Stalinhjelp Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 (endret) Hei. Jeg har snart en vurdering i Religionfaget og lurer derfor på om noen kan hjelpe meg med å finne ulikheter mellom etikken i buddhismen og kristendommen. Det jeg til nå har funnet er at kvinnesynet i buddhismen og kristendommen er litt ulikt. Det er mer likestilling i kristendommen, mens det i buddhismen er litt blandede følelser osv. Jeg har også kommet fram til at det er litt strengere med å følge regler i buddhismen for å oppnå nirvana og bryte ut av gjenfødelssesyklusen, mens det i kristendommen ikke er like strengt, for å komme til himmelen. Er det noe mer jeg kan ta med og stemmer alt, eller er jeg helt på bærtur? Takk Endret 9. februar 2015 av Stalinhjelp Lenke til kommentar
Stalinhjelp Skrevet 9. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2015 Lurer også på om noen kan hjelpe meg med å bytte navn her på forumet... Lenke til kommentar
Stalinhjelp Skrevet 10. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2015 Prøver igjen, siden det sikkert er fler på forumet på denne tiden av døgnet! Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Lurer også på om noen kan hjelpe meg med å bytte navn her på forumet... www.krangling.no ? Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 De fleste tenker vel ikke på hva etikk er hver dag.. En artikkel nevner at kristen etikk er fattigdomsidealet (Gi bort alt man eier), nestekjærlighet og selvoppofrelse. Noen mener miljøvern er viktig. Tilgivelse er viktig. Kvinner og menn kan oppnå frelse i både kristendommen og buddhismen (litt rart at artikkelen nevner det, siden det vel ikke er noen religioner som nekter kvinner frelse. Men Ok.) http://religioner.no/ressurser/fagartikler/kristendom/ Buddhistisk etikk er læren etter Buddha (Siddharta Gautama), en ikke-teistisk religion (en religion uten Gud), og uten tradisjonell frelse, men i stedet nirvana. Les mer her: http://no.wikipedia.org/wiki/Buddhisme Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå