Gå til innhold

Økende aldersgrense, en løsning for reduksjon og senere utryddelse av røyk og snus

Anbefalte innlegg

Lavere pris vil også si at unge lettere kan starte ettersom det er billigere, dt vil altså også øke rekrutteringen. Det vil også gjøre det enklere for de med lavt forbruk å øke forbruket sitt uten at det går ut over økonomien.

Det høres ikke ut som dum tenkning. Men kan det også ikke være andre psykologiske prosesser som kan gjøre seg gjeldende her? Jeg tenker på at barn og unge (og gamle?) øyensynlig blir stadig mer fokusert på status. Dersom røyk og snus har en høy pris, kan kanskje dette få en slags "veske-effekt"? Det er jo flere eksempler på at salg har eksplodert etter at prisene har økt. Folk har vel også en tendens til å tro at høy pris henger sammen med høy kvalitet. Jo dyrere tobakken blir, desto høyere kan kvaliteten bli oppfattet å være.

Uansett så begynner vel ikke folk med snus fordi det er billig? Det må jo være noe annet som utløser starten på en ny atferd? Dersom det var prisen som var avgjørende, hadde vi alle gått rundt og sugd på småstein. Selv begynte jeg med snus for mange år siden fordi det var mer praktisk, og fordi en venn snuste og ville rekruttere meg. Jeg sluttet faktisk å røyke uten at jeg hadde bestemt meg for dette. Det ble lettere å bare ta en snus enn å gå ut i regnet for å ta en blås. Selv om det å røyke er mye herligere enn å snuse, er jeg jo glad for at jeg sluttet med noe som regnes for å være svært helseskadelig i lengden.

Nei, jeg vet egentlig ikke hva som blir konsekvensen av det ene eller det andre. Jeg synes vel at staten skal legge til rette for at vi skal kunne leve livene våre slik vi selv vil, også når det gjelder bruk at nytelses- og rusmidler. Hvordan kan vi bli en nasjon av folk med dømmekraft dersom vi aldri får trening i å bruke den? Jeg er enig med alle dem som gnåler om at hele samfunnet har blitt en eneste stor barnehage hvor vi bare går rundt og passer på hverandre og ser farer overalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...