krikkert Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Oppsettet: Internett (via kabel-TV) - Get Box II (WiFi-router) - kabel - "vegguttak" (hovedetasje) - (?) - "veggboks" - "veggkabel" - "vegguttak" (kjeller) - kabel - switch - mediaserver/kontorPC/annet kablet utstyr. Problemstillingen er den gamle klassikeren "argh, nettverket mitt vil ikke". Jeg får ikke internettmoroa fra router til mediaserver/kontorPC. Alt utstyr som ikke står i "" er feilsøkt eksternt. Situasjonen er at vi har kjøpt et eldre rekkehus. Tidligere huseier (ikke teknisk kyndig i det hele tatt) har opplyst at hennes barn (nå voksne og flyttet ut) installerte nevnte Ethernet-vegguttak for å få internett fra hovedetasjen til kjellerstue. So far so good. Jeg får imidlertid ikke noe signal fra vegguttaket i hovedetasjen til vegguttaket i kjelleren, i tillegg ser "veggkabelen" fryktelig tynn ut til å være Ethernet. Fra kjelleruttaket går "veggkabelen" til en lukket (... men ikke veldig hardt) boks, bilde vedlagt. Noen tips før jeg må ut og kjøpe skikkelig testutstyr? Lenke til kommentar
weebl Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Ser ut som om det kun er koblet på et par pluss en ringeklokkeledning her... er resten av de farga lederne patchet opp til noe? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2015 Nei, de ligger løst "rundt" boksen. Det kommer kun to ledere fra den hvite ledningen som jeg antar går opp til hovedetasjen. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Da er det ikke ethernet som er koblet opp, men telefon. Dersom du skal ha ethernet må du ha med alle lederne hele veien. Lenke til kommentar
mekas Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Denne ser jo ut som en skjøteboks? Går en av de kablene videre til uttak? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2015 Begge kabelene går videre til uttak. Fargede kabler går videre til uttak i kjeller, de to andre går til uttak i hovedetasje. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Ser ut som tele-kobling. Kan det være at xDSL-routermodem var koblet til her? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2015 Ikke utenkelig, selv om veggutaket til "eksterne tjenester" nesten er på andre siden av huset fra uttaket i hovedetasjen. Det ville da blitt "eksternt uttak - kabel - vegguttak hovedetasje - veggkabel - vegguttak kjeller - DSL-routermodem"? Ser ut som det blir å strekke ny kabel. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2015 Etter litt kirurgi på "vegguttaket" ser jeg det er markert med ISDN. Vel å merke da på innsiden. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Da har du alt for få trådpar, så da er det bare å strekke ny Ethernet kabel, fordelen er at du kan bruke denne som telekabel senere om du vil. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Tror ikke det noengang blir aktuelt å bruke den som telekabel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå