Tåkefyrste Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Foreldreløse flyktninger som oppfører seg slik får absolutt null sympati fra meg. Selv om det i utgangspunktet er synd på dem. Ville det vært noen forskjell om barnet hadde vært etnisk Norsk, med foreldre? Det var et svar til posten over meg som nevnte akkurat foreldreløse flyktninger. Nei, det er irrelevant med etnisitet, barnet hadde fått akkurat like lite sympati fra meg om det var etnisk svensk. Når det er nevnt så spørs det forøvrig om saken det i det hele tatt hadde fått mediedekning om dette var faktum. Jeg har mine tvil, spesielt i et sinnsykt sverige som leter etter rasisme dag inn og dag ut. 1 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Foreldreløse flyktninger som oppfører seg slik får absolutt null sympati fra meg. Selv om det i utgangspunktet er synd på dem. Ville det vært noen forskjell om barnet hadde vært etnisk Norsk, med foreldre? Det var et svar til posten over meg som nevnte akkurat foreldreløse flyktninger. Nei, det er irrelevant med etnisitet, barnet hadde fått akkurat like lite sympati fra meg om det var etnisk svensk. Når det er nevnt så spørs det forøvrig om saken det i det hele tatt hadde fått mediedekning om dette var faktum. Jeg har mine tvil, spesielt i et sinnsykt sverige som leter etter rasisme dag inn og dag ut. Joda, det ville den. Slikt stoff er populært stoff i Sverige. Ordensvaktene har politimyndighet, men morsomt nok er det ikke alle som innser det. Jeg minnes til og med en sak der ordensvakter ble tiltalt for legemsfornærmelse og frihetsberøvelse. Saken ble kastet ut av retten. Påtalejuristen hadde på ett eller annet vis prestert å ikke forstå at de hadde politimyndighet, og kunne utøve makt i den konteksten de gjorde på lik linje med en politibetjent. Når påtalejurister bæsjer såpass på leggen er det bare å forvente at kollegene mine i svensk presse ikke vet opp ned på det aktuelle lovverket. Sånn på generelt grunnlag. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Tror du det påvirker reaksjonene nevneverdig? Jeg var en av de som ikke visste om denne politimyndigheten, men jeg kan ikke se hvorfor det skal gjøre en forskjell. Om noe gjør det saken verre. Politimyndighet etter et kurs på to uker? Det er skremmende. Jeg er forøvrig enig i at det hadde vært reaksjoner uavhengig av etnisitet. Som gjentatt i det kjedsommelige er det snakk om et ni år gammelt barn. Så klart (heldigvis) skaper det reaksjoner. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Tror du det påvirker reaksjonene nevneverdig? Jeg var en av de som ikke visste om denne politimyndigheten, men jeg kan ikke se hvorfor det skal gjøre en forskjell. Om noe gjør det saken verre. Politimyndighet etter et kurs på to uker? Det er skremmende. Jeg er forøvrig enig i at det hadde vært reaksjoner uavhengig av etnisitet. Som gjentatt i det kjedsommelige er det snakk om et ni år gammelt barn. Så klart (heldigvis) skaper det reaksjoner. Skremmende? Det har vi da i Norge også. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Det har jeg aldri hørt om. Lov om vaktvirksomhet §12 sier følgende: Den som utfører vakttjeneste, har ingen adgang til bruk av fysisk makt utover den enhver har adgang til, jf. straffeloven § 48 og straffeprosessloven § 176 første ledd, jf. § 170 a. Vakttjeneste skal utføres ubevæpnet. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2001-01-05-1 Jeg ser heller ikke hvordan det er relevant i forhold til mitt innlegg over, uavhengig av hva som er riktig. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 (endret) Det har jeg aldri hørt om. Lov om vaktvirksomhet §12 sier følgende: Den som utfører vakttjeneste, har ingen adgang til bruk av fysisk makt utover den enhver har adgang til, jf. straffeloven § 48 og straffeprosessloven § 176 første ledd, jf. § 170 a. Vakttjeneste skal utføres ubevæpnet. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2001-01-05-1 Jeg ser heller ikke hvordan det er relevant i forhold til mitt innlegg over, uavhengig av hva som er riktig. Jeg snakker ikke om vektere. Svenske vektere har forøvrig heller ikke mer myndighet enn norske vektere. Arrestforvarere, grensekontrollører, politiets utlendingsenhet osv, tildeles begrenset politimyndighet uten krav til utdanning. Tror faktisk kurset er kortere enn vekterkurset. Man kan også jobbe som vikar i Kriminalomsorgen uten noe som helst utdanning. Norge er ikke noe bedre. Endret 14. mars 2015 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 (endret) Det er desverre penger å spare for det offentlige ved å delegere politimyndighet til folk uten nødvendig utdannelse. Så ja, da blir det sånn at alle slags grupper, fra parkeringsvakter til tollere får "begrenset politimyndighet" på gitte områder. Helt uten noen "fagkunnskap". Geir Edit: Falt ut noen ord. Endret 14. mars 2015 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 (endret) Jeg snakker ikke om vektere. Svenske vektere har forøvrig heller ikke mer myndighet enn norske vektere. Arrestforvarere, grensekontrollører, politiets utlendingsenhet osv, tildeles begrenset politimyndighet uten krav til utdanning. Tror faktisk kurset er kortere enn vekterkurset. Man kan også jobbe som vikar i Kriminalomsorgen uten noe som helst utdanning. Norge er ikke noe bedre. Jeg snakker om ordensvakter, det er vel rimelig klart? Endret 14. mars 2015 av Sheasy Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 28. mars 2015 Del Skrevet 28. mars 2015 Togsnikeren løfter hodet, og blir preset ned igjen, og ikke hardt. Ser verre ut en det er. Han skal jo holdes til politiet kommer. Og han har sparket etter vakten! Slipper ikke løs slike under bare fordi de gjør motstand! På tide at han ble tatt og får en lærepenge! Det er dette jeg også ser. Man får inntrykket av at vekteren bevisst og direkte dunker hodet i bakken ut fra mange beskrivelser, men slik det ser ut på videoen dyttes overkroppen ned igjen etter at gutten prøver å komme seg opp, og deretter berører hodet gulvet. Ellers er det få forslag til hvordan vekteren kunne ha hatt kontroll på gutten på andre måter. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 28. mars 2015 Del Skrevet 28. mars 2015 Ellers er det få forslag til hvordan vekteren kunne ha hatt kontroll på gutten på andre måter.Har vel kommet forslag om at man bare kunne snakket enda litt mer med gærningen så hadde alt ordnet seg. Man kunne løpt etter han mens man anmodet på det sterkeste at han roet seg ned og stoppet. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Da er saken henlagt som 'intet straffbart forhold' – Jag gör den bedömningen att de har rätt att använda det våld de använt, sier påtaleansvarlig i saken. Saken henlagt, slik det ut fra faguttalelser var naturlig å anta. G.W. tar sjelden feil om slikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå