*F* Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Alle har vel skjønt at et totalforbud på gjeldende tidspunkt ikke er noen god løsning. Vi ser i disse tider i mediene forslag om å standardisere innpakningen til røyk og snus. Kanskje et godt tiltak, kanskje ikke. Men målet er klart, redusere rekrutteringen til disse rusmidlene. Men jeg kom på en ide. Hva med å f.o.m neste år øke aldersgrensen til 19 år, året etter 20 år, året etter 21år osv. Da vil dem som allerede har startet (innenfor aldersgrensen) få fortsette, men yngre brukere aldri resten av livet vil greie å få kjøpt "lovlig". Jeg sier ikke dette nødvendigvis er noen jeg mener, men lufter forslaget, hva syns dere? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Når 12-13 åringer klarer få tak i det nå, hvorfor skulle 22-23 åringer ha det problemet om 10 år? Eller 12-13 åringer om 10 år for den saks skyld. Svartemarkedet vil bare bli større og større etterhvert. Etterhvert vil ingen ha lov og alt salg skje via alternative kilder og markeder. Holdningsendring er det som må til... Lenke til kommentar
*F* Skrevet 9. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2015 det er rett, men det spørs om noen ønsker bruke reste an livet på å skaffe røyk "under bordet" 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Mange gjør dette helt frivillig i dag, av økonomiske årsaker. Jeg kjenner en hel del som røyker smugler-røyk da disse koster MYE mindre enn vanlig røyk... Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Kriminalisering er ALDRI løsningen. Lenke til kommentar
blured Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Da mange 15-16åringer kjenner personer som er 18-19 (da denne aldersgruppen fremdeles går på VGS), men ikke fullt så mange i tyveårene, så vil det nok ha en effekt. Men synes likevel det blir feil å alltid skulle løse ting med forbud. Høye avgifter og opplysning/holdningsendringer (som vi har i dag) er fremdeles veien å gå. Merker det veldig på røyk (røyker litt selv), opplever det stadig som mer stigmatiserende å røyke, nesten så jeg ikke gjør det mer på fortau der det går mye folk. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Men målet er klart, redusere rekrutteringen til disse rusmidlene. ... hva syns dere? Selvmål Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Det er jo stadig færre som røyker, så det er ikke verre enn å øke avgiftene med f.eks. 10-15% hvert år og vente på at folk blir lei av å øse ut pengene. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Det er jo stadig færre som røyker, så det er ikke verre enn å øke avgiftene med f.eks. 10-15% hvert år og vente på at folk blir lei av å øse ut pengene. Enig! Tobakk, alkohol, vesker og fotball-kanaler bør avgiftsbelegges mer og mer inntil vi har fått bukt med disse alvorlige samfunnsproblemene. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 (endret) Om noe bør vi sette ned avgiftene på tobakk. Røyking er blitt et lavklassefenomen nå, og selv om vi vil at folk skal holde opp, er det ille at vi ødelegger økonomien til folk på den måten. Jeg er mer for en løsning slik trådstarter foreslår, og så kan vi sette ned prisene til et anstendig nivå slik at de som ikke ønsker å slutte å bruke et lovlig produkt kan få fortsette med det uten at det skal koste dem et middels bilhold i året. Vi trenger ikke kriminalisere røyking for de under lovlig alder, den økende aldersgrensen gjør det forhåpentligvis kålete nok å få tak i til at enda færre gidder å begynne. Når jeg snakker om å bekjempe røyking handler det om mainstream-røykingen vi har hatt de siste par hundre årene, et stort folkehelseproblem. Men folk har nok drevet med røyking like lenge som vi har mestret ilden, så å tro det skal forsvinne helt er naivt. Endret 9. februar 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 ikke glem biler, bensin, internet, brus, sjokolade, etc, etc 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Om noe bør vi sette ned avgiftene på tobakk. Røyking er blitt et lavklassefenomen nå, og selv om vi vil at folk skal holde opp, er det ille at vi ødelegger økonomien til folk på den måten. Jeg er mer for en løsning slik trådstarter foreslår, og så kan vi sette ned prisene til et anstendig nivå slik at de som ikke ønsker å slutte å bruke et lovlig produkt kan få fortsette med det uten at det skal koste dem et middels bilhold i året. Vi trenger ikke kriminalisere røyking for de under lovlig alder, den økende aldersgrensen gjør det forhåpentligvis kålete nok å få tak i til at enda færre gidder å begynne. Når jeg snakker om å bekjempe røyking handler det om mainstream-røykingen vi har hatt de siste par hundre årene, et stort folkehelseproblem. Men folk har nok drevet med røyking like lenge som vi har mestret ilden, så å tro det skal forsvinne helt er naivt. Folk ødelegger nå sin egen økonomi ved å kjøpe dyre, unødvendige produkter... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 (endret) Tja. I vårt forbrukssamfunn er nå det å kjøpe dyre, unødvendige produkter en del av livet. Men fjernsynet jeg nettopp kjøpte fikk jeg latterlig billig. En pakke røyk koster derimot latterlig mye. Lurer på hvor mye av røykingen som folkehelseproblem i dag som kommer av at fattige røykere ikke kjøper ordentlig mat. Endret 9. februar 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 (endret) Det stemmer, men om noen bruker 1000kr uka på røyk er det ett personlig problem, syntes ikke man burde senke avgiftene for at fattige røykere også skal kunne ødelegge helsen sin. Skal man f.es senke prisen på sjokolade også, fordi enkelte har ett stort forbruk som ødelegger økonomien? Har man ikke råd får man heller kutte ned forbruket litt... Edit: man har jo det med at om man kutter prisen, vil da pengene gå til mer røyk eller andre mer fornuftige ting? Endret 9. februar 2015 av aklla Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Poenget er at ingenting tyder på at det hjelper noe særlig på helsen til gamle kjederøykere at en pakke rullings koster 200 kroner. Når røyking er så til de grader på vei ut som i disse dager, tror jeg trygt vi kunne vært litt ålreite med de som fremdeles bruker et tross alt lovlig produkt. I stedet for å si at brukerne bør innrette seg, er det bedre å se realistisk på det. Hva sjokolade koster er en annen sak, men den er i hvert fall ikke avgiftsbelagt som tobakk. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Er ikke sikkert det hjelper å kutte prisen heller, om man prioriterer røyk over mat vil man neppe holde ett stabilt forbruk om prisen synker... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Har man røyket 40 om dagen i 40 år vil man ikke plutselig begynne å røyke 60 bare fordi prisen faller. Men om pengene vil gå til noe fornuftig kan man kanskje betvile. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Vi må også huske på at høye priser kan bidra til å opprettholde rekrutteringen av ungjenter til prostitusjon. Vi kan ikke bare fokusere på de negative effektene av høye priser. Mer seriøst så tror jeg at jeg er enig med Isbilen. Fjern de kunstig høye prisene slik at fattigfolk ikke trenger å ødelegge økonomien sin fullstendig. Å si at dette er et valg de selv gjør, hopper over det valget samfunnet har gjort ved å skru prisene kunstig høyt opp. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Lavere pris vil også si at unge lettere kan starte ettersom det er billigere, dt vil altså også øke rekrutteringen. Det vil også gjøre det enklere for de med lavt forbruk å øke forbruket sitt uten at det går ut over økonomien. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Det er derfor vi innfører økende aldersgrense. Røyk er på vei ut, og de som ikke slutter nå kommer ikke til å slutte av annet enn den naturligste årsaken i verden. Hvis de øker forbruket sitt får de heller gjøre det, jeg mener fortsatt det er galt å straffe dem. Avgifter som virkemiddel har utspilt sin rolle og er i dag mer en ufortjent straff enn noe annet. Røykere bør ikke lenger betale mer enn de ekstra helsekostnadene de påfører oss. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå