Gå til innhold

Dagpenger ved opphold i utlandet

GSASER

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg bor i Spania og har jobbet 2-4-rotasjon i Norge, saa er medlem av norsk folketrygd. Er registrert arbeidsledig via. NAV, og har sendt meldekort som jeg skal.

Naa har jeg faatt brev fra NAV om at jeg ikke faar innvilget dagpenger, pga. at jeg bor i utlandet.

Slik jeg kan lese meg frem til paa NAV sine nettsider, kan man som EOES-borger motta dagpenger i inntil 3 mnd. Ref: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Dagpenger+under+arbeidsl%C3%B8shet.893.cms#chapter-2

Media:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/eoes-borgere-kan-faa-norske-dagpenger-i-utlandet/a/10101634/

http://www.dagpenger.net/dagpenger-i-utlandet.html

Hvordan kan jeg klage paa dette vedtaket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regelen du siterer gjelder personer som er bosatt i Norge, men som ønsker å søke arbeid i et annet EØS-land. I dette tilfellet ønsker du som bosatt i Spania å søke arbeid i Norge. Dette faller ikke inn under regelen.

Som en uekte grensearbeider (person som bor i ett land og arbeider i et annet, men som ikke pendler på ukebasis) som er blitt helt arbeidsledig skal du ha dagpenger fra landet du er bosatt i, jfr. EØS-trygdeforordning 883/2004 artikkel 65 nr. 5 bokstav a. NAV (NAV EØS-Dagpenger på Kongsvinger) utsteder skjemaet SED U002/PD U1 som du tar med deg til spansk arbeidsledighetskontor.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du får klage å si at du selvsagt søker jobb i Spania også!

Det skal stå i vedtaket du har fått hvordan du klager.

Du kan melde flytting til Norge å heve dagpenger - mens du uoffisielt oppholder deg i Spania. Dette er jo ikke lovlig og jeg burde kanskje ikke nevne det. Det er vel lov å dra utenlands om man avtaler det med Nav på forhånd slik at det ikke kommer i veien for opplegget deres.

Til informasjon tror jeg Nav har kontor i Alicante!

Lenke til kommentar

Regelen du siterer gjelder personer som er bosatt i Norge, men som ønsker å søke arbeid i et annet EØS-land. I dette tilfellet ønsker du som bosatt i Spania å søke arbeid i Norge. Dette faller ikke inn under regelen.

Som en uekte grensearbeider (person som bor i ett land og arbeider i et annet, men som ikke pendler på ukebasis) som er blitt helt arbeidsledig skal du ha dagpenger fra landet du er bosatt i, jfr. EØS-trygdeforordning 883/2004 artikkel 65 nr. 5 bokstav a. NAV (NAV EØS-Dagpenger på Kongsvinger) utsteder skjemaet SED U002/PD U1 som du tar med deg til spansk arbeidsledighetskontor.

Takk, Krikkert. Saa det jeg trenger aa gjoere er aa ta kontakt med NAV EOES Dagpenger, be om overnevnte skjema og ta den videre dialogen med arbeidsledighetskontoret i Spania?

Ble overasket over at jeg ikke har noen rettigheter i Norge ift. trygd, naar jeg har betalt bidrag til norsk folketrygd, som er mye hoeyere enn hva jeg ville betalt til Spania. Har hatt E-106-skjema (?) fra HELFO for aa faa opphold i Spania som medlem i norsk folketrygd. Saa i utgangspunktet er jeg ikke medlem i Spansk folketrygd.

Hva med saken for en stund siden om en svensk person som mistet jobben paa Svalbard, og som fikk dagpenger fra Norge selv om han opphold seg i Sverige (ref link til VG ovenfor).

" [...] I norsk folketrygdlov står det at du må fysisk oppholde deg i Norge for å ha rett til dagpenger. Efta-domstolen slår fast at Norge ikke har anledning til å stille dette kravet. Den norske folketrygdsloven er derfor i strid med Norges EØS-rettslige forpliktelser, sier advokat Christian Lundin i advokatfirmaet Ness Lundin til Aftenposten."

Aa melde flytting til Norge er ikke aktuelt for min del -- har familie, leilighet og "livet mitt" i Spania (utenom jobb da) -- saa tror ikke jeg skal begi meg ut paa trygdesvindel. :) Jeg er klar over at det er mange uekte grensearbeidere som gjoer dette.

Takk for tipset om aa kontakte NAV i Allicante, de har nok relevant erfaring ift. systemet i Spania.

Ett spoersmaal til: Hvor lenge gaar det vanligvis foer jeg mister medlemskapet i Norsk folketrygd under arbeidsledighet (ikke permittert, oppsagt). Vil evt. aa heve arbeidsledighetstrygd paavirke dette? Maks utbetaling per mnd. er rundt 1100 euro i Spania for en person uten barn.

