vbjornevik Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 (endret) Hei! Holder på med en Excel-oppgave rundt tilfeldige tall og tippekupong, og jeg skjønner hverken hvor jeg skal begynne eller hvordan man skal tolke oppgaven (og selvfølgelig ikke hvordan jeg skal løse den). Vedlagt ligger et oppgaveark - oppgaven jeg lurer på er "Oppgave 3". Noen som kan hjelpe meg? Tilfeldige tall.docx Endret 9. februar 2015 av vbjornevik Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Hei! Vedlagt ligger et oppgaveark - oppgaven jeg lurer på er "Oppgave 3". Nei, det gjør det ikke.. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 9. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2015 Gikk litt kjapt i svingene der ja - nå gjør det! Lenke til kommentar
Siesta Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 (endret) Jeg prøvde å sette opp et raskt eksempel på hvordan jeg ville gjort det. Jeg legger ikke med noen forklaring på hvordan alt fungere, da dette er noe du bør prøve å finne ut selv. Eksempel på oppgaven.xlsx Endret 9. februar 2015 av Siesta Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 9. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2015 Jeg har løst det slik som ligger under arket "Oppg_3" i filen som er vedlagt, men usikker på om jeg har fått svart på alt der. Særlig nå som du sendte meg løsningsforslag .... Tilfeldige_tall.xlsx Lenke til kommentar
Siesta Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Det ser jo veldig likt ut det jeg har gjort på b), men tror kanskje du har fått noe feil med sannsynlighetene. Hvis du ser på kamp nr 1 og vi sier at det tilfeldige tallet ble 60, så sier formelen i celle N6 at den skal si H6 hvis tilfeldig tall >=C6 der C6 er sannsynligheter for at kamp nr 1 vil bli hjemmeseier. Hvis dine tilfeldige tall blir trukket fra 1-100 vil det her si at for verdiene 60 til 100 vil utfallet bli H, men her vil det bare skje i 40% av tilfellene ikke 60%. Dette fordi det tilfeldige tallet du trekker vil være mellom 60 og 100 i 40% av tilfellene. Men utenom det så er tankemåten den samme som jeg har brukt, men mitt eksempel er noe mer kompakt da jeg bruker IF statements kombinert med AND funksjonen for å definer flere utfall i H U og B. Ble litt sent så kan hende jeg har missforstått noe fra oppgaven din. Håper den noe uklare forklaringen min hjelper Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 10. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2015 Takk for hjelp! Snakket med foreleser, og han sa bare at vi fikk komme tilbake til det. Tror han var litt usikker selv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå