Gå til innhold

Ordningsvakt pågriper niåring og dunker hodet i steingulv

Anbefalte innlegg

Riktig så trivelig niåring det her, han hadde nok slått seg til ro med noen bryske ord:

Videoklippet viser at niåringen blir stadig mer urolig. Han havner i håndgemeng med en av vekterne, og ifølge kriminologen biter han ham i armen.

- Han biter hull i jakka og gjennom genseren hans. Han måtte oppsøke legevakta for å få stivkrampesprøyte, forteller sier Persson.

http://www.dagbladet.no/2015/03/11/nyheter/utenriks/sverige/38156015/

I tillegg til at han fortsetter å være aggressiv mot politiet, selv etter å ha blitt påført håndjern.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om vaktene i dette tilfellet brukte for hard makt så blir de stilt for retten. Om de ikke gjør det, som videoene tyder på ,sammen med ekspertuttalelser, så blir det ingen etterforskning.

Det forutsetter at det faktisk blir noen etterforskning. Se Monika-saken her Bergen som eksempel på det motsatte.

Som en kuriositet kan det nevnes at han (Leif G.W. Persson, forøvrig også en svært dyktig krimforfatter) er den som rent konkret skrev den svenske knivloven. Altså skrev det fysiske lovverket. Bare for å understreke at Leif G.W. Persson på alle måter er en ganske ekvipert kommentator som har vært med veldig lenge, og vet hva han snakker om.

Men noen ekspert på barnepsykologi er han kanskje ikke.

'Dessverre' blir en oppfatning.

Selvsagt. Det er min høyst subjektive oppfatning om at når politiets (og i dette tilfellet ordensvakters) handlinger er omstridt, så bør det etterforskes, slik at domstolene om nødvendig kan gjøre den grenseoppgangen.

Om du er uenig med meg skal du selvfølgelig få være det.

Tusen takk! :wee:

Det vet du faktisk ikke, det blir en spekulasjon.

Det er vel strengt tatt det vi driver med alle sammen her. Vi var ikke til stede, og vi er ikke barnepsykologer. Vi er nøyaktig den samme opinionen som enkelte her ikke fester tiltro til i Sverige. Og det er nettopp derfor jeg ønsker at sake skal prøves for de som er valgt til å dømme i slike saker.

Riktig så trivelig niåring det her, han hadde nok slått seg til ro med noen bryske ord:

Det er da irrellevant om vi synes han er "trivelig" eller ikke...? Barn sparker og slår og biter når de blir redde og oppjaget, slik er det. De har ikke så stort register for sivilisert meningsutveksling i slike situasjoner. Selv min kone som er lærer og kjenner sine elever kan oppleve at den eleven som sitter på fanget og forteller "hemmeligheter" den ene dagen, går bananas den neste når han føler seg presset opp i et hjørne. Min kones løsning: Ikke press dem opp i hjørner. De er barn, ikke forbrytere.

Alt det tyder på er en vanskelig fortid hvor man ikke har har hatt de samme muligheter til sosialisering som barn i stabile familier i fredelige land har.

Sammenligningen med fulle damer skal du få ha. Gutten er ikke voksen, og han er ikke full eller ruset. Han er 9 år og omringet.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det forutsetter at det faktisk blir noen etterforskning. Se Monika-saken her Bergen som eksempel på det motsatte.

Det blir en absurd og meningsløs sammenligning.

For å sette det litt på spissen, så er denne saken litt som om en elektrikerlærling monterte en stikkontakt.

Mens han holder på med det filmes han i lav oppløsning og uskarpt av noen som arbeider som kokk. Samtidig er det en blomsterdekoratør, en lærer, fire skoleelever i ungdomsskolen og en miljøarbeider fra den lokale ungdomsklubben som alle sammen roper og skriker om at han monterer stikkontakten feil. De blir skikkelig opprørte. Elektrikeren kommer bort og ser på arbeidet til lærlingen, og finner det tilfredstillende, og ber ham om å gjøre seg ferdig med arbeidet.

I ettertid går bomsterdekoratøren, kokken, læreren, en av skoleelevene fra den lokale ungdomsskolen, miljøarbeideren og 14 andre som ikke var der, men som har sett kokkens uklare video til eieren av bygget og sier at lærlingen har montert kontakten feil. Og siden det nå står mer enn tyve personer foran huseieren som alle sammen oier seg og mener at arbeidet ble gjennomført feil, så bestemmer han seg for å få noen til å demontere kontakten - bare for sikkerhets skyld.

Dette er ikke søkt. Dette er en ganske god allegori for hva som har skjedd i denne saken. Folk reagerte i sin tid på vektersaken fra Oslo sentrum (salattyven). Om du ser etter i tråden om den saken (fra 2006, tror jeg det var), så oppdager du at jeg reagerte med avksy og mente dette var uakseptabelt og burde være straffbart. Jeg visste ikke hva jeg snakket om. Jeg hadde anledning til å tilbringe en del tid sammen med noen politifolk rundt den tiden, og de fortalte meg kontant akkurat det etterforskningen i ettertid konkluderte med: Det var ikke noe galt med den pågripelsen. Men pågripelser ser aldri pene ut.

I vår ligning er ordensvakten lærlingen, politifolkene er elektrikeren og de som anmeldte er forholdsvis godt representert ved de jeg viser til over, i at de ikke vet hva de snakker om og i et flertall av tilfellene ikke engang var til stede.

Men noen ekspert på barnepsykologi er han kanskje ikke.

Nei, det er det heller ingen som har hevdet. Men det er ikke meningen at kriminologen skal være ekspert på barnepsykologi, ei heller ordensvaktene eller politiet. De skal forstå hvordan man de-eskalerer konflikter. Og det gjør de ofte bedre enn folk som ikke arbeider med aggressive folk til daglig. Du blir flink til det når du har blitt ropt på av fulle folk profesjonelt i noen år, du får nesten ta meg på ordet.

Men psykologi og de-eskalering går dårlig når man ikke snakker samme språk. Dessuten forsøkte de å holde igjen gutten med en mild grad av makt. Det gikk ikke. Gutten ble voldelig, sparket, bet og spyttet. Da er det ikke ordensvaktens jobb å iverksette psykososiale tiltak, da er det hans oppgave å trygt og uten bruk av unødvendig vold å fryse situasjonen og holde barnet fast. Og det gjøres i mine øyne på en ganske skånsom måte.

Selvsagt. Det er min høyst subjektive oppfatning om at når politiets (og i dette tilfellet ordensvakters) handlinger er omstridt, så bør det etterforskes, slik at domstolene om nødvendig kan gjøre den grenseoppgangen.

Grenseoppdragningen er nok gjort for lengst. Det er både i Norge og Sverige masse rettsavgjørelser som setter grenser for maktbruk, og rammer for hvordan makt kan anvendes, som får anvendelse under en lovlig tjenestehandling eller en lovlig pågripelse. Når politiet henlegger det på autopilot er det selvsagt på bakgrunn av denne historikken.

Det er vel strengt tatt det vi driver med alle sammen her. Vi var ikke til stede, og vi er ikke barnepsykologer. Vi er nøyaktig den samme opinionen som enkelte her ikke fester tiltro til i Sverige. Og det er nettopp derfor jeg ønsker at sake skal prøves for de som er valgt til å dømme i slike saker.

Et generelt problem med dagens samfunn er at man lærer myndighetspersoner, enten de har offentlig myndighet eller ei, å ta visse forholdsregler uansett. Det kan ofte føre til uheldige situasjoner, der folk føler seg forulempet. For eksempel er det ikke alle som liker det når jeg ber folk om å gå et lite stykke bakover når de er hissige og nære nok til å skalle meg. Jeg gjør det fordi det er svært mild maktbruk, og fordi det før eller siden fra en eller annen kommer en springskalle. Et annet, og i mine øyne større problem, er når man øyeblikkelig skal sette håndjern på noen bare fordi de er fysisk utagerende og truende. Lovlig, men i mine øyne unødvendig i mange situasjoner.

I denne situasjonen er det samme aspekt som slår inn. Men jeg synes ikke dette er unødvendig.

Hvorfor skulle han plutselig slutte da? Han går fra å være omringet til å bli presset i bakken til å bli lenket, og da skal en niåring tenke at "Nei, nå er det ikke mer å være redd for"...?

Det er naturlig at han er aggressiv og redd. Men det betyr ikke at han av den grunn skal få gjøre som han vil, når det går utover andre og hans egen sikkerhet. Det er det dette handler om, ikke om han fortjente det ene eller andre. For min egen del kommer min indre Haakon Lie frem når folk sier at folk fortjener å få litt juling. Det er en fullstendig misforståelse av hva lovlig og etisk riktig bruk av makt er..

:)

Endret av Simon Aldra
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg var ikke tilstede, du var ikke til stede, Vice og Thomas var ikke tilstede. I denne saken er vi alle "blomsterdekoratører" og "miljøarbeidere". Jeg forstår dine prinsipielle innvendinger, selv om jeg ikke deler dem. Men slik får det være.

Hvilke sammenligninger som er meningsfulle eller ikke får den enkelte vurdere. Jeg sammenlignet dog ikke sakene, bare påpekte at hvis en sak ikke blir etterforsket, så kan man heller ikke konkludere med at ikke noe var galt. Det var mitt ankepunkt mot påstanden til Vice.

Lenke til kommentar

Videoklippet viser at niåringen blir stadig mer urolig. Han havner i håndgemeng med en av vekterne, og ifølge kriminologen biter han ham i armen.

- Han biter hull i jakka og gjennom genseren hans. Han måtte oppsøke legevakta for å få stivkrampesprøyte, forteller sier Persson.

Jupp, han oppfører seg som en neandertaler og blir behandlet deretter. Herlig med hele historien og ikke bare den som passer "det stakkars barnet" best.

Nå er jeg spent på hvordan SJW'ene her inne skal forsvare han videre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var ikke tilstede, du var ikke til stede, Vice og Thomas var ikke tilstede. I denne saken er vi alle "blomsterdekoratører" og "miljøarbeidere". Jeg forstår dine prinsipielle innvendinger, selv om jeg ikke deler dem. Men slik får det være.

Du gjorde på et tidspunkt et poeng ut av at saken blir etterforsket. Da gjør jeg et poeng ut av at det ikke sier oss så mye, siden personer uten noen forståelse for lovlig bruk av makt i affekt har levert symbolske anmeldelser, og det da går politikk i saken. Så da kan politiet se gjennom videoene igjen, avhøre øyenvitner (som sannsynligvis ikke gir noe særlig man ikke visste om fra før), de kan så overlevere en perm med avhør og analyse av videoopptak til en anklager, som så kan lese gjennom det og henlegge saken. Det vil forbause meg om det tas ut tiltale.

Poenget mitt er at politiet er elektrikeren, og at de kan se at dette ikke er straffbart fordi de har sett flere hundre anmeldte saker om påstått unødvendig eller straffbar bruk av makt. De kjenner til rammene for maktbruk, og kan med en svært stor grad av sikkerhet si at det å holde fast en voldelig person ikke er unødvendig bruk av makt.

På samme måte som en elektriker kan ta en rask titt på den monterte stikkontakten og si at det ikke er noe som er feil. En elektrikerlærling kan se den dårlige videoen og konkludere med at videomaterialet som finnes i utgangspunktet ikke viser noen feil.

Hvilke sammenligninger som er meningsfulle eller ikke får den enkelte vurdere. Jeg sammenlignet dog ikke sakene, bare påpekte at hvis en sak ikke blir etterforsket, så kan man heller ikke konkludere med at ikke noe var galt. Det var mitt ankepunkt mot påstanden til Vice.

Saken ble etterforsket. Og politiet (som er fagekspertene på bruk av makt, som sagt) mente bevismaterialet var så åpenbart at de henla saken samme dag. Det burde si ganske mye.

Jupp, han oppfører seg som en neandertaler og blir behandlet deretter. Herlig med hele historien og ikke bare den som passer "det stakkars barnet" best.

Det er synd på barnet. Selv om du selvfølgelig er kynisk nok til å late som om det ikke er synd på barn som er foreldreløse flyktninger.

Men at det er synd på barnet endrer ikke det at bruken av makt virker å være forholdsmessig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Foreldreløse flyktninger som oppfører seg slik får absolutt null sympati fra meg. Selv om det i utgangspunktet er synd på dem.

Dette er en bagatell sett i forhold til den oppveksten mange, om ikke de fleste av disse kan ha opplevd. Der og da er det selvfølgelig riktig å stanse oppførselen kontant med den makten som er nødvendig, men utover det har jeg stor sympati for guttene. Deres situasjon er vanskelig, uansett hvor mye hjelp man gir dem. Og ofte kan det vel bli litt i minste laget av hjelp også. Men det betyr uansett ikke at de skal få lov til å skade folk bare fordi de er barn, det skal de selvfølgelig ikke. Ikke der og da, i alle fall.
Lenke til kommentar

Nå er vel stort sett både "krigerne" og de som slenger seg på for cred'ens skyld godt plassert på motsatt side i denne tråden. Her som så ofte på forumet går det sport i å være Charlie Bronson bak tastaturet.

Så er det synd på Simon Aldra og et par andre som blir fanget i midten...

Lenke til kommentar

Saken ble etterforsket. Og politiet (som er fagekspertene på bruk av makt, som sagt) mente bevismaterialet var så åpenbart at de henla saken samme dag. Det burde si ganske mye.

Det sier meg helt ærlig ingen verdens ting. Politiet her på berget henlegger vinningskriminalitet med kjent gjerningsmann. Jeg antar at svensk politi ikke er så mye bedre stilt på ressurser til å ta "fillesaker" på alvor.

Min fortsåelse var ellers at den ble summarisk henlagt. Den har forsåvidt ikke vært etterforsket ennå i ettertid heller, om vi skal tro svensk presse, man har blant annet ennå ikke avhørt de to guttene om saken. "Vi har tre måneder max på oss", sier påtalemyndigheten. De skal visst skynde seg å gjøre det nå. (Guttene er nå i Danmark, uvisst hvorfor.)

Det vil som sagt forbause meg også om det tas ut tiltale. I så fall kanskje man burde vurdere nye regler for "elektriske installasjoner" der borte. Og kanskje trene ordensvaktene (politiet burde ha det allerede) i hvordan man håndterer barn. Det er bekymringsfullt at "elektrikerne" i dette tilfellet ikke har andre verktøy å bruke mot små barn enn de har mot fulle folk med kniv...

GW, som han tydeligvis kalles på folkemunne har da også fått kritikk for sin "ekspertkommentar" fra blant anet Redd Barna, som sier nettopp det, og at hvis det anses som påkrevet så må man skjerpe loven.

Lenke til kommentar

Ikke engang hundebitt går alltid gjennom klær. Så at denne guttungen angivelig skal ha bitt gjennom ei arbeidsjakke + en genser synes jeg fremstår noe besynderlig. :hmm:

Men bortsett fra det, greier jeg ikke å se tidspunktet eller "beviset" i den nye overvåkingsvideoen som viser dette?

Lenke til kommentar

Så er det synd på Simon Aldra og et par andre som blir fanget i midten...

Nåjo. Det pleier å ordne seg. ;)

Det sier meg helt ærlig ingen verdens ting. Politiet her på berget henlegger vinningskriminalitet med kjent gjerningsmann. Jeg antar at svensk politi ikke er så mye bedre stilt på ressurser til å ta "fillesaker" på alvor.

De henlegger det ikke som intet straffbart forhold med kjent gjerningsmann. Det er i alle fall min oppfatning av hva som ble fremstilt etter anmeldelsen.

Min fortsåelse var ellers at den ble summarisk henlagt. Den har forsåvidt ikke vært etterforsket ennå i ettertid heller, om vi skal tro svensk presse, man har blant annet ennå ikke avhørt de to guttene om saken. "Vi har tre måneder max på oss", sier påtalemyndigheten. De skal visst skynde seg å gjøre det nå. (Guttene er nå i Danmark, uvisst hvorfor.)

Min forståelse var vel heller at de så gjennom videoene, og ikke fant noe muffens. Så spurte de legen, og han fant ikke noe galt med dem. Og da henla de det.

Det vil som sagt forbause meg også om det tas ut tiltale. I så fall kanskje man burde vurdere nye regler for "elektriske installasjoner" der borte. Og kanskje trene ordensvaktene (politiet burde ha det allerede) i hvordan man håndterer barn. Det er bekymringsfullt at "elektrikerne" i dette tilfellet ikke har andre verktøy å bruke mot små barn enn de har mot fulle folk med kniv...

Det er en vanlig problemstilling. Det er vanskelig å vite hvordan en utdannelse på 80 timer skal kunne inkludere veldig mye som er rettet særskilt mot barn. Jeg vil tro at å inngripe mot barn som i denne situasjonen for det første er relativt uvanlig, men også at det sjelden er behov for så mye makt. Så blir det jo også et spørsmål om det de gjorde var feil uansett.

GW, som han tydeligvis kalles på folkemunne har da også fått kritikk for sin "ekspertkommentar" fra blant anet Redd Barna, som sier nettopp det, og at hvis det anses som påkrevet så må man skjerpe loven.

Å skjerpe loven ser jeg ikke som verken nødvendig eller ønskelig. Unntaksparagrafene bør være så diffuse som mulig, av forskjellige årsaker. At G.W. angripes av aktivister er såvisst ikke noe nytt. Han og Jan Guillou var fritt vilt i svensk kulturdebatt på 80- og 90-tallet. De oppfattes av mange som noe patriarkalske litt for maskuline. Begge er glad i jakt, og var sterke motstandere av den bølgen av feilaktige overgrepsdommer som kom på 90-tallet. Derfor er de i høyeste grad elsk-hat-personer i svensk offentlighet.

Ikke engang hundebitt går alltid gjennom klær. Så at denne guttungen angivelig skal ha bitt gjennom ei arbeidsjakke + en genser synes jeg fremstår noe besynderlig. :hmm:

Men bortsett fra det, greier jeg ikke å se tidspunktet eller "beviset" i den nye overvåkingsvideoen som viser dette?

Da er vi inne på spørsmålet om vi tror ordensvakten lyver om dette. Det tror ikke jeg. YMMV.

Lenke til kommentar

Da er vi inne på spørsmålet om vi tror ordensvakten lyver om dette. Det tror ikke jeg. YMMV.

Å tro eller ikke tro er en ting, men hele vinklingen i Dagbladet storyen er at det har dukket opp nye bevis. Man refererer til Leif GW Person:

- Han biter hull i jakka og gjennom genseren hans. Han måtte oppsøke legevakta for å få stivkrampesprøyte, forteller sier Persson
Jeg bare spurte hvornår er det vi ser det?
Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Det er en niåring. Det er kortere tid siden han drakk pupp enn det er til han kan stemme. Det er kortere tid siden han gikk i barnehagen (om han gjorde det) enn det er til han får hår nedentil. Han har levd under halvparten så lenge som en gjennomsnittlig norsk rødruss, han kom nylig til Sverige som enslig flyktning uten foreldre, snakker ikke språket og var på rømmen fra en institusjon der de var tvangsplassert.

Så legges han i gulvet av fremmede voksne menn som vrir armene rundt på ham, og når de endelig drar han opp sparker han etter dem. Og alt enkelte ser er "voldelig oppførsel fra unge"...?

Her har du noen gode poenger.

Hvor lenge har han vært i Sverige? kanskje kommer han fra ett land hvor arrestasjon er lik sporløst forsvunnet og tortur er vanlig? Ikke rart om en ni åring blir livredd da.

Vet vi hvordan han mistet sine foreldre? Kan de ha vært offer for politivold? Masse spekulasjoner her, men kan vi utelukke slikt?

Ser ikke noe farlig eller overdreven voldsbruk her, men ouch, det er mye overdreven voldsbruk og maktmissbruk blant offentlige tjenestemenn (og kvinner), spesielt i USA om vi ser på vestlige land. Og de ser vi opp til, og slik det er der, ønsker jeg ikke i Norge.Men desverre tar politikerne veldig mye etter USA

Lenke til kommentar

Hvor lenge har han vært i Sverige? kanskje kommer han fra ett land hvor arrestasjon er lik sporløst forsvunnet og tortur er vanlig? Ikke rart om en ni åring blir livredd da.

Vet vi hvordan han mistet sine foreldre? Kan de ha vært offer for politivold? Masse spekulasjoner her, men kan vi utelukke slikt?

Det virker ikke som at så mye av dette er offentliggjort. Det lille jeg har funnet er at de to brødrene bare hadde vært i Sverige en kort tid, og at de var på rømmen for å lete etter en eldre bror de var blitt skilt fra ved ankomst. Foreldrene vet vi lite om, det er ingen som har sagt noe om at de ikke er i live. Men nå har jeg ikke lest alt som er å lese om dette da.

Edit: De er visstnok fra Marokko.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Det virker ikke som at så mye av dette er offentliggjort. Det lille jeg har funnet er at de to brødrene bare hadde vært i Sverige en kort tid, og at de var på rømmen for å lete etter en eldre bror de var blitt skilt fra ved ankomst. Foreldrene vet vi lite om, det er ingen som har sagt noe om at de ikke er i live. Men nå har jeg ikke lest alt som er å lese om dette da.

Edit: De er visstnok fra Marokko.

Ok, var nok litt for rask til å trekke konklusjon om at foreldrene måtte være døde. Men uansett så synes jeg mange faller litt for lett i den boblen om at politiet er sannheten,makten og æren. De kan vist i manges øyne ikke gjøre feil.

Det er en stor og betydelig ukultur innen politiet, at man inrømmer ikke feil og man tyster ikke på en annen kolega, uansett. Dette er farlige holdninger, men det kan virke som om folk flest er blinde for det.

I denne situasjonen ser jeg dog ingen overdreven maktbruk, bare så det er sagt, men å stemple guttungen som en kriminell som bare får som fortjent, er å dra det litt vel langt ja. Tipper du har helt rett i at han er fryktelig redd.

Det tror jeg majoriteten av oss også hadde vært, om vi ble arrestert i ett land hvor tortur er helt vanlig, vi ikke forstår språket, og kanskje ikke forstår,eller er eniig i at man har gjort noe galt. Tror og jeg hadde kjempet for livet da. Og kanskje tror dene niåringen at han vil bli utsatt for vold? Hva vet vi?

PS Kanskje det ser ut som om jeg argumenterer mot deg? Det gjør jeg ikke, er for det meste enig i det du skriver i denne tråden :)

Lenke til kommentar

Å tro eller ikke tro er en ting, men hele vinklingen i Dagbladet storyen er at det har dukket opp nye bevis. Man refererer til Leif GW Person:

- Han biter hull i jakka og gjennom genseren hans. Han måtte oppsøke legevakta for å få stivkrampesprøyte, forteller sier Persson

Det fremgår ikke av videoen. Leif G.W. Persson henviser til annen informasjon når han intervjues om det.

Vi ser det ikke. GW hevder å sitte på annen uspesifisert informasjon...

"Jeg vet noe som ikke dere vet!"

Og det gjør han nok også. I den forstand at han gjerne kjenner folk han kan ringe som ikke ser på det som veldig upassende å si slikt til en gammel røver. Han er heller ikke noen Expressen-journalist, for å ha det sagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...