Beklager mangel paa norske bokstaver, det er ikke saa ofte jeg skriver paa norsk.

Endret av GSASER
Lenke til kommentar

De aller fleste saksbehandlere mangler en doktorgrad eller to for å forstå lovverket på dette.. Men jeg har personlig betalt inn til norsk folketrygd for å få norsk rettigheter mens jeg jobbet i USA, dette inkluderer sykepenger og diverse kvoter.. Og jeg vil da også anta at dette overgår regler som sier at man må bo i Norge..

Men en ting er sikkert, dette er uvanlige situasjoner og vanskelige saker.. Og det finnes ingen automatikk.. Så derav blir det deriomt gjerne avvis av idioter som bare leser utland og ikke leser hva du har betalt inn..

Jobbet selv i USA etter jeg forskudsbetale inn til trygdekassen, og det tok nesten 2 år før jeg fikk se noen av sykepengene mine.. Og det hjalp ikke å rapportere de inn i USA, jeg måtte rapportere de inn manuelt her i Norge, så de sendte de pengene til min Arbeidsgiver, før de ble så sendt til meg. En ting er sikkert, det er svært uvaling at norske arbeidstakere betaler ekstra kroner for å få norske rettighter.. da det er ett helvette uansett å få rettighetene..

Lenke til kommentar
Hva med saken for en stund siden om en svensk person som mistet jobben paa Svalbard, og som fikk dagpenger fra Norge selv om han opphold seg i Sverige (ref link til VG ovenfor).

" [...] I norsk folketrygdlov står det at du må fysisk oppholde deg i Norge for å ha rett til dagpenger. Efta-domstolen slår fast at Norge ikke har anledning til å stille dette kravet. Den norske folketrygdsloven er derfor i strid med Norges EØS-rettslige forpliktelser, sier advokat Christian Lundin i advokatfirmaet Ness Lundin til Aftenposten."

[...]

Ett spoersmaal til: Hvor lenge gaar det vanligvis foer jeg mister medlemskapet i Norsk folketrygd under arbeidsledighet (ikke permittert, oppsagt). Vil evt. aa heve arbeidsledighetstrygd paavirke dette? Maks utbetaling per mnd. er rundt 1100 euro i Spania for en person uten barn.

1) Det ser ut som om den saken ble trukket for lagmannsretten, men den handlet om den gamle trygdeforordningen - 1408/71. Den nye trygdeforordningen regulerer dette mer presist.

2) Reglene i forordning 883/2004 går foran folketrygdloven. Når du mottar dagpenger pga. arbeidsløshet fra lønnsarbeid skal du være omfattet av trygdedekningen i landet du mottar dagpenger fra så lenge du mottar dagpenger, jfr. forordningens artikkel 11 nr. 3 bokstav c. Folketrygdlovens hovedregel er at medlemskap opphører en måned etter at arbeidsforholdet opphører når man ikke er bosatt i Norge, jfr. folketrygdloven § 2-14.

Lenke til kommentar

[...]

1) Det ser ut som om den saken ble trukket for lagmannsretten, men den handlet om den gamle trygdeforordningen - 1408/71. Den nye trygdeforordningen regulerer dette mer presist.

2) Reglene i forordning 883/2004 går foran folketrygdloven. Når du mottar dagpenger pga. arbeidsløshet fra lønnsarbeid skal du være omfattet av trygdedekningen i landet du mottar dagpenger fra så lenge du mottar dagpenger, jfr. forordningens artikkel 11 nr. 3 bokstav c. Folketrygdlovens hovedregel er at medlemskap opphører en måned etter at arbeidsforholdet opphører når man ikke er bosatt i Norge, jfr. folketrygdloven § 2-14.

Takk for utfyllende svar.

Dersom jeg ikke søker arbeidsledighetspenger i Spania er jeg da ikke medlem i noen lands trygdeordning?

For å få opphold i Spania må man ha enten privat forsikring eller S1-blankett, hvordan er dette når grunnlaget for S1-blanketten forsvinner (jeg har privat forsikring, men vil vel fortsatt være "statløs"?).

Endret av GSASER
Lenke til kommentar

Hvis du er ikke-yrkesaktiv er du medlem i bostedsstatens trygdeordning, dvs. Spania. Jeg vet ikke hvordan reglene om rett til opphold i Spania fungerer.

Ok. Jeg har privat forsikring, saa det skal gaa fint.

Jeg har et AS i Spania, saa jeg kan eventuelt ansette meg selv, ta ut en liten loenn, bare for aa ha rettigheter ift trygd. Jeg har moete med advokaten min i Spania i morgen, hun har peiling paa alt av det spanske.

Takk for svar alle sammen, da tror jeg det er loest.

Endret av GSASER
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...