vel -20% av bonusen på bil nr to mener jeg, gikk 50 på min nye a6 , ble oppring samme dag pga kalkulatorleking og de tilbød 60% , de er tydligvis ikke så nøye på det med 6 mnd ol.

Lenke til kommentar

Jeg er nitomedlem, får konkurransedyktig pris over alt, sikkert +-1000 kr , så kommer nitorabatten oppå med -4000 kr etter det og ingen har klart å slå det.

..åja du er nitomedlem , så legger de på, senest IF forsikring.

 

Når jeg kjøper en ny ting takker jeg ja til selskapet de prøver å presse på meg, så går jeg inn på gjensidigskalkulatoren så de ringer meg samme dagen, så har jeg presskort.

 

Har fungert utmerket , men ser dere skrive det ikke er lov.

Lenke til kommentar

Forsikring er kanskje ikke noe vi trenger å diskutere veldig lenge, TS får ringe rundt, og ta en avgjørelse på det selv.

 

GT86 er en flott bil, med en flott motor og fantastisk understell. Den vil lære TS å kjøre bil.

 

Er det prisklassen som er aktuell, er det et flott valg. Jeg ville valgt et E36 325, fordi det er langt billigere.

Lenke til kommentar

Jeg er nitomedlem, får konkurransedyktig pris over alt, sikkert +-1000 kr , så kommer nitorabatten oppå med -4000 kr etter det og ingen har klart å slå det.

..åja du er nitomedlem , så legger de på, senest IF forsikring.

Du mener du har 4k i rabatt på bilforsikringen fordi du er medlem av NITO?

Det er vel opp til 20% rabatt man får hos Gjenstridige..

 

NITO-fordelene er faktisk ikke så himla gode, ikke bedre enn at jeg lett har bedre vilkår i et annet selskap.

 

I tillegg er jo Gjenstridige livredde for min bil.

Lenke til kommentar

Setter pris på alle svar.

Husk at ingenting er avgjort! Jeg laget denne tråden for jeg ikke har bestemt meg.

 

Jeg mener ikke at jeg er en god sjåfør men jeg er rolig og fornuftig i trafikken å det å kjøre en slik bil hadde ikke forandret det, tvert imot.

Den tiden jeg har kjørt har jeg kjørt mye. I hovedsak i en eldre corolla, noe som like gjerne kunne vært min første bil, bare ikke registrert på meg. Bilen jeg skal kjøpe blir derfor "min første". Derfor er heller ikke noe under hundre tusen aktuelt.

Den jeg tenker på er en 12 mod til 339 000. Får nok pressa prisen litt ned.

Er ikke så interessert i bmw så tror ikke det blir noe av.

Det som bekymrer meg mest er som dere sier forsikring...

 

Har hørt at gt86/brz'n skal tas av produksjonen, noen som kan bekrefte dette? I såfall, er det negativt i forhold til å betale 300 000+ for den nå?

Endret av Th0r
Lenke til kommentar

Kikket litt på sånne ting for meg selv. Søkte blandt annet opp en Audi RS6 04 modell hos forskjellige forsikringselskaper. Jeg er 20 år og har startbonus (20%). Kun ansvarsforsikring på meg selv havnet ikke under 100 000 i året, så fullkasko lander vel muligens på 150 000 i året? Vet ikke hvordan det vil bli med en GT 86, men jeg tipper du kommer til å betale deg ihjel på forsikring :confused:

Lenke til kommentar

På 1,6mill-biler med 70% 5 år får jeg 20-30K i året, det er sinnsyke summer.

Prøvde 20%, fikk feilmelding om at prisen var så høy at finansrådgiver skal ta kontakt.

 

 

Som 18åring fikk jeg en sprek golf gti, jeg måtte pent takke nei da jeg bodde i rød sone i oslo med gateparkering. ca 42000kr året med kun ansvar den gangen.

 

Nå fikk jeg audi a6 til en million fullforsikret++ uten egenandel og for lusne 9000kr året. (30 år)

Dyrt å ha bil som ung :confused:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...