Delvis Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Det er selvfølgelig et stort og omfattende tema. Men det er en grunn til at barn ikke straffeforfølges og unnskyldes. Det er fordi de er barn, og offer for sine omgivelser og påvirkning.Men folk i slik bransje må da kunne ha bedre løsninger på slike situasjoner. Har de ikke håndjern, tape e.l.? Det er ikke vanskelig heller å holde et så lite barn fast bakfra. Legge det ned i bakken og en svær galte sette seg på det? Nei. 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Og om du arbeidet som ordensvakt underlagt politiet og ble instruert om å holde igjen rømlinger fra en institusjon og de brukte all den vold de er i stand til for å stikke av..? Det kan jo være derfor jeg ikke kunne tenkt meg å jobbe som liksom-politi. Men om jeg skulle svare, så tror jeg at dersom jeg ikke klarte å holde ham igjen uten bruk av overdreven vold, så hadde jeg latt ham gå og tilkalt assistanse. Han er 9 år gammel, det er grenser for hvor farlig han kan være... De som etterlyste gutten visste at han var nyinnvandret fremmedkulturell, rebelsk og at han ikke snakket språket, og vi får gå ut fra at de informerte politiet om det samme. Så hvorfor ba de t-banevaktene om å stoppe ham, vel vitende om at gutten ikke ville forstå hva som skjedde med ham? Nå kan det hende at institusjonen ikke ga politiet den nødvendige informasjon, eller det kan hende at politiet feilvurderte situasjonen når de ga ordren(?) til vaktene. Men til syvende og sist er det den som utfører ordren som har ansvaret for hvordan. Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Og så kan svensk presse (deriblant Aftonbladet) fortelle at de to guttene forsvant igjen på mandag, og at politiet ikke engang leter etter dem. De har ifølge Expressen 1465 slike "ensamkommande flyktingbarn" på rømmen, og politiet sier at "Det är två i mängden av alla vi har efterlysta." Hva var da så viktig med å stoppe dem forrige gang at det rettferdiggjør maktbruk? At de snek på t-banen? Geir Endret 12. februar 2015 av tom waits for alice Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Forstår jeg deg rett mener du at man aldri kan forsvare å bruke makt mot et barn? Det var egentlig ment som et sleivspark til kommentaren om andre kulturer. Men uansett, jo, man kan i visse tilfeller forsvare bruk av makt mot barn. Men i dette tilfellet mener jeg de gikk altfor langt. 1 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 [...] Hvor har du hørt om dette ransforsøket? I denne tråden er det Thomas som har nevnt det. Det er også nevnt på Kvinneguiden, av en bruker som skriver akkurat det samme som Thomas. Jeg vet ikke om det er samme bruker. Hvis du leser mitt innlegg et par sider tilbake ser du at ryktet stammer fra en kommentar på en svensk nettavis. Hvis du har vært innom kommentarfeltet til VG før så regner jeg med du vet hvor lite tillitvekkende en slik kilde er. I tillegg stemmer ikke informasjonen overens med det vi vet fra før. Igjen, dette har vi vært gjennom. På toppen av dette kan du lese Mr. M sitt innlegg på forrige side, der finner han at denne kvinnen som angivelig var vitne til dette ranet (og som har et profilbilde til støtte for vaktene) tilfeldigvis har vært vitne til en annen situasjon der vektervold havnet i medias søkelys. Det er ikke rart om du ikke har fått med deg dette, tråden er lang, men det er slik rykter oppstår. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Men folk i slik bransje må da kunne ha bedre løsninger på slike situasjoner. Har de ikke håndjern, tape e.l.? Det er ikke vanskelig heller å holde et så lite barn fast bakfra. Legge det ned i bakken og en svær galte sette seg på det? Nei.De har håndjern. Spørsmålet er om det ville blitt mindre oppstyr om de hadde brukt håndjern. Det tror jeg faktisk ikke. Blant annet fordi håndjern ble brukt etter hvert i denne saken. Jeg tok meg tid til å se den første videoen igjen. Gutten ligger på ryggen mellom bena til ordensvakten, som har vekten sin på knærne. Jeg kan ikke se noen kvelningsfare, i alle fall. Det kan jo være derfor jeg ikke kunne tenkt meg å jobbe som liksom-politi.De er ikke liksom-politi, de er ordensvakter. Men at du ikke kunne gjøre det er i seg selv ikke noe argument for at det aldri må gjøres heller. Men om jeg skulle svare, så tror jeg at dersom jeg ikke klarte å holde ham igjen uten bruk av overdreven vold, så hadde jeg latt ham gå og tilkalt assistanse. Han er 9 år gammel, det er grenser for hvor farlig han kan være...Kan du definere overdreven vold? De som etterlyste gutten visste at han var nyinnvandret fremmedkulturell, rebelsk og at han ikke snakket språket, og vi får gå ut fra at de informerte politiet om det samme. Så hvorfor ba de t-banevaktene om å stoppe ham, vel vitende om at gutten ikke ville forstå hva som skjedde med ham? Nå kan det hende at institusjonen ikke ga politiet den nødvendige informasjon, eller det kan hende at politiet feilvurderte situasjonen når de ga ordren(?) til vaktene. Men til syvende og sist er det den som utfører ordren som har ansvaret for hvordan. Geir 'Ordren' er korrekt, ordensvaktene i Sverige er (ulikt vektere) pliktige å følge ordre fra politiet (ikke det samme som pålegg). Jeg har vært tydelig på at jeg ikke er ukritisk til måten gutten kontrolleres på, men det må innrømmes at man oppnådde at gutten ikke stakk av, og at han ikke kom til skade. Det bør på generelt grunnlag ikke være politiet eller vektere som tar seg av barn med problemer. Ideelt er ikke psykiatri noe som hører hjemme hos dem heller. Men vi vet begge at det ikke er mulig for samfunnet å håndtere alt slikt uten makt. Makt og tvang er deres verktøy, enten det er verbalt eller fysisk. De må løse et problem som ikke skulle vært deres problem. Hva var da så viktig med å stoppe dem forrige gang at det rettferdiggjør maktbruk? At de snek på t-banen? Geir Er det et seriøst spørsmål? Det var egentlig ment som et sleivspark til kommentaren om andre kulturer. Men uansett, jo, man kan i visse tilfeller forsvare bruk av makt mot barn. Men i dette tilfellet mener jeg de gikk altfor langt. Ikke at jeg nødvendigvis er uenig, men hva er det du mener som går for langt, hvorfor, og hvordan kunne det vært gjort? Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Og så kan svensk presse (deriblant Aftonbladet) fortelle at de to guttene forsvant igjen på mandag, og at politiet ikke engang leter etter dem. De har ifølge Expressen 1465 slike "ensamkommande flyktingbarn" på rømmen, og politiet sier at "Det är två i mängden av alla vi har efterlysta." Hva var da så viktig med å stoppe dem forrige gang at det rettferdiggjør maktbruk? At de snek på t-banen? Geir Jaja de fikk da iallefall kvittet seg med et par skattebetalere før de slapp dem videre da. Sverige er et sykt sykt land. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) De er ikke liksom-politi, de er ordensvakter. Men at du ikke kunne gjøre det er i seg selv ikke noe argument for at det aldri må gjøres heller. Jeg sier liksom-politi fordi noen har gjort et poeng av deres "begrensede politimyndighet". Loven sier følgende: "8 § För att verkställa en åtgärd får en ordningsvakt inte använda strängare medel än förhållandena kräver. Han bör i första hand söka vinna rättelse genom upplysningar och uppmaningar." Forskriften sier ifølge Wikipedia: "5 § Bestämmelser om en ordningsvakts befogenheter att använda tvångsmedel och våld finns i 1. 24 kap. 7 § och 27 kap. 4 § rättegångsbalken, 2. 24 kap. 1 och 5 §§ brottsbalken, 3. 2 § första stycket 3 lagen (1958:205) om förverkande av alkoholhaltiga drycker, 4. 14 § lagen (1964:163) om införande av brottsbalken, 5. 1 och 10 §§ lagen (1976:511) om omhändertagande av berusade perso- ner m.m., 6. 10 § 2 och 4, 10 a, 13, 19 och 29 §§ polislagen (1984:387) och 7. 4 kap. 9 § ordningslagen (1993:1617)." Så får de som føler seg kallet vurdere om handflingen var innenfor lov og forskrift. Eller man kan si at det er bra at saken nå blir etterforsket, så får vi påtalemaktens og eventuelt rettens dom, og ikke bare ulike forumbrukeres meninger om saken. 'Ordren' er korrekt, ordensvaktene i Sverige er (ulikt vektere) pliktige å følge ordre fra politiet (ikke det samme som pålegg). Problemet er at jeg ikke i de avisene jeg har lest (Sydsvenskan, Aftonbladet, Expressen og et par til) finner noe som dokumenterer at de fikk noen ordre fra politiet. Jeg vet det ble påstått tidligere i tråden at Aftonbladet hadde sagt det, men jeg sitter og "blar" i alt de har skrevet her og finner ikke noe som kan tolkes dithen. (Om noen har en link til utsagnet hos Aftonbladet så post den.) Det fremgår derimot at de ble stoppet fordi de snek på toget. Så ble politiet varslet. Kan du definere overdreven vold? Nei. Nok en god grunn til at jeg ikke bør være i den bransjen... Men nå har tilskuere reagert på voldsbruken, media har reagert, politiet har reagert (om enn i ettertid) og vaktselskapet selv har reagert. Så da antar jeg at det i ihvertfall rettferdiggjør en gransking av saken. Er det et seriøst spørsmål? Ja. Geir Endret 12. februar 2015 av tom waits for alice Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Og så kan svensk presse (deriblant Aftonbladet) fortelle at de to guttene forsvant igjen på mandag, og at politiet ikke engang leter etter dem. De har ifølge Expressen 1465 slike "ensamkommande flyktingbarn" på rømmen, og politiet sier at "Det är två i mängden av alla vi har efterlysta." Og imens har politiet tatt opp igjen søket, og politisjefen i Malmø beklager uttalelsen om at de to bare var "två i mängden": – Jag vill säga att jag beklagar dem och vill be om ursäkt för polisens räkning. Det hör inte hemma inom polisen att säga så. Det är två barn som är försvunna, de har sannolikt en traumatisk situation med sig. Det är klart att vi ser allvarligt på det och ska leta efter dem. – Att uttrycka sig så som enskilda medarbetare gjort är direkt olämpligt. – Vi har haft en diskussion och vi har nu gått ut med ett allanrop till alla patruller i Skåne om att de ska söka efter de här pojkarna och få tillbaka dem till hemmet. Polisen kovänder: ’Vi ber om ursäkt’ Edit: Det falt ut et avsnitt her, fra sammme kilde, som forteller om en mulig årsak til at de to rømte i første (og andre) omgang: Enligt uppgifter till Kvällsposten är de två pojkarna halvbröder, och skälet till att de rymde var att de ville återförenas med en tredje äldre bror, som de skiljts från vid ankomsten till Sverige. Politiet bekrefter at de har samme informasjon, og at de undersøker dette. Geir Endret 12. februar 2015 av tom waits for alice Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Som flere alt har påpekt her i tråden: "På nätet sprids rykten om vad de två småpojkarna som brutalt togs om hand av ordningsvakter ska ha gjort innan de kom till Malmö Central. Ett inlägg på Facebook beskriver hur pojkarna på tåget sparkade resenärer, slogs och bet en person så att blodvite uppstod. Men inlägget är inte skrivet av någon som var på tåget - utan av en kvinna som är gift med en ordningsvakt." "Stephan Söderholm på polisens ledningscentral känner inte alls igen uppgifterna om att någon skulle ha blivit fysiskt angripen av pojkarna. – De kanske har varit lite stökiga, men något mer än så känner jag inte till. Inte heller åklagaren som utreder händelsen på Malmö Central känner till uppgifterna om att pojkarna skulle ha gått till fysiskt angrepp mot någon." Falska rykten om Malmöpojkar Geir Lenke til kommentar
TweedyBee Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 Jeg personlig syntes ikke ordningsvakten var så brutal som media skulle ha det til. Ordningsvakten satt seg på gutten noe jeg syns var rett avgjørelse, istede får å begynne å bøye på ledd for å få ungen i lås. (noe man bør være to personer til) Sette seg på et barn er uakseptabelt under alle omstendigheter. Det er groteskt og må jo være en svært flau handling å gjøre. "slag og spark" fra en 9 åring må man også nesten tåle, det er ikke noe en voksen man vil merke noe av. Å sette seg på en niåring er uakseptabelt under alle omstendigheter. virkelig? Hva om denne gutten faktisk ranet en 80 år gammel dame? Hva om gutten var psykotisk og var en fare for seg selv og andre? Men han får vel bare gå fordi han er bare 9år... Er utrolig hvordan folk beskytter denne ungen uten å vite hva som har skjedd i forkant av basketaket. Ta deg en tur ut på barnevernsvakten så kan du få se barn i alle aldre bli fysisk holdt igjen og lagt i baken. Eller du kan dra en tur ut på en av de mange ungdomsinstitusjon rundt om i landet å se det samme.b 3 Lenke til kommentar
TweedyBee Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 [...] Hvor har du hørt om dette ransforsøket? I denne tråden er det Thomas som har nevnt det. Det er også nevnt på Kvinneguiden, av en bruker som skriver akkurat det samme som Thomas. Jeg vet ikke om det er samme bruker. Hvis du leser mitt innlegg et par sider tilbake ser du at ryktet stammer fra en kommentar på en svensk nettavis. Hvis du har vært innom kommentarfeltet til VG før så regner jeg med du vet hvor lite tillitvekkende en slik kilde er. I tillegg stemmer ikke informasjonen overens med det vi vet fra før. Igjen, dette har vi vært gjennom. På toppen av dette kan du lese Mr. M sitt innlegg på forrige side, der finner han at denne kvinnen som angivelig var vitne til dette ranet (og som har et profilbilde til støtte for vaktene) tilfeldigvis har vært vitne til en annen situasjon der vektervold havnet i medias søkelys. Det er ikke rart om du ikke har fått med deg dette, tråden er lang, men det er slik rykter oppstår. Som jeg sa "jeg har ikke oppdatert meg, og jeg vet ikke hva som har skjedd" Jeg sa heller aldri at gutten HADDE ranet noen. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Nei, du skrev at du hadde hørt det. Jeg forklarte hvorfor det etter all sannsynlighet er tull, så slipper du å sjekke ut det. Du har ikke oppdatert deg, så jeg oppsummerte. All good? Endret 12. februar 2015 av Sheasy Lenke til kommentar
TweedyBee Skrevet 12. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2015 Nei, du skrev at du hadde hørt det. Jeg forklarte hvorfor det etter all sannsynlighet er tull, så slipper du å sjekke ut det. Du har ikke oppdatert deg, så jeg oppsummerte. All good? ja den er grei Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Å sette seg på en niåring er uakseptabelt under alle omstendigheter. virkelig? Ja . Under alle omstendigheter. Det tar seg rett og slett fryktelig perverst ut for en voksen å sette seg på/over et barn. En voksen klarer holde en liten 9-åring fast på annen mer anstendig måte. Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Perverst? Jeg oppfattet ikke det som perverst. Det er helt utrolig hvor mange som mener noe uten å ha noe erfaring med lignende situasjoner. (Det er en antagelse jeg gjør, for de fleste som HAR vært i lignende situasjoner vet hvor vanskelig det er.) Det ser som noen sier nesten alltid brutalt ut når man må legge noen i bakken, og jo mer personen kjemper imot, jo mer styrke må man jo naturligvis bruke. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) når jeg gjorde faenskap som unge så ble jeg filleristet av og til, kanskje vi kastet moreller på vinduet til han sure fyren i huset nedi veien, kanskje kastet vi egg på en bil, kanskje tok vi med oss fjernkontrollen og skiftet kanal på tvn til naboen mens han så på... ja, du fikk deg en skjennepreken av og til og det satte en støkk i deg..... ingen har tatt skade av det. lærere idag har ikke lov til å heve stemmen mot barn engang, grøss jeg gruer meg til mine barn skal gå på en slik skole hvor dem ikke får oppleve spekteret av følelser men skal kun bli pensnakket til å sitte stille.... må jo bli psykopater hele gjengen. en bok smelt i pulten og "hold kjeft!!" så har ungen lært.... ingen skade skjedd... Endret 12. februar 2015 av Henrik2k Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Tydelig at du ikke har vokst opp i en kultur som har sans for folkeskikk, slik du oppførte deg Henrik. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Som en eldre mann sa til meg: Jeg oppførte meg bra på skolen. Hvis vi gjorde noe galt, ga læreren oss juling. Hvis foreldrene våre oppdaget at vi kom hjem med blåmerker fra skolen, vanket det en ny omgang juling fordi vi hadde oppført oss så dårlig at læreren hadde gitt oss juling. Jeg valgte derfor å oppføre meg bra på skolen. En av grunnene til at lærere som i øyekroken ser at elever slåss i skolegården, tar noen raske skritt vekk fra situasjonen, er nettopp fordi det vet at risikoen for å tape noe er så stor. Bare det å holde en elev fast som spreller for å komme løs, kan skape blåmerker på armen til eleven. Da er det bedre å gå i en annen retning og heller vise til dokumenter som viser at skolen tar mobbing på alvor. Å plystre litt mens en går i motsatt retning for å finne noe å være opptatt med, er en fin måte å unngå å bli stemplet som voldsmann på. Etter hvert blir en også temmelig flink til å plystre fordi en får mye øvelse. Jeg mener at det George Carlin i en av sine stand-ups kalte "child worship", har gått for langt. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Som en eldre mann sa til meg: Jeg oppførte meg bra på skolen. Hvis vi gjorde noe galt, ga læreren oss juling. Hvis foreldrene våre oppdaget at vi kom hjem med blåmerker fra skolen, vanket det en ny omgang juling fordi vi hadde oppført oss så dårlig at læreren hadde gitt oss juling. Jeg valgte derfor å oppføre meg bra på skolen. En av grunnene til at lærere som i øyekroken ser at elever slåss i skolegården, tar noen raske skritt vekk fra situasjonen, er nettopp fordi det vet at risikoen for å tape noe er så stor. Bare det å holde en elev fast som spreller for å komme løs, kan skape blåmerker på armen til eleven. Da er det bedre å gå i en annen retning og heller vise til dokumenter som viser at skolen tar mobbing på alvor. Å plystre litt mens en går i motsatt retning for å finne noe å være opptatt med, er en fin måte å unngå å bli stemplet som voldsmann på. Etter hvert blir en også temmelig flink til å plystre fordi en får mye øvelse. Jeg mener at det George Carlin i en av sine stand-ups kalte "child worship", har gått for langt. Du fremmer indirekte en påstand om at fysisk avstraffelse i skolen gir gunstige resultater. Dette er det forsket mye på, hva med å referere til noe som støtter opp om det du sier? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå