Gå til innhold

Ordningsvakt pågriper niåring og dunker hodet i steingulv

Anbefalte innlegg

Jaja, ser man der ja. Som jeg sa tidligere: Oppfører man seg normalt er det ingen grunn til at man skal havne i håndgemeng med ordensvakter. Er man ute etter bråk, så blir det bråk. Skam dere alle dere som forsøkte å hausse opp denne situasjonen og gjøre det til noe annet enn det det var.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaja, ser man der ja. Som jeg sa tidligere: Oppfører man seg normalt er det ingen grunn til at man skal havne i håndgemeng med ordensvakter. Er man ute etter bråk, så blir det bråk. Skam dere alle dere som forsøkte å hausse opp denne situasjonen og gjøre det til noe annet enn det det var.

Han var fortsatt en liten gutt. Og at han var "ute etter bråk" er din påstand.

Han som på slutten kommenterer at han blir overrasket dersom ikke saken blir henlagt er kriminologiprofessor.

Jeg tror desverre at han har helt rett.

Geir :)

Lenke til kommentar

Han var fortsatt en liten gutt. Og at han var "ute etter bråk" er din påstand.

Unødvendig å kverulere på det. Vaktene på videoen er helt rolige inntil han begynner å bråke. Da må de kjempe ganske hardt for å holde villstyringen under kontroll. Flott eksempel var den forrige videoen som ble postet her også med hun dama som var drita eller ruset. Om hun hadde slått seg enda mer vrang kunne situasjonen fort ha eskalert.

Det er jo helt vanlig å henlegge saker når slike bevis dukker opp og det ikke lenger finnes mistanke. Skal man fortsette og legge dyrebare ressurser inn på å etterforske slikt? Endret av Vice
Lenke til kommentar

Unødvendig å kverulere på det.

Jeg kverulerer ikke. :)

Det er jo helt vanlig å henlegge saker når slike bevis dukker opp og det ikke lenger finnes mistanke. Skal man fortsette og legge dyrebare ressurser inn på å etterforske slikt?

Hvilken mistanke er det som ikke lenger finnes i denne saken? Her er det vel heller snakk om at det i en del saker er nyttig at den dømmende makt gjør en grenseoppgang for hva den utøvende makt kan tillate seg. Som for eksempel når opinionen synes å være uenig med politiet. Så kan det hende at domstolene finner at dette er helt greit, og/eller påviser at opinionen slik noen mener er blitt misledet, men da får man i hvertfall prøvet det.

Lenke til kommentar

Hvilken mistanke er det som ikke lenger finnes i denne saken? Her er det vel heller snakk om at det i en del saker er nyttig at den dømmende makt gjør en grenseoppgang for hva den utøvende makt kan tillate seg. Som for eksempel når opinionen synes å være uenig med politiet. Så kan det hende at domstolene finner at dette er helt greit, og/eller påviser at opinionen slik noen mener er blitt misledet, men da får man i hvertfall prøvet det.

Forsåvidt greie argumenter, men det du sier er jo egentlig kun basert på en ensidig fremlegging av historien. "Opinionens" mening her var jo også basert på essensielle mangler. Manglersom nå har kommet til rette. Hadde man vært ærlig og framlagt alle opptak fra første stund hadde det ikke blitt noen sak av samme størrelse. Men det hadde jo ikke vært like bra materiale for avisene..
Lenke til kommentar

Manglersom nå har kommet til rette. Hadde man vært ærlig og framlagt alle opptak fra første stund hadde det ikke blitt noen sak av samme størrelse. Men det hadde jo ikke vært like bra materiale for avisene..

Jeg ser egentlig ikke at de nye opptakene gjør noen forskjeller fra eller til for dette. Men for avisene er selvsagt vinkling viktig, ja.

Lenke til kommentar

Det samme som har vært spørsmålet hele tiden: Om de brukte unødvendig mye makt mot guttungen.

Og ikke at jeg forventer at ordensvakter skal tenke slik, men: Kanskje hadde han roet seg etter noen sekunder om han hadde møtt forståelse istedet for fysisk makt. Kanskje hadde han løpt noen meter, men hva så?

Det virker som de handles nokså instinktivt, fra begge parter. Men jeg har litt større forståelse for at en niåring gjør det enn en som har offentlig autorisasjon til å bruke nettopp makt.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Hvem tenker du på?

Lenke til kommentar

Kanskje hadde han løpt noen meter, men hva så?

Hva så?? Kanskje bare greit at han fikk løpe noen meter ja og potensielt skadet(utilsiktet) tilskuere, forbipasserende, seg selv og ordensvaktene enda mer når de går i bakken etter at løpeturen brått blir avsluttet? :nei:

Lenke til kommentar

Folk og media som gikk amok uten å bruke hodet og som blant annet forsøkte å gjøre dette til en rasismesak.

Det har ikke jeg fått med meg, men du har sikkert rett. Hvor gutten kom fra ble for første gang brukt som en forklaring på side 6 i denne tråden, og da fra en som forklarte oppførselen med at 'visse kulturer' lett tar til vold. Her er det ikke snakk om vaktene, men det er vel en unødvendig presisering.

Lenke til kommentar

Hva så?? Kanskje bare greit at han fikk løpe noen meter ja og potensielt skadet(utilsiktet) tilskuere, forbipasserende, seg selv og ordensvaktene enda mer når de går i bakken etter at løpeturen brått blir avsluttet? :nei:

Det er selvsagt ikke grenser for hva som kan skje "potensielt"...

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg tror det var snakk om en redd niåring. Jeg så ikke for meg at de skulle starte noen "personjakt" selv om han løp. Skulle han stikke fra broren og fortsette alene? Dette kunne vært "kontrollert" helt uten å ta fram judokunnskapene. Det hadde vært det minst farlige, tror jeg.

Tror egentlig vi kan slå oss til ro med at det er greit å la folk som har trening og kunnskap om slike situasjoner fremfor å la et tilfeldig publikum få avgjøre ;) Se også den andre filmen med den fulle dama. Ingenting skjedde men publikum var sjokkerte over at hun ble holdt fast og under kontroll. Er klart at det virker sjokkerende for mange å se et basketak og det fører til at mange mister hodet. Ordenmakten er trent for å ikke miste hodet.

Om vaktene i dette tilfellet brukte for hard makt så blir de stilt for retten. Om de ikke gjør det, som videoene tyder på ,sammen med ekspertuttalelser, så blir det ingen etterforskning.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Han som på slutten kommenterer at han blir overrasket dersom ikke saken blir henlagt er kriminologiprofessor.

Som en kuriositet kan det nevnes at han (Leif G.W. Persson, forøvrig også en svært dyktig krimforfatter) er den som rent konkret skrev den svenske knivloven. Altså skrev det fysiske lovverket.

Bare for å understreke at Leif G.W. Persson på alle måter er en ganske ekvipert kommentator som har vært med veldig lenge, og vet hva han snakker om.

'Dessverre' blir en oppfatning.

En annen tolkning er at det er positivt at en ordensvakt som angripes og skades av en niåring (som det senere kreves to politifolk og to ordensvakter for å kontrollere - selv med håndjern på) og klarer å holde fast gutten på gulvet uten å legge press på noe sted der det medfører kvelningsfare, og uten at gutten blir skadd i det hele tatt, ikke blir straffet for å gjøre jobben sin.

Videoen viser også at gutten slippes opp av ordensvakten slik at han kan holdes fast stående. Da reagerer gutten med å forsøke å skalle ham.

De forsøkte faktisk å løse dette med så lite makt som mulig. Og vet du hva? Det gjorde de også.

Om du er uenig med meg skal du selvfølgelig få være det.

Jeg tror det var snakk om en redd niåring. Jeg så ikke for meg at de skulle starte noen "personjakt" selv om han løp. Skulle han stikke fra broren og fortsette alene? Dette kunne vært "kontrollert" helt uten å ta fram judokunnskapene. Det hadde vært det minst farlige, tror jeg.

Det vet du faktisk ikke, det blir en spekulasjon.

:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Riktig så trivelig niåring det her, han hadde nok slått seg til ro med noen bryske ord:

Videoklippet viser at niåringen blir stadig mer urolig. Han havner i håndgemeng med en av vekterne, og ifølge kriminologen biter han ham i armen.

- Han biter hull i jakka og gjennom genseren hans. Han måtte oppsøke legevakta for å få stivkrampesprøyte, forteller sier Persson.

http://www.dagbladet.no/2015/03/11/nyheter/utenriks/sverige/38156015/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...