Gå til innhold

Spørsmål om feilsøking av "innebygget kabling" i bolig


Anbefalte innlegg

Oppsettet: Internett (via kabel-TV) - Get Box II (WiFi-router) - kabel - "vegguttak" (hovedetasje) - (?) - "veggboks" - "veggkabel" - "vegguttak" (kjeller) - kabel - switch - mediaserver/kontorPC/annet kablet utstyr.

 

Problemstillingen er den gamle klassikeren "argh, nettverket mitt vil ikke". Jeg får ikke internettmoroa fra router til mediaserver/kontorPC. Alt utstyr som ikke står i "" er feilsøkt eksternt.

 

Situasjonen er at vi har kjøpt et eldre rekkehus. Tidligere huseier (ikke teknisk kyndig i det hele tatt) har opplyst at hennes barn (nå voksne og flyttet ut) installerte nevnte Ethernet-vegguttak for å få internett fra hovedetasjen til kjellerstue. So far so good. Jeg får imidlertid ikke noe signal fra vegguttaket i hovedetasjen til vegguttaket i kjelleren, i tillegg ser "veggkabelen" fryktelig tynn ut til å være Ethernet. Fra kjelleruttaket går "veggkabelen" til en lukket (... men ikke veldig hardt) boks, bilde vedlagt.

 

Noen tips før jeg må ut og kjøpe skikkelig testutstyr?

post-186803-0-99855400-1423519809_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke utenkelig, selv om veggutaket til "eksterne tjenester" nesten er på andre siden av huset fra uttaket i hovedetasjen. Det ville da blitt "eksternt uttak - kabel - vegguttak hovedetasje - veggkabel - vegguttak kjeller - DSL-routermodem"?

 

Ser ut som det blir å strekke ny kabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